ژنراتور گازسوز برای راه اندازی دارای مراحلی است . در این مطلب می خواهیم در مورد نصب و راه اندازی ژنراتور های گازسوز صحبت کنیم، همانطور که می دانید ژنراتور گازسوز عموماً در توان های بالاتر و دائم کار مورد استفاده قرار میگیرند به همین دلیل دارای ساختار پیچیده تری نیز می باشند البته ناگفته نماند که این پیچیدگی در ساختار صرفا به دلیل دائم کاری نیست ، نحوه احتراق در موتور های گاز سوز و بنزینی بر اساس سیستم جرقه زنی صورت می گیرد که این خود باعث افزایش پیچیدگی در کار خواهد شد .

نصب و راه اندازی ژنراتور گازسوز به نسبت نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور بسیار حساستر ، زمانبر تر و همچنین هزینه بیشتری را در برخواهد داشت و برای انجام آن به نفرات متخصص و با تجربه نیاز می باشد.

مولد یا ژنراتور های گازسوز که در توان های بالا به کار گرفته می شوند نیاز به یک خط گاز ثابت دارند که در نتیجه نیاز به لوله کشی گاز تا محل نصب ژنراتور گازسوز را دارند.همچنین ژنراتور های گازسوز به دلیل اینکه گرمای بیشتری تولید می کنند معمولا دارای رادیاتور های جدا از موتور می باشند که بر اساس شرایط در سقف مکان نصب یا در فاصله کمی دور تر از موتور نصب می شوند. جدا بودن رادیاتور از موتور مسلما نیاز به لوله کشی آب از موتور تا محل رادیاتور خواهد بود .

همچنین درنصب و راه اندازی ژنراتور گازسوز همانند موتور های دیزل باید از تابلوی ژنراتور تا محل مصرف کابل کشی براساس محاسبات استاندارد انجام شود .

مراحل نصب و راه اندازی ژنراتور های گازسوز

۱- انتخاب مکان مناسب:

اولین قدم در نصب موتور های گازسوز انتخاب یک مکان مناسب برای نصب ژنراتور می باشد در انتخاب مکان باید به بحث تهویه علی الخصوص مواقعی که رادیاتور در کنار موتور می باشد ، بحث صدای موتور از نظر ایجاد مزاحمت برای ساکنین اطراف ، مقرون به صرفه بودن از از لحاظ متراژ کابل کشی تا محل مصرف ،لوله کشی گاز و آب ،دسترسی به موتور دقت کرد .

پس از انتخاب محل مناسب برای نصب ژنراتور گازسوز می بایست موتور ژنراتور بر روی یک سطح با فنداسیون مستحکم و در موتور های توان بالا مسلح قرار گیرد و در صورتی که خاک محل سست باشد می بایست فنداسیون مناسب با ابعاد موتور ساخته شود .پس از اطمینان از استحکام محل موتور با حفظ اصول بارگیری به محل منتقل و در محل مورد نظر قرار می گیرد .

موتورهای درون سوز کوپله با ژنراتور به دلیل احتراق سوخت در سیلندر دارای لرزش و صدای بالایی هستند که جهت جلوگیری از این روند باید فنداسیون ژنراتور بتن ریزی شود و در حدود ۱۰ سانت از کف بالاتر قرارگیرد و در رنج های کوچک پایه های ژنراتور به فنداسیون پیچ و مانع حرکت گردد.

در صورت بتنی بودن کف نیاز به فنداسیون نبوده و جهت بالا قرار گرفتن ژنراتور از کف می توان از لرزه گیرهای لاستیکی استفاده نمود.

۲پایپینگ (لوله کشی آب و گاز موتور) در ژنراتور گازسوز

قدم بعدی بعد از بارگیری و استقرار موتور در محل اصطلاحا پایپینگ یا لوله کشی تاسیسات آب و گاز موتور می باشد .موتور های گازسوز براساس توان و نوع طراحی ممکن است دارای رادیاتور سر خود یا رادیاتور مجزا باشند موتور هایی که رادیاتور سر خود دارند رادیاتور در جلوی موتور و بر روی شاسی سوار شده است و در نتیجه نیاز به لوله کشی آب ندارند اما در موتور های بزرگتر به دلیل اینکه رادیاتور هوای زیادی برای خنک کاری نیاز دارد و گرمای زیادی نیز تولید می کند و همچنین نصب یک رادیاتور با ابعاد بزرگ بروی شاسی کار مشکلی می باشد و از لحاظ ابعاد شاسی ممکن است قابل نصب نباشد رادیاتور را جدا گانه می سازند و در مکان مناسبی که از لحاظ تهویه به خوبی بتواند عمل خنک کاری را انجام دهد نصب می کنند که مسلما در این شرایط می بایست لوله کشی از موتور تا رادیاتور انجام شود .

در موتور های گاز سوز بحث بعدی تامین گاز سیستم می باشد که توجه به دو نکته ضروری می باشد حجم گاز مورد نیاز موتور و فشار گاز ,موتور های گاز سوز فشار پایین می توانند با فشار گاز میلی بار هم به کار خود ادامه دهند ولی باید حجم گاز به اندازه مصرف موتور باشد در بحث لوله کشی این موتور ها چون حجم مساله ی مهمی می باشد و فشار گاز نیز پایین می باشد می بایست سایز لوله براساس مسافت و میزان مصرف موتور به درستی محاسبه شود تا موتور بتواند تمام توان خود را تحویل دهد.در نوع دوم موتور که با فشار گاز بالا طراحی شده اند مساله فشار گاز نیز مهم می باشد در این موتور ها عموما به فشاری بین ۱ تا ۲ بار نیاز می باشد .

