وقتی می­خواهید بهترین نوع ژنراتور را برای محیط مورد نظرتان انتخاب کنید، باید مطمئن شوید که از پیکربندی الکتریکی درستی استفاده می­کنید.یک پیکربندی الکتریکی معمولاً از فاز ، ولتاژ ، کیلووات و میزان هرتز مناسب برای کاربرد شما تشکیل شده است. در این مقاله به بررسی انواع ژنراتور های تک فاز و سه فاز و نحوه تبدیل آنها می پردازیم.

بررسی فازها

ژنراتورهای تک فاز:

 کاربرد این نوع ژنراتورها، در بارهای تک فاز کوچکتر است و معمولاً از ۴۰ کیلووات فراتر نمی­روند. که معمولاً در محیط­های مسكونی مورد استفاده قرار می­گیرند و ضریب توان آنها 1.0 می باشد.

ژنراتورهای سه فاز :

 این ژنراتورها عمدتاً برای تولید برق صنعتی به کار می­روند، و هم می­توانند برق تک فاز تولید کنند و هم برای راه اندازی موتورهای صنعتی که اسب بخار آنها بالاتر است، برق سه فاز فراهم نمایند.

این ژنراتور ها برق را برای خطوط جداگانه تامین می کنند، و به طور کلی انعطاف پذیرتر هستند. همچنین معمولاً در محیط های تجاری مورد استفاده قرار می­ گیرند و ضریب توان آنها 0.8 می باشد.

تبدیل ژنراتورها برای تامین توان تک فاز یا سه فاز

روش تبدیل یک ژنراتور سه فاز به یک ژنراتور تک فاز به این صورت است که ابتدا باید اتصال بین سیم پیچ­های استاتور آن در داخل یا خارج از سر ژنراتور را تغییر داد، در این صورت به یک ژنراتور با ولتاژ ۲۲۰ ولت تبدیل می گردد. به عنوان مثال، در مورد ژنراتور ۳ فاز، شما ۶ پوشش سیم دارید. ژنراتورهای بزرگتر معمولا ۱۲ پوشش از شش کویل دارند و تمام سیم ها بیرون از ژنراتور هستند که این کار سبب می شود که بتوان ژنراتور را به روش های مختلفی به صورت زیر پیکربندی کرد:

  • در صورتی که کویل­ ها را بصورت سری به یکدیگر متصل کنیم، ژنراتور به یک ژنراتور تک فاز تبدیل خواهد شد. همچنین در این صورت می توان ولتاژ خروجی را دو برابر کرد.
  • اتصال دادن کویل ها به صورت موازی، شار جریان را دو برابر می­کند.

برای تبدیل نوع خروجی ژنراتور ها علاوه بر اینکه باید اطمینان حاصل شود که فرکانس ژنراتور مطابق با فرکانس شبکه یا لوازم خانگی است، شرایط زیر نیز باید رعایت شوند:

الف) ولتاژ خروجی ژنراتور باید با ولتاژ کار شبکه و یا دستگاه­های تحت پوشش ژنراتور، منطبق باشد.

ب) نباید هیچ اختلاف فازی بین ولتاژ شبکه و ژنراتور وجود داشته باشد.

نحوه اتصال بارهای تک فاز به یک دیزل ژنراتور سه فاز به صورت زیر می باشد:

  • ابتدا می بایست بار را بین هادی یک فاز و نول سیستم وصل کرد. این کار معمولا برای بارهای فشار ضعیف انجام می­شود. همچنین از دیگر موارد انجام این کار برای بارهای توان بالا مانند تهویه مطبوع یا بخاری­ ها است که سبب ایجاد توانی به میزان ۲۰۸ وات می شود. باید به این نکته توجه نمود که در این حالت ممکن است عملکرد دستگاه تضعیف شود. چون ولتاژ مورد نیاز برای لوازم خانگی ۲۴۰ ولت است . در این صورت است که می توانند عملیات در ۷۵٪ از  ظرفیت نامی V 208  اجرا کنند.
  • مبدل های فاز چرخشی که به آن ها (RPC) نیز گفته می شود قابلیت اتصال مستقیم به یک ژنراتور تک فاز را به منظور تولید منبع تغذیه سه فاز را دارند. این به یک پیکربندی ساده شامل دو اتصال ورودی نیاز دارد که ورودی­های بیکار یک ژنراتور تک فاز هستند. ولتاژ در ترمینال سوم تولید می­شود که به توان تک فاز متصل نیست. ولتاژ القا شده با ولتاژ القا شده در دو ترمینال دیگر، ۱۲۰ درجه اختلاف فاز دارد.
  • استفاده از درایوهای سرعت متغیر (VSDs) ، درایوهای فرکانس متغیر (VFDs) و اینورترها. این روش شبیه به مبدل­های فاز چرخشی هستند. ترکیب ژنراتور تک فاز VFD در مواردی که به کمتر از ۲۰ اسب بخار نیاز دارند، موثر است.

انتخاب میان ژنراتورهای تک فاز و سه فاز

خروجی ژنراتورهای تک فاز معمولا به ۲۵ کیلو وات آمپر (KVA) محدود می­شود. در رتبه­ های بالاتر، کشیدن منبع تغذیه تک فاز از یک ژنراتور سه فاز، ارزان­تر از خرید واحدهای اختصاصی تک فاز برای بارهای بالاتر است.انتخاب بین خروجی تک فاز و سه فاز صرفا وابسته به نوع کاربردی است که می­بایست تامین شود. ژنراتورهای تک فاز برای خروجی تک فاز مناسب هستند در حالی که یک ژنراتور سه فاز به راحتی می­تواند توان تک فاز و سه فاز فراهم کند.

 اگر تمام دستگاه­های شما در یک توان تک فاز کار کنند، یک ژنراتور تک فاز انتخاب کنید. اگر لازم است که دستگاه­هایی را به کار بیندازید که در فازهای مختلف کار می­کنند، یک ژنراتور سه فاز به شما کمک خواهد کرد. با این وجود، در حالی که یک ژنراتور تک فاز را به یک واحد سه فاز ارتقا می­دهید لازم است تعادل بارها را در نظر بگیرید.

برای مشاهده مقالات و پروژه های بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.