معمولاً کاربرد هر تکنولوژی در مصارف صنعتی با مسکونی متفاوت است و ژنراتورها هم از این قاعده مستثنی نیستند؛ اما انواع صنعتی هم مشخصه‌های متفاوتی مانند سایز، وزن، سوخت مورد نیاز و توان حاصله در مقایسه با یکدیگر دارند.در این مقاله، ما دیزل ژنراتور و ژنراتور برق را در مصارف صنعتی در نظر گرفته و نکاتی مفید در این باره ارائه می‌دهیم تا یک انتخاب هوشمندانه داشته باشید.

ژنراتورهای صنعتی با مدل‌های مسکونی بسیار تفاوت دارند. این ژنراتورها باید توان استفاده افراطی در مدت‌زمان‌های طولانی و در شرایط غیر ایده‌آل را داشته باشند. در حالیکه سایز خروجی این ژنراتورها بین 20 تا 2500 کیلووات برای موتورهای 150 تا 4000 اسب بخار متفاوت است، نوع ژنراتورهای صنعتی هم متفاوت هستند. شما باید نوع مناسب را انتخاب کنید تا حداکثر استفاده برای نیازهای صنعتی خود را داشته باشید.

کاربرد های تجاری و صنعتی :

دیزل ژنراتور ها برای برطرف نمودن نیازهای تجاری کوچک و متوسط در صنعت طراحی شده‌اند. ژنراتور یک محصول انقلابی است که برق آماده باش پاک و قابل استانداردی را در اختیار میلیون ها شرکت ، موسسه های تجاری کوچک ، و خانه‌ها قرار می‌دهد. کاهش هزینه برق پشتیبان و آسان نمودن نصب ژنراتورها در این دوره در حال رواج است.

شرکت های تجاری در هنگام قطعی ناگهانی برق و تعطیلی، متضرر می‌شوند. با در نظر گرفتن اثر ضرر مالی قابل توجه، طرح اقتصادی سرمایه گذاری برروی برق پشتیبان، متقاعد کننده به نظر می‌آید.

به این مثال توجه کنید: اگر یک تجارت خرده‌فروشی به طور متوسط 1000 دلار در ساعت درآمد داشته‌ باشد، ضرر درآمد در طول ساعات طولانی خاموشی بسیار زیاد خواهد بود. همین‌طور هزینه داشتن کارمندان بیکار در آن ساعات نیز وجود دارد. اما ژنراتورهای برقی دیزل، ریسک خاموشی را حذف می‌کند. با افزودن برتری مشغول بودن به کار، زمانی که رقیبان دچار خاموشی شده اند، تحلیل منافع مخارج نتایج بهتری را ارائه می‌کند. سرمایه‌گذاری برروی ژنراتورها راه ساده‌ای برای حفاظت از درآمد، حفظ امنیت، پیش‌گیری از خسارات، و محافظت از خط آخر است.

بیشتر ژنراتورهای مدرن، برای تأمین نمودن نیاز برق اضطراری تهیه شده‌اند. این واحدها به طور پیوسته برروی جریان الکتریکی نظارت می‌نمایند. در صورت قطعی برق شروع به کار می‌کنند و نیز به محض برقراری مجدد، خاموش می‌شوند. در طی فرآیندهای حیاتی در صنعت، ژنراتورها میتوانند برق اضطراری را برای همه بارهای حیاتی مورد نظر تأمین کنند. این نوع کیفیت منجر به استفاده وسیع از ژنراتورهای برقی دیزل در کاربردهای صنعتی ، ارتباطات ، تجاری ، مسکونی ، و تفریحی می گردد.

امروزه بیشتر شرکت‌های معادن، صنایع بزرگ، امکانات اضطراری، مراکز داده، ساختمان‌های تجاری، ادارات مخابرات، واحدهای تولیدی، مراکز برون‌سپاری ، فرآیندهای تجاری، هتل‌ها، و بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ها، مراکز خرید و … نیازمند برق بدون خاموشی هستند و مجهز به دیزل ژنراتورهای پشتیبان می‌باشند.

الزامات برقی

ژنراتورهایی که در دسترس هستند، برق یک‌فاز و یا 3 فاز تولید می‌کنند و ولتاژ 12 تا 480 ارائه می‌دهند. کاربردهای صنعتی معمولاً نیاز به برق 3 فاز با ولتاژ 480 دارند. ژنراتورهایی که الزامات چندگانه دارند شامل مدل‌هایی می‌شوند که ولتاژ 120-208 یا 277-480 ارائه می‌دهند. برخی از کارخانه‌های ژنراتورهای صنعتی شامل: کاترپیلار، کامینز، ام‌تی‌یو، ام وی ام، دویتس و ین باخر می باشند.

ژنراتورهای دیزلی

ژنراتورهای دیزلی بابت استقامت، عمر طولانی و تعمیر و نگهداری کم ، معروف هستند. یک موتور دیزلی با 1800 دور در دقیقه می‌تواند بین 12000 تا 3000 ساعت بین سرویس‌های اصلی کار کند درحالی‌که موتور بنزینی مشابه شاید بعد از 6000 تا 10000 ساعت نیاز به سرویس اساسی داشته باشد.