۳اگزاست موتور در ژنراتور گازسوز :

در بحث اجرای تاسیسات موتور گازسوز بخش مهم دیگری نیز وجود دارد و آن هم هدایت خروجی موتور یا به اصطلاح سیستم اگزاست موتور می باشد ،همانطور که میدانیم این بخش از این جهت اهمیت دارد که می تواند در توان خروجی موتور و کارکرد موتور تاثیر مستقیم بذارد ،در بحث لوله کشی این بخش باید به دو نکته توجه کرد یک اینکه لوله ای که برای لولع کشی سیستم اگزاست موتور استفاده می شود بر اساس طول لوله کشی یک یا دو سایز بزرگتر انتخاب شود تا از فشار به روی موتور یا به اصطلاح بک پرشر جلوگیری شود و دوم اینکه جهت نصب اگزوز در مسیر باد باشد تا دود بتواند به راحتی خارج شود .

۴کابل کشی (وایرینگ قدرت ) ژنراتور گازسوز :

پس از بحث پایپنگ در موتور های گازسوز نوبت به کابل کشی و وایرینگ می رسد،که در این بخش نیز دو نوع موتور وجود دارد موتور هایی که ژنراتور آن ها ولتاژ فشار ضعیف یعنی ۴۰۰ ولت تولید می کنند و موتور هایی که ژنراتور آن ها ولتاژ فشار متوسط یعنی ۶٫۶ کیلوولت ،۱۰ کیلوولت و.. تولید می کنند ،در نوع اول کابل کشی تا محل مصرف مستقیم انجام می شود و به طور مستقیم وارد تابلو های توزیع خواهد شد ولی در نوع دوم یعنی ژنراتور های فشار متوسط می بایست از یک ترانسفورماتور در بین مسیر برای تبدیل ولتاژ استفاده کرد که این ترانس می تواند در مواردی که مصرف در محل می باشد به صورت کاهنده و در مواردی که بحث اتصال به شبکه می باشد به صورت افزاینده باشد.

۵- وایرینک و یا سیم کشی سیستم کنترل و سنسورهای موتور

پس از کابل کشی قدرت ،لوله کشی آب ،لوله کشی گاز نوبت به سیم کشی یا وایرینگ سیستم کنترل میرسد که می بایست براساس نوع برد کنترلی سیم کشی بررسی و یا انجام شود که البته پس از انجام سیم کشی می بایست تنظیمات کنترلی و حفاظتی سیستم کنترل مورد بررسی قرار گیرد .بخش کنترل ژنراتور های گازی بسیار مهم می باشد چرا که موتور دایم کار می باشد و بسیار مهم است که پارامتر های موتور گازسوز به صورت مداوم مورد سنجش قرار بگیرد .از پارامتر های اساسی ژنراتورهای گازسوز میتوان به فشار روغن،دمای روغن ،دمای آب ورودی ،دمای آب خروجی ، ناک در موتور های بزرگ ، سطح آب ،سطح روغن و …. اشاره کرد.

تمام این پارامتر ها توسط یک برد کنترلی که بسته به نوع موتور می تواند انواع مختلفی داشته باشد مورد کنترل قرار می گیرد.یکی از بخش هایی که در بحث نصب و تنظیم سیستم کنترل بسیار مهم می باشد و بسیار نیز حساس است سیستم چرقه زن می باشد .

جرقه زن های الکترونیکی:

در سیستم های الکترونیک بر خلاف سیستم های مکانیکی جز دواری وجود ندارد در نتیجه این سیستم ها دارای استهلاک پایین تری می باشند همچنین به دلیل استفاده از سنسور و پردازش میکروپروسسوری دارای دقت عملکرد بالاتر و برنامه پذیر تری نسبت به سیستم های مکانیکی می باشند . در ژنراتور های گاز سوز جدید عموما ژنراتور های بالای ۲۰۰۰ میلادی اکثر ژنراتور های گازسوز ارایه شده دارای سیستم جرقه زن الکترونیکی می باشند.

سیستم های جرقه زن الکترونیک به این صورت عمل میکنند که توسط خازن هایی که در آن ها تبییعه شده ولتاژ را تا بالای ۱۰ کیلوولت الی ۲۰ کیلوولت بالا میبرند سپس توسط سنسوری که در مقابل دیسک مخصوص جرقه زن قرار دارد توسط یک مگنت کوچک موقعیت پیستون یک را تشخیص میدهد .و توسط ترتیب احتراقی که برای جرقه زن یا ایگنیشن (ignition ) معرفی میشود جرقه در بهترین زمان و بهترین قدرت زده میشود.

۶- راه اندازی موتور گازسوز:

پس از انجام مراحل بالا تقریبا کار نصب موتور گازسوز انجام شده و حالا وارد بحث راه اندازی خواهیم شد .برای راه اندازی می بایست ابتدا روغن موتور براساس دستورالعمل موتور با روغن مناسب تا محل تعیین شده در گیج روغن پر شود .سپس می بایست سیستم خنک کننده با ضد یخ با نسبت مناسب پر شود که در حین پر کردن سیستم خنک کاری باید به هوای داخل سیستم خنک کاری توجه شود و اجازه داد که هوای داخل سیستم خارج شود .

پس از اینکه آب و روغن موتور تامین شد می بایست از وجود گاز در لوله مطمئن شد ، در مرحله بعد سر باتری ها را متصل سیستم کنترل و قطع اضطراری را کنترل نهایی میکنیم و از تمام اتصالات مطمئن می شویم .حال در این مرحله شروع به استارت موتور می کنیم که ممکن است موتور روشن نشود در نتیجه می بایست مجدد تنظیمات سیستم سوخت چک شود .

برای مشاهده مقالات و پروژه های بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.