استارت دیزل ژنراتور چیست؟

استارت در حقیقت همان استارتر و یا راه انداز اولیه دیزل ژنراتور می باشد. در موتورهای دیزل سبک و قدیمی ، برای راه اندازی و چرخش موتور از هندل استفاده می شود . هندل یک اهرم یک طرفه است که با قرار گیری بروی محور مخصوص خود ( یا میل لنگ و یا میل سوپاپ) می تواند موتور را بچرخاند و آنرا روشن کند .

موتور های دیزل هندلی دارای اهرم دی کمپرس هستند تا با حذف تراکم بتوان به آسانی موتور را به حرکت در آورد  و پس از رسیدن به دور مناسب آن را روشن نمود . هندل دارای یک خار یک طرفه است تا پس از روشن شدن و دور گرفتن میل لنگ، هندل با آن چرخش نکند و موجب خسارت و یا برخورد به اپراتور نشود . در برخی دیگر از موتورهای سبک، راه اندازی و استارت موتور توسط طناب صورت می گیرد.

 در اکثر موتورهای دیزل ژنراتورهای جدید و سنگین راه اندازی موتور از طریق موتور الکتریکی ( استارت دیزل ژنراتور ) صورت می گیرد. استارت دیزل ژنراتور توسط برق باتری (۱۲ یا ۲۴ ولت ) کار می کند و دیزل را با دوری حدود ۱۰۰ تا ۳۰۰ دور بر دقیقه به حرکت در آورده و باعث روشن شدن دیزل ژنراتور می گردد.

کاربرد استارت دیزل ژنراتور

 در ابتدا برای روشن شدن و استارت موتور دیزل ژنراتور احتیاج به توانی می باشد که مقداری هوا و سوخت به داخل سیلندر کشیده و کمپرس و احتراق صورت گیرد که این عمل توسط استارت دیزل زنراتور صورت می پذیرد.

دنده های استارت که به صورت شیاردار به شفت متصل می باشد. این دنده ها مستقیم به دندهای بزرگ فلایویل موتور دیزل ژنراتور متصل می باشد. استارت موتور دیزل ژنراتور در قسمت عقب و بر روی پوسته موتور سوار می گردد.

نقش استارت دیزل ژنراتور در ساختار دیزل ژنراتور

استارتر در موتور بخش حیاتی می باشد که در انواع الکتریکی و پنوماتیکی موجود می باشد در موتور های قدیمی تر پمپ باد هوای فشرده را در مخزن ذخیره می‌کردند و زمانی که نیاز به استارت موتور بود هوای فشرده در موتور پنوماتیکی چرخش ایجاد می‌کرد و موتور شروع به حرکت میکرد؛ در موتور های جدید از استارت های الکتریکی استفاده می شود که از نوع موتور های جریان مستقیم می‌باشند؛ این موتور ها از انرژی ذخیره شده در باطری استفاده می‌شود .

انواع استارت موتور دیزل ژنراتور

استارت موتور دیزل ژنراتور به دو نوع ۱۲ ولت و ۲۴ ولت تقسیم بندی می شود که نوع ۱۲ ولت برای دیزل ژنراتور با توان پایین و نوع ۲۴ ولت برای دیزل ژنراتور با توان بالا مورد استفاده قرار می گیرد. استارت دیزل ژنراتور دارای یک اتوماتیک استارت می باشد  و زمانی که ۱۲ ولت را به آن بدهیم سبب بسته شدن کنتاکت بوبین (وصل سریع) اتوماتیک استارت شده و سبب ایجاد جریان زیادی برای تغذیه استارت موتور دیزل‌ ژنراتور می شود و راه اندازی موتور دیزل ژنراتور می شود.

ساختمان و کارکرد استارت دیزل ژنراتور چگونه است ؟

قسمت های اصلی یک استارتر دیزل ژنراتور شامل بالشتک ها، آرمیچر،پوسته و درپوش ها، زغال ها، کموتورها، سولونوئید یا اتوماتیک استارت، دنده و کلاچ یکطرفه می باشند.

