تامین برق در نواحی مختلف از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. دیزل ژنراتور از دستگاه های تولید برق و الکتریسیته می باشد.اتصال كابل و سیم ها، ترانسفورمرها و ژنراتورهایی که دارای ولتاژ یکسان هستند، توسط باس بار (BUSBAR) که نوعی رسانا است، صورت می گیرد.

جریان توان الکتریکی در هر سیستم الکتریکی بهم پیوسته به عنوان پخش بار نامیده می شود. مطالعه پخش بار برای محاسبه ولتاژ در باس های مختلف انجام می شود.مطالعه پخش بار برای تعیین بهترین مکان و همچنین ظرفیت بهینه پست تولید ، پست های برق و خطوط جدید استفاده می شود. در مطالعات پخش بار در سیستم های برق ، سه نوع باس مشخص می شود. باس  ها به شرح زیر طبقه بندی می شوند:

باس شناور

باس شناور اولین باسی است که به شرایط بار متغیر پاسخ می دهد.میزان ولتاژ و زاویه فاز در این نوع باس مشخص می گردد.

باس  ژنراتور

در این نوع باس، میزان ولتاژ و توان اکتیو مشخص  داده می شود و زاویه فاز و ولتاژ مشخص می شود.

باس بار

باس بار نوعی اتصال دهنده است که برقی را که از فیدر های ورودی وارد می گردد را بین فیدر های خروجی تقسیم می نماید. باس بار انرژی موجود در ژنراتورها و ترانسفورمرها را جمع آوری کرده و به قسمت های دیگر منتقل می کند.

در باس بار، انرژی ژنراتور یا ترانسفورمر‌ها بهم پیوسته و به بخش‌های بعدی انتقال می‌یابد، به عبارت دیگر باس بار ابزار جمع آوری، انتقال و توزیع انرژی الکتریکی است که سابقه استفاده از آن به سابقه پیدایش نیروگاه بر می‌گردد و از همان بدو ظهور تقریباً شکل امروزی خود را حفظ کرده و تنها در فن آوری تولید و جنس آن تغییرات و پیشرفت هایی حاصل شده است.

انواع باس بار ها

باس بارها دارای انواع گوناگونی هستند. یک نوع از باس بار ها مسطح هستند. از نوع مسطح باس بار برای ولتاژ های پایین استفاده می شود. نام دیگر این باس بار ها شینه می باشد. جنس شیشه معمولا از مس یا آلومینیم است. باس بار مسطح یا شینه جریان الکتریکی  را به قطعات مختلف هدایت می نماید.

نوع دیگری از باس بارها رشته ای می باشند. باس بار رشته ای همانطور که از نام آن پیداست از تعدادی رشته سيم تشکیل شده است. جنس باس بار های رشته ای از مس يا آلومينيوم می باشد که نوع آلومينيومی دارای کاربرد بیشتری است. آلومينيوم از تبادل حرارتي بیشتری نسبت به مس برخوردار است. مس با گوگرد واکنش نشان می دهد و در این حالت پوسته اكسيد مس ایجاد می شود که منجر به کاهش هدايت الكتريكي می گردد. استفاده از آلومینیوم منجر می گردد که در هنگام سوختن خاكستر كمتری تولید می گردد.

نوع دیگر باس بار های لوله ای می باشد. در باس بار های لوله ای از آلياژ 6101 بیشتر استفاده می شود و دلیل آن این است که این آلیاژ مقاومت به خوردگی بسیار بالایی دارد. ماشين كاری آلياژ 6101 در حد مناسبی است و امکان جوشکاری آن وجود دارد.

این نوع از باس بار ها با انجام عملیات حرارتی T6 ساخته می شوند.این عملیات حرارتی هنگامی به کار برده می‌شود که استحکام مکانیکی زیاد و هدایت الکتریکی مناسبی مورد نظر باشد و مفهوم آن این است که ابتدا بر روی محصول عملیات حرارتی انحلال و سپس پیر سازی مصنوعی (Artificial aging) صورت گرفته است.

برای مشاهده مقالات و پروژه های بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.