پس از ابلاغ نرخ‌های قدیم خرید تضمینی برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ۲۰ مهرماه سال ۱۳۹۸ و با نوسانات ارزی و قیمتی احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر، دولت برای بازگشت دوباره توجیه اقتصادی نیروگاه‌های تجدیدپذیر اقدام به افزایش قیمت‌ها کرد که از سال گذشته این قیمت‌ها در حال بررسی است.


امروز رضا اردکانیان در ابلاغیه‌ای بصورت رسمی نرخ‌های جدید خرید برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر را ابلاغ نمود. افزایش ۴۰ درصدی قیمت‌های خرید درحالی ابلاغ شد که هزینه احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در یکسال گذشته بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته است.

در این ابلاغیه آمده است: “مناقصه خرید برق فارغ از ساختگاه و نوع فناوری مورد استفاده در تولید برق تجدیدپذیر و بر اساس مکانیزم مناقصه مورد استفاده در بازار عمده فروشی برق صورت خواهد گرفت. سقف نرخ در مناقصه تضمین خرید، معادل متوسط جزء تبدیل انرژی نرخ خرید تضمینی برق (به ازای هر کیلووات ساعت) از مولد‌های مقیاس کوچک (موضوع بند و ماده ۷ دستورالعمل بند ت ماده ۴۸ قانوان برنامه ششم توسعه) در یک ماهه منتهی به موعد برگزاری مناقصه به علاوه ۲۰ درصد می‌باشد. “

به عبارتی گفته شده است که قیمت خرید تضمینی برای نیروگاه‌های بالاتر از ۱۰ مگاوات ۱.۲ برابر قیمت خرید برق مولد‌های مقیاس کوچک (گازی و حرارتی و …) است. قیمت خرید برق مولد‌های مقیاس کوچک در سال‌های گذشته تقریبا نصف قیمت خرید برق نیروگاه‌های مقیاس بزرگ تجدیدپذیر بوده است و با این ابلاغیه جدید عملا احداث نیروگاه‌های بزرگ تجدیدپذیر (بالای ۱۰ مگاوات) نسبت به قبل با قیمتی کمتر خریداری می‌شود.

همچنین در این ابلاغیه تاکید شده است: قرارداد خرید تضمینی برق از ظرفیت‌های تولید برق تجدیدپذیر با ظرفیت منصوبه تا حداکثر ۱۰ مگاوات، با نرخ خرید معادل ۱.۴ برابر (افزایش ۴۰ درصدی قیمت ها) نرخ‌های موضوع مصوبه شماره ۱۰۰/۲۰/۳۳۵۶۰/۹۸ مورخ ۲۰ مهرماه ۱۳۹۸ و رعایت شرایط ذیل بلامانع است:
حداکثر پرداخت نقدی صورتحساب‌ها در هر دوره متناسب با بودجه‌های تخصصی ساتبا خواهد بود. پرداخت مانده طلب فروشنده برق تجدیدپذیر (با ثبت مطالبات در ساملنه مدیریت اطلاعات بدهی‌ها و مطالبات دولت) مشروط به درسافت مابه التفاوت قیمت تکلیفی و تمام شده از دولت؛ و یا حصوص منابع تخصیصی دیگر خواهد بود. قرارداد‌های نیروگاه‌های انشعابی مشمول این جزء نمی‌باشد.

پله‌های مربوط به مولد‌های خورشیدی با ظرفیت ۱۰۰ کیلووات و کمتر به ۲۰۰ کیلووات و کمتر تغییر می‌یابد. قبلا نیروگا‌های انشعابی تا حداکثر ۱۰۰ کیلووات قابل احداث بودند که این ظرفیت افزایش یافت. جدول قیمت‌های جدید و قدیم خرید تضمینی برق انرژی‌های تجدیدپذیر در زیر قابل مشاهده است.

نرخ پایه خرید برق از نیروگاه‌های محدود به ظرفیت انشعاب (مشترکینی که کنتور برق دارند):

دریافت فایل کامل ابلاغیه جدید وزیر نیرو

برای مشاهده مقالات و پروژه های بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.