در مقالات گذشته در سایت به بررسی بخش های مختلفی از دیزل ژنراتور ها پرداخته شد. بطور کلی ژنراتور دستگاهی است که طی یک سری فرآیند، انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌نمایند.ژنراتور‌ها بر اساس سوخت‌های مصرفی به انواع دیزلی، بنزینی، گازسوز و دوگانه سوز و مازوت سوز و … تقسیم بندی می‌شوند.

 دیزل ژنراتور یا مولد دیزل به ترکیبی از موتور دیزل، ژنراتور و انواع متعلقات فرعی از قبیل: شاسی، اطاقک پوشاننده جهت محافظت و کاهش صدا، سیستم‌های کنترل، قطع‌کننده‌های اضطراری مدار، سیستم مولد گرما، سیستم استارت اتومات و … که به منظور تولید برق استفاده می‌شود، می‌گویند.

در این مطلب به بررسی نحوه اندازه گیری (سایزینگ) دستگاه های دیزل ژنراتور می پردازیم:

سایز کردن دیزل ژنراتور

جهت سایز نمودن دیزل ژنراتور دانستن بار‌های مصرفی در هر سایت الزامی است؛ لذا گروه مهندسین فرآیند یا مهندسین مکانیک در هر پروژه بایستی لیست بار‌های موتوری و غیرموتوری مورد نیاز در فرآیند هر پروژه را تحت عنوان مدرکی بنام Power Consumption List ارائه دهند.

بیشتر اندازه گیری سایز ژنراتور توسط نرم افزارهای اندازه گیری یا به کمک نماینده کارخانه تولید کننده به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود. اما همچنان درک عواملی که بر عملکرد ژنراتور تاثیر می گذارد مهم است و درنتیجه شما از مناسب بودن تجهیزات برای کار مورد نظر خود اطمینان خواهید داشت.

بسیاری از عوامل بر سایز دستگاه دیزل ژنراتور تاثیر می‌گذارند و در نتیجه محاسبه دستی برای تعیین ظرفیت ژنراتور زمان‌بر خواهد بود. پارامترهایی که سایز ژنراتور را تعیین می‌کنند شامل حداقل بار، حداکثر افت ولتاژ و فرکانس مجاز، ارتفاع و دما ، چرخه کاری، سوخت، فاز، فرکانس و ولتاژ می‌باشد.

نرم افزارهای تعیین سایز مانند نرم‌افزار Cummins Power Generation’s GenSize ، بسیار این فرایند را ساده کرده و به تحلیل راه‌های گوناگون برای تعیین اندازه ژنراتور کمک می‌کند. دانستن روش‌های محاسبات دستی به مهندسان کمک می‌کند تا از تاثیر عوامل گوناگون بر سایز ژنراتور اطلاع داشته باشند.

در ادامه پارامتر‌هایی که برای اندازه گیری سایز دستگاه دیزل ژنراتور حائز اهمیت است مورد بررسی قرار می‌گیرد:

حداقل ظرفیت بار ژنراتور

کارکردن ژنراتور در بار سبک منجر به صدمه دیدن موتور و کاهش پایداری می شود. شرکت Cummins Power  کارکرد ژنراتور زیر 30% بار مجاز را توصیه نمی کند. هنگامی که بار معمول ژنراتور به زیر سطح توصیه شده رسید باید به آن بار تزریق شود.

حداکثر ولتاژ مجاز(استارت و شروع به کار) :

هنگامی‌که شما حداکثر گام ولتاژ پایین را در طول اولین شروع به کار، هنگام چرخه بار تحت کنترل خودکار یا هنگام پیک مصرف بار کاهش می‌دهید، نیاز است تا اندازه ژنراتور را افزایش دهید. درصورت انتخاب ولتاژ پایین باید ژنراتور بزرگتری داشته باشید.

حداکثر فرکانس مجاز :

همچنان که شما حداکثر فرکانس مجاز را کاهش می‌دهید، اندازه ژنراتور را باید بزرگتر کنید.

ارتفاع و دما :

بر اساس موقعیت مکان قرارگیری ژنراتور، با افزایش ارتفاع و دمای محیط باید اندازه ژنراتور نیز بزرگتر انتخاب شود.

چرخه کاری :

اندازه سایز ژنراتور همچنین تحت تاثیر این عامل قرار دارد که آیا در شرایط انتظار ، توان پایه یا استفاده به صورت موازی خواهد بود. سیستم‌های اضطراری عموما توانایی اضافه بار را ندارند. سیستم‌های توان پایه عموما دارای حداقل 10 درصد ظرفیت اضافه بار هستند. ژنراتورهایی که در ساعات طولانی و در شرایط باری ثابت کار می‌کنند نباید بیش از میزان مداوم کار کنند.

سوخت :

استفاده از سوخت بنزینی ، دیزل یا LP بر انتخاب نوع ژنراتور تاثیر می‌گذارد. اغلب ژنراتوری که با بنزین یا LP کار می کند باید سایز بزرگتری داشته باشد. سیستم‌های اضطراری معمولا باید با نوع سوخت محلی ( سوخت در دسترس ) هماهنگ باشند.

فاز :

تک فاز یا حتی سه فاز را انتخاب کنید. انتخاب ژنراتور سه فاز بر تک فاز ارجحیت دارد اما بار تک فاز تعادل بهتری نسبت به بار سه فاز خواهد داشت.

فرکانس :

50 یا 60 هرتز را انتخاب نمائید.

ولتاژ :

انتخاب ولتاژ معمولا بستگی به انتخاب میزان فرکانس دارد.

بار ژنراتور :

قدم مهم بعدی در اندازه گیری سایز ژنراتور تعیین نوع و مقدار بار ژنراتور است. به طور کلی هنگامی‌ که بارهای غیرخطی وجود دارند لازم است تا اندازه مولد را افزایش داد.

برای مشاهده مقالات و پروژه های بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.