کابل مثبت باطری به پیچ بزرگ سولونوئید یا اتوماتیک استارت متصل می شود و کابل منفی نیز به بدنه متصل می گردد. در روی اتوماتیک استارت (سولونوئید استارت ) دو سیم دیگر متصل می گردد. هنگامی که سوئیچ روشن باشد، برق باتری در بین سیم ها برقرار می شود.

با فشار دادن شاسی استارت ، برق وارد اتوماتیک استارت  یا به اصطلاح کمکی استارت می گردد. اتوماتیک استارت (سولونوئید) یک کلید مغناطیسی است که با وارد شدن جریان برق به آن آهنربا شده و محور خود را به عقب می کشد. در این حالت دو عمل انجام می گیرد:

 ۱- جریان برق به بالشتک ها برقرار شده و گردش موتور استارت را باعث می شود. ۲- دنده و کلاچ یک طرفه استارت را به جلو رانده و آنرا به دنده فلایویل درگیر می سازد. بالشتک ها به صورت سیم پیچی شده می باشند و بروی بدنه استارتر و توسط پیچ بسته می شوند ( معمولا آنها ۴ عدد می باشند).  با ورود جریان به داخل بالشتک ها، آهنربا می شوند و یک در میان تشکیل قطب های S و N  می دهند.

آرمیچر استارت دیزل ژنراتور نیز یک محور است که دور تا دور آن و در جهت طولی سیم پیچی شده است. در یک انتهای آرمیچرکموتاتور قرار دارد که جریان دهنده برق به سیم پیچ های آرمیچر است.جریان برق از طریق زغال های مسی که روی کموتاتور تکیه میکنند وارد آرمیچر می شوند .

به طرف دیگر محور آرمیچر مجموعه دنده استارت دیزل ژنراتور متصل می گردد. گفته شد که با ورود برق به اتوماتیک استارت دیزل ژنراتور و بکار انداختن آن جریان برق به بالشتک ها و آرمیچر برقرار می شود.با ورود برق به بالشتک ها سیم پیچ های آن یک در میان N  و S می شوند. سیم پیچ های آرمیچر نیز آهنربا شده و در میدان مغناطیسی بالشتک ها قرار می گیرند.در این هنگام قطب های ایجاد شده بالشتک و آرمیچر در مقابل هم و مخالف یکدیگر شده و باعث گردش آرمیچر می شوند.

دنده استارت دیزل ژنراتور و کلاچ یک طرفه به محور آرمیچر متصل شده اند .هنگام بکار انداختن استارت دیزل ژنراتور، سولونوئید (استارت کمکی) با دو شاخه و حالت الاکلنگی کلاچ و دنده استارت را به جلو برده و با دنده فلایویل درگیر می کند. با روشن شدن دیزل، دور فلایویل از دور محور استارت بیشتر میشود.

در این هنگام کلاچ یک طرفه استارت مانع از اعمال چرخش استارت توسط فلایویل و اسیب رساندن به آن می شود.پس از روشن شدن دیزل ژنراتور، جریان برق به کمکی استارت قطع شده و محور آن تحت فشار فنر به عقب و یا سر جای خود بر می گردد و دنده استارت را از روی فلایویل آزاد کرده و جریان برق به موتور استارت را نیز قطع می کند .

قدرت انواع استارت ها بستگی به اندازه و نوع دیزل و نیز تعداد سیلندرهه داشته و متفاوت میباشد. استارتر دیزل ژنراتورهای سنگین و بزرگ با قدرت بالا معمولا دارای قدرت بالاتر و ولتاژ ۲۴ ولت می باشد.

عواملی که باعث آسیب به استارت دیزل ژنراتور می شود:

  • تعداد استارت های بالا در فاصله زمانی کوتاه باعث میشود دمای استارت بالا رفته و باعث آسیب به
    سیم پیج شود.
  •  در صورتی که پس از روشن شدن موتور اتوماتیک با تاخیر قطع شود چرخش موتور با دور بالا و به طبع آن چرخش استارت با دور بالا آسیب به بخش های مختلف استارت وارد خواهد وارد .
  • در صورتی که استارت به صورت مناسب در مکان خود قرار نگیرد در حین چرخش بلبرینگ های استارت آسیب خواهد دید و باعث گیر پاچ استارت می شود.

برای مشاهده مقالات و پروژه های بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.