سوخت دیزلی از بنزین سردتر می‌سوزد که باعث کاهش گرما و اصطکاک موتور می‌شود. برق تولیدی از ژنراتور دیزلی می‌تواند به دلیل بازده بیشتر و چگالی انرژی بالاتر سوخت دیزلی، هزینه کمتری داشته باشد. با وجودی که دیزل رسماً یک سوخت «کثیف» محسوب می‌شد، پیشرفت‌هایی که در تکنولوژی موتور به وجود آمده است آلودگی‌های دیزل را کمتر کرده است. ترکیباتی که 20% بیودیزل دارند، می‌توانند به‌صورت امن در موتورهای معمولی دیزلی استفاده شوند.

ژنراتورهای گاز طبیعی

ژنراتورهای گازسوز از پروپان یا گاز مایع نفتی استفاده می‌کنند. گاز طبیعی مزیت ذخیره‌سازی راحت در ذخایر زیرزمینی یا روی زمینی ارائه می‌دهد که انرژی پاک هم هست و مشکلات آلاینده‌ها را کم می‌کند. ژنراتورهایی که از گاز طبیعی استفاده می‌کنند مقاوم هستند اما می‌توانند قیمت خرید بسیار گران‌تری داشته باشند.

با وجودی که گاز طبیعی از سایر سوخت‌ها ارزان‌تر است، اما باید توسط کامیون به محل استفاده منتقل شود که می‌تواند هزینه‌های عملیاتی را بالا ببرد. یک ژنراتور گاز طبیعی خروجی کمتری نسبت به ژنراتور دیزلی هم سایز دارد که شاید لازم باشد تا سایز ژنراتور را یک سایر بزرگ‌تر انتخاب کنید تا نتیجه‌ای مشابه به دست آورید. ژنراتورهای گاز طبیعی یک انتخاب عالی به‌عنوان منبع برق بک‌آپ برای ارائه‌دهندگان تکنولوژی هستند.

نفت

ژنراتورهای بنزینی معمولاً قیمت خرید کمتری دارند. با وجودی که ژنراتورهای بنزینی می‌توانند برای ساعت‌های طولانی کار کنند، اما آن‌ها به تعمیر و نگهداری مفصل‌تر احتیاج دارند. بنزین، لاستیک‌های اجزا داخلی را از بین می‌برد که باعث می‌شود تا موتور زودتر فرسوده شود. ذخیره بنزین هم به دلیل پتانسیل بالاتر برای آتش‌سوزی یا انفجار سخت‌تر است. علاوه بر این، خود بنزین هم فاسد می‌شود که ذخیره بلندمدت را به یک انتخاب نه‌چندان ایده‌آل تبدیل می‌کند. ژنراتورهای بنزین بهترین انتخاب برای کاربردهای بزرگ صنعتی نیستند!

ژنراتورهای سیار صنعتی

این ژنراتورها نسخه نصب شده بر روی تریلی هستند که شما نمی‌توانید با خود حمل کنید! ژنراتورهای بزرگ سیار یک انتخاب عالی برای استفاده در پروژه‌های ساخت‌وساز هستند که هنوز برق ندارند. این ژنراتورها به‌صورت مستمر توسط نیروهای امداد در مکان حادثه که برق زیادی نیاز دارد، استفاده می‌شوند.

ژنراتورهای دریایی

ژنراتورهای تجاری یا صنعتی دریایی به این منظور طراحی شده‌اند که شرایط سخت آب و هوایی را تحمل کنند. کاترپیلار، کهلر و کامینز، 3 کارخانه اصلی هستند که ژنراتورهای اختصاصی دریایی تولید می‌کنند. این نوع از ژنراتورها برای استفاده در مجاورت آب ‌شور لازم هستند و برای سکوهای نفتی و کشتی‌های بزرگ پیشنهاد می‌شوند. در حالیکه ژنراتورهای دریایی با سوخت بنزینی یا دیزلی در دسترس هستند، دیزل انتخاب مناسب برای مصارف صنعتی است.

ژنراتورهای نفت سنگین

این ژنراتورها در مقایسه با هزینه سوخت دیزلی، صرفه‌جویی فراوان در مصرف سوخت دارند. سایز کلی ژنراتور به دلیل استفاده از موتور پرسرعت کوچک اغلب کوچک‌تر است. وارسیلا یک کارخانه تولیدکننده ژنراتور نفت سنگین است. این سوخت در گروه نفتی شماره 5 یا 6 قرار می‌گیرد و در هنگام انتخاب این نوع ژنراتور باید در دسترس بودن سوخت نفت سنگین در نظر گرفته شود.

سایز ژنراتور

برای انتخاب سایز مناسب ژنراتور باید کل نیاز به برق در کیلووات را در نظر بگیرید. نوع تجهیزاتی که استفاده خواهید کرد هم یک فاکتور مهم در این معادله است. تجهیزاتی که موتور یا کمپرسور دارند برق بیشتری برای روشن شدن در مقایسه با حالت کار کردن مصرف می‌کنند. اگر این نکته را در محاسبه نیاز کلی در نظر نگیرید، خیلی راحت ممکن است که از ژنراتور بیش از اندازه برق بگیرید. به‌عنوان یک قانون عمومی، حداکثر نیاز برق خود را تعیین کنید و 20% هم برای اطمینان خاطر به آن اضافه کنید.

برای مشاهده مقالات و پروژه های بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.