معرفی کلید چنج اور

در معرفی کلید چنج اور یا تابلو چنج اور باید گفت که این کلید وظیفه تعویض منبع تامین جریان برق را برعهده دارد. یعنی به کمک این تابلو می‌توان از دو منبع تامین جریان برق استفاده کرد به این صورت که در هر زمان فقط یکی از منابع مورد استفاده قرار می گیرد. یعنی استفاده از یک منبع مستلزم قطع منبع دیگر است.

 این کلیدها دارای یک دستگیره (cam) بوده که به سمت چپ و راست تغییر وضعیت می دهد. روی کلید مجموعه کنتاکت‌هایی قرار دارد که با چرخاندن دستگیره کلید این کنتاکت ها تغییر وضعیت می دهند. این کنتاکت‌ها به صورت های مختلف در جهت انجام کارهای مختلف کنار هم قرار گرفته و متناسب با وظیفه کلید تغییر حالت می دهند.

کلید چنج اور نوع دستی چیست؟

ابتدایی ترین نوع تابلو چنج اور یا کلید چنج اور ، نوع دستی آن است که شامل یک کلید سه حالته است که با صفر، یک و دو نشانه گذاری می شود. صفر برای حالت خنثی و یا خاموش، حالت یک برای برق شهر و حالت دو برای برق ژنراتور.

این نوع تابلو عملکرد اتوماتیک ندارند و می بایست به صورت دستی و توسط کاربر به کار گرفته شوند. از طرف دیگر، استفاده از این نوع تابلو بیشتر در جریان های تکفاز مورد استفاده قرار می گیرد و برای جریان های سه فاز به ویژه در آمپر های بالا خطرناک است.

کلید چنج اور اتوماتیک چیست؟

نوع پیشرفته تابلو های چنج اور نوع اتوماتیک آن است که عملیات تعویض منبع جریان را به صورت اتوماتیک و از طریق یک کلید چنج اور و و یا دو کنتاکتور یا دو کلید موتوردار انجام می دهد.

مزیت استفاده از سیستم اتوماتیک این است که در زمان قطع برق اصلی ، دیزل ژنراتور به صورت خودکار وارد مدار می شود و در زمان وصل دوباره برق اصلی، از مدار خارج می شود.

تابلو برق چنج آور (change over) چیست؟

به زبان بسیار ساده تابلو برق چنج آور، تابلو برقی است که بتواند به‌ صورت اتوماتیک بین دو ورودی برق جابجایی ایجاد کند.

فرض کنید از یک ups یا ژنراتور اضطراری استفاده می‌کنید، با قطع برق شهر به‌ صورت خودکار ورودی برق از برق شهری به برق ژنراتور اضطراری یا ups جابه‌جا می‌شود.

در واقع از دو منبع ورودی یک خروجی داریم که در صورت عدم اتصال هر کدام، از ورودی دیگر استفاده می‌شود.

در اصطلاح علمی این تابلو برای سنکرون یا پارالل کردن برق شهر با یک نوع ورودی دیگر کاربرد دارد و خاصیت این نوع تابلو برق این است که هیچ‌ وقت قطعی برق نخواهید داشت.

به تابلو برق چنج آور، تابلو ATS (Automatic Transfer Switch) یا AMF (Automatic Mains Failure) نیز گفته می‌شود، با این تفاوت که تابلو AMF دارای سیستمی برای کنترل دیزل ژنراتور است ولی تابلو ATS فقط المان‌هایی برای کنترل بریکر یا کنتاکتور های تابلو برق چنج آور دارد.

به‌صورت کلی سه حالت برای تابلو برق چنج آور وجود دارد:

حالت اول: زمانی که برق شهر یا شبکه سراسری وصل باشد خروجی ژنراتور یا یو پی اس قطع است و پس از مدت‌زمان مشخصی توسط کاربر کلید مربوط به برق شهر وصل می‌شود.

حالت دوم: در این حالت وقتی برق شهر قطع شود پس از مدت مشخصی اپراتور کلید مربوط به برق ژنراتور یا یو پی اس را در تابلو به حالت وصل می‌برد و خروجی برق وارد مدار می‌شود.

حالت سوم: زمانی که برق سراسری وصل شود، بلافاصله برق یو پی اس یا ژنراتور اضطراری قطع می‌شود و پس از مدت مشخصی برق شهر وارد مدار می‌شود.

نکته: زمانی که برق شهر قطع می‌شود، سیستمی باید باشد که دیزل ژنراتور را روشن کرده و بعد از تثبیت ولتاژ و فرکانس کلید ژنراتور را وارد مدار کند که برای این کار می‌توان از یکی از کلیدهای کنتاکتور، کلید اتوماتیک، کلید دوطرفه یا چنج آور موتوردار استفاده کرد.

برای مشاهده مقالات و پروژه های بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.