به طور کلی دیزل ژنراتور ها در هنگام کار کردن صدای بسیار زیادی را تولید می کنند. همچنین در موارد استفاده دیزل ژنراتور ها جهت برق اضطراری اماکن تفریحی، رفاهی، تجاری و… باید صدای دیزل ژنراتور کمترین میزان ممکن را داشته باشد.

لذا در اغلب موارد با استفاده از یک اتاقک فلزی این صدا را به حداقل میزان ممکن می رسانند. همان طور که می دانید ژنراتور های دیزلی و گازسوز در سه حالت زیر قابل استفاده هستند:

  • ژنراتور های اضطراری
  • ژنراتور های دائم کار
  • ژنراتور های پشتیبان

ژنراتور های اضطراری

ژنراتور های اضطراری معمولا در مکان هایی همچون ساختمان های مسکونی به جهت راه اندازی پمپ های آتشنشانی و آسانسور ,ادارات به دلیل جلوگیری از خاموش شدن سیستم ها و دوربین ها ,کارخانجات و کارگاه  ها و هر مکانی که قطع برق موجب خسارت یا خطر جانی یا مالی شود از ژنراتور های دیزلی به صورت اصطلاحا امرجنسی یا اضطراری استفاده می شود .

این نوع ژنراتورها سر و صدا و نویز زیادی تولید می‌کنند. در واقع در مکان‌های مسکونی و اداری به دلیل نزدیکی ساختمان‌ها به یکدیگر این صدا بیشتر محسوس خواهد بود. مسلما در این زمینه ممکن است با اعتراض افراد مجاور  رو به رو شود .

ژنراتور های دائم کار

در مورد ژنراتور‌های دائم کار نیز که در نیروگاه های مقیاس کوچک, کارخانجات با مصرف بالای برق و مکان‌هایی که دسترسی به برق شهری ندارند، مورد استفاده قرار میگیرد این نوع ژنراتورها معمولا گازسوز می باشند.

معمولا مکان این نوع ژنراتور ها در شهرک های صنعتی می باشد و کمتر از ژنراتور های اضطراری به مشکل تولید صدای ژنراتور بر خواهند خورد ولی در مواردی همچون زمانی که مکان نزدیک منطقه مسکونی می باشد یا صدا برای پرسونل موجود در بخش آزار دهنده باشد نیاز به سایلنت کردن این ژنراتور ها نیز حس خواهد شد.

ژنراتور های پشتیبان

در مورد آخر یعنی ژنراتورهای پشتیبان کمترین نیاز را به صداگیری ژنراتور دیزلی ممکن است پیش بیاورد. چرا که زمان در مدار آمدن این ژنراتور‌ها که می‌توانند به صورت پشتیبان یک ژنراتور دیگر باشند، بسیار پایین‌تر از دو نوع دیگر می‌باشد .

استراتژی های کنترل نویز دستگاه دیزل ژنراتور :

صرف نظر از نوع دیزل ‌ژنراتوری که قرار است شدت صدای آن کاهش یابد، هفت روش اصلی برای کاهش سطح نویز ژنراتور وجود دارد :

1- کاهش سطح صوت از منبع.

2- موانع صوتی.

3- عایق‌های صوتی.

4- ایزولاسیون دهانه‌ها.

5- تضعیف جریان هوای خنک کننده.

6- صدا خفه کن یا منبع اگزوز.

7- تلاش برای به حداکثر رساندن فاصله میان ژنراتور و ساختمان‌ها (افراد).

در صورت قرارگیری ژنراتور در فضای باز خارجی ، استفاده از محفظه به ویژه محفظه‌ های صداگیر کلیه استراتژی های فوق را در یک پوشش مناسب فراهم می‌کند.

این کار علاوه‌ بر حفاظت در برابر تغییرات آب و هوا تضعیف صوت را نیز به همراه دارد. که موارد ذکر شده در شکل زیر بصورت خلاصه قابل مشاهده می باشد.

کاهش صدا موتور ژنراتور توسط کانوپی سایلنت  (Canopy Silent)

موتور علاوه ‌بر اینکه بخشی از صدای خود را از طریق اگزوز منتشر می‌کند، بخش دیگری از صدا موتور به صورت جانبی از طریق بدنه و شاسی موتور منتشر خواهدشد. در این مواقع از کانوپی سایلنت که اصطلاحا اینکلوژر و اتاقک صدا گیر نیز نامیده می شود استفاده می شود.

کانوپی سایلنت پوششی است که موتور ژنراتور داخل آن قرار می‌گیرد تا هم موتور ژنراتور را از شرایط محیطی در امان داشته باشد هم صدای موتور ژنراتور را کاهش دهد.

در دیوارهای کانوپی سایلنت از فوم‌های مخصوص صداگیر که طبق استاندارد می‌بایست نسوز باشند، استفاده می شود. در این روند  صدا با برخورد با این فوم ها شکسته شده و تا حد زیادی دامنه آن کاهش پیدا می‌کند.

همچنین در این اتاقک های صدا گیر ورود و خروج هوا از مکان ‌مشخص و شیار‌هایی وارد و خارج می‌شود. این‌شیارها از خروج مستقیم صدا جلوگیری می‌کنند. این روند باعث شکست ‌صدا خواهد شد.

 البته در موتور ژنراتور هایی که رادیاتور و فن خنک کننده با فاصله از موتور قرار گرفته باشد. به‌ عبارت ‌دیگر اگر فن خنک کننده رادیاتور داخل کانوپی سایلنت نباشد، می‌بایست یک فن جهت تخلیه هوای کانوپی سایلنت استفاده شود تا از گرم شدن موتور ژنراتور جلوگیری کند.

برای مشاهده مقالات و پروژه های بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.