مکمل سوخت بایو دیزل چیست؟

مکمل سوخت بایو دیزل یا گازوئیل زیستی، يک سوخت گازوئيلی پاک است كه از منابع طبيعی و قابل تجديد مانند روغن‌های پسماند خوراکی تولید می شود. بايو ديزل درست مانند گازوئيل نفتی عمل می كند.این محصول قابل استفاده در هر دستگاه دیزلی با سوخت گازوئیل ( دیزل ژنراتور ، کمپرسور ، ماشین‌های حمل بار دیزلی، ماشین‌های راه‌سازی و … ) می‌باشد.

از مهم‌ترین مواردی که در محیط زیست و موضوع اقتصادی بسیار مورد اهمیت قرار دارد، تامین انرژی‌های لازمه است که متاسفانه در حال حاضر تمرکز ایران و سایر کشور‌ها برای تامین انرژی با هزینه محیط زیستی کمتر می‌باشد. تامین برق اکثر پروژه‌های عمرانی سراسر ایران از طریق دیزل ژنراتور‌های گازوئیل سوز به دست می‌آید که طبق این موضوع، بهتر است سوخت‌های پاک و مکمل‌های زیستی را جایگزین این گازوئیل‌ها و امثال آن‌ها کنیم تا تولید انرژی با هزینه‌های محیط زیستی کمتری انجام شود.

به همین منظور اخیرا پیشنهاد شده است که از مکمل‌های سوخت بایو دیزل (Bio Diesel) استفاده شود، زیرا از منابع تجدید پذیر و ضایعاتی تولید می‌شود که نه تنها باعث کاهش آلاینده‌های زیست محیطی می‌گردد بلکه باعث افزایش طول عمر دیزل‌ها شده و همچنین هزینه‌های نگهداری را کاهش می‌دهد.

تولید بایو دیزل در ایران

انجمن سوخت‌های زیستی ایران ( وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، کمیته سوخت‌های زیستی و ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی فن‌آوری ریاست جمهوری با همکاری دفتر SGP – برنامه کمک‌های کوچک تسهیلات محیط زیست جهانی، برنامه عمران سازمان ملل متحد ) تولید سوخت پاک زیستی Biodiesel را برای اولین بار در ایران توسط نخبگان علمی برتر ایرانی از سال ۱۳۹۳ در دستور کار خود قرارداده است. به لطف خدای متعال توانسته‌اند راهکارهای بسیار مناسبی را در راستای بالا بردن عمر مفید دستگاه‌های دیزلی و همچنین کاهش چشمگیر آلودگی هوا داشته باشد.

چرا از بایو دیزل به عنوان مکمل سوخت گازوئیل استفاده می کنیم؟

  1. بایو دیزل احتراق کاملتری نسبت به گازوئیل داشته و منجر به کاهش اساسی هیدروکربن‌های نسوخته (UHC) ، منواکسید کربن و ذرات (PM) معلق می‏‌شود.
  2. بایو دیزل دارای نقطه اشتعال بالا بوده ( C°130< ) که در نتیجه فراریت کمتری داشته و خطرات حین حمل‌و نقل و نگهداری آن را در مقایسه با گازوئیل کاهش می‌دهد.
  3. استفاده از بایو دیزل به عنوان سوخت جایگزین و پاک می‌تواند هم از نظر اقتصادی و هم از نظر سلامت محیط زیست و شهروندان مفید واقع شود.
  4. بایو دیزل دارای خاصیت روان‌کنندگی بوده که موجب کاهش فرسایش قطعات و اجزاء موتور و افزایش طول عمر آن می‌گردد.
  5. شست‌و‌شوی داخل سیلندر‌ها که منجر به افزايش طول عمر كاركرد دیزل و پایین آمدن استهلاک دستگاه‌ها می‌گردد.
  6. ایجاد افزايش روانكاری داخل بخش‌های مرتبط به سوخت رسانی دیزل و جلوگیری از ایجاد خط و خش داخل سیلندر.
  7. بالا بردن کیفیت گازوئیل مصرفی ( افزودن بیوپرو‌دیزل با گازوئیل نفتی با نسبت‌های 2 تا 5 درصد )
  8. سوختی پاک‌تر از گازوئیل نفتی به دلیل احتراق کامل‌تر ( به دلیل داشتن 11 درصد اکسیژن )
  9. کاهش اکسید‌های سولفور خروجی اگزوز زیرا در این سوخت اصلاً سولفور وجود ندارد.
  10. بایو دیزل به صورت طبیعی، تجزیه‌پذیر است و به طور کامل در طبیعت تجزیه می‌شود.
  11. کاهش میزان كوبش در دیزل‌ها با توجه به احتراق کامل سوخت.
  12. بایو دیزل باعث کاهش مقدار گازهای گلخانه‌ای می‌شود.

در تصویر بالا میزان استفاده از بایو دیزل به میزان 2% – 5% – 20% و 100% و کاهش آلودگی‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی مورد تحلیل قرار گرفته‌است.

چه میزانی از بایو دیزل را در گازوئیل استفاده کنیم؟

بایو دیزل را می‌توان حداکثر به میزان 20% به گازوئیل جهت استفاده در دستگاه‌های دیزلی پایه گازوئیل‌سوز استفاده کرد. در‌صورت استفاده بیش از 20% می‌بایست تغیراتی در سیستم سوخت‌رسانی دستگاه‌های دیزلی انجام گردد.

در تصویر زیر میزان درصد خط و‌خش‌های ایجاد شده بر روی بدنه پیستون و سیلندر یک دستگاه دیزلی در شرایط متفاوت استفاده از بایو دیزل تشریح داده شده است.اضافه کردن تنها 2% بایو دیزل تمامی ویژگیهای روان‌کنندگی را به گازوئیل می‌بخشد.

تولید کنندگان جدید بایو دیزل در آینده :

اگر چه در حال حاضر كشورهاي اروپايي و آمريكايي مهمترين مراكز توليد بايو ديزل به شمار مي‌روند اما به دليل اينكه كشورهاي آسيايي و آفريقايي عمدتاً در نواحي مجاور استوايي مي‌باشند بنابراين علاوه بر اينكه بهترين مناطق برای توليد دانه‌های روغنی مي‌باشند دارای دشت‌های وسيعی از كرچک و جاتروفا هستند.

دو گياه عمده براي توليد بايوديزل می باشد و مصارف حيوانی و انسانی ندارند و بطور وسيع براي توليد بايوديزل بكار مي‌روند. آسيا و آفريقا بيشترين پتانسيل را براي توليد بايوديزل دارا می باشند. پيش‌بينی شده است كه در سال 2020 بايو ديزل توليد شده از مواد اوليه غير خوراکي حدود 20% از مصرف ديزل جاده‌ای را در برزيل، اروپا، چين و هند به خود اختصاص دهد.

برای مشاهده مقالات و پروژه های بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.