موتور گازسوز چیست؟

هر ژنراتور گازسوز ، یک موتور دارد. موتور ژنراتور گازسوز، دستگاهی با قابلیت تبدیل یک انرژی یا یک سوخت به انرژی مکانیکی است. موتور گازسوز یا به عبارتی همان ژنراتور گازی ترکیبی است از یک موتور گازسوز و یک ژنراتور که برای تولید برق استفاده می شود.

در این نوع موتور برق ، ورودی موتور، گاز CNG یا LPG است که با ایجاد احتراق در سیلندرهای موتور خروجی موتور را به انرژی مکانیکی تبدیل کرده و باعث ایجاد چرخش شفت موتور میشود. که با اتصال آن به ژنراتور (آلترناتور) سبب تولید برق می شود.

بطور خلاصه با ترکیب یک موتور گازسوز و یک ژنراتور، یک موتور برق یا ژنراتور گازسوز ساخته می شود که برق تولید می کند. این روال چه در ژنراتور گازسوز صنعتی و چه در یک ژنراتور خانگی یکسان است.

کاربرد موتور برق گازی

این نوع از موتور برق ها در مکان هایی که دسترسی به لوله کشی گاز دارند مانند پشتیبانی UPS منازل، ویلا ها و مجتمع های مسکونی در مواقع قطع برق، بسیار مورد استفاده بوده است. در صورت استفاده از موتور برق گازی و عدم دسترسی به لوله کشی گاز کاربردی ترین راه استفاده از کپسول گاز می باشد. موتور برق گازسوز به دلیل نوع سوخت آن کم مصرف و کم هزینه است و آلودگی کمتری نسبت به دیگر موتور برق ها از جمله موتور برق دیزلی و بنزینی دارد.

نحوه عملکرد موتور برق گازسوز

عملکرد و مکانیزم موتور های گازی مانند موتور های بنزینی است. یعنی مکانیزم عملکرد محفظه احتراق به وسیله شمع انجام می شود. این چرخه چهار زمانه مانند موتور بنزینی با مکش آغاز شده و هوا و سوخت وارد میکسر گاز می شود و بعد از متراکم شدن آن با بالا آمدن پیستون توسط جرقه شمع مشتعل می شود.

 حرکت رفت و برگشت پیستون در موتور تبدیل به حرکت دورانی میل لنگ شده و در نهایت این حرکت دورانی جهت به حرکت در آوردن ژنراتور و تولید برق به کار می رود. همان طور که گفته شد نوع عملکرد موتور برق بنزینی با گازی یکی است فقط با این تفاوت که در موتور های بنزینی مخلوط سوخت (بنزین و اکسیژن) در کاربراتور ترکیب می شود ولی در موتور برق گاز سوز مخلوط سوخت و اکسیژن یا هوا در میکسر گاز انجام می گردد.

در این نوع از موتور ها طبق سوخت به کار گرفته شده که بر پایه گاز نیز می باشد، فقط کافی است موتور برق خود را توسط شیلنگ به لوله کشی گاز شهر یا کپسول گاز مایع وصل نمایید و در نتیجه یک مولد برق با سوختی ارزان و بدون آلایندگی محیطی خواهیم داشت.

اجزا  موتور گازسوز

فیلتر روغن: از فیلتر روغن برای پیشگیری از مواد آلاینده به داخل روغن موتور استفاده می‌شود که باعث تمیز ماندن روغن موتور برق می‌شود.

روغن خنک کننده: در زمان کار موتور، گرما و حرارت زیادی از اشتعال مواد سوختنی ایجاد می‌شود. بنابراین در ژنراتور گازی از روغن خنک کننده برای کاهش دمای بدنه و موتور استفاده می‌کنند.

 فیلتر هوا: فیلتر هوا از جنس مواد فیبری ساخته شده و باعث تمیز کردن هوا از آلودگی هایی مثل ذرات گرد و غبار و آلودگی می‌شود. فیلتر هوا مانند یک کاتالیزور عمل می‌کند و باعث می‌شود ذرات آلاینده حذف شوند.

گاورنر: گاورنر مقدار سرعت و دور موتور را کنترل می‌کند.

رگولاتور گاز: جهت تنظیم فشار گاز استفاده می‌شود و فشار خروجی را با توجه به میزان فشار ورودی کنترل می‌کند که موجب عملکرد بهتر موتور ژنراتور گازی می‌شود.

شیر برقی گاز: مانند یک شیر آب ساده است با این تفاوت که با برق کار می‌کند، طرز کار شیر برقی اینست که وقتی شیر برقی باز باشد آب عبور کرده و اگر بسته باشد آب پشت لوله می‌ماند.

شیلنگ گاز: از قطعات و وسایل مهم برای حفظ ایمنی ژنراتور گازی است و جهت عبور گاز به موتور استفاده می‌شود.

شمع: به وسیله برق باتری، در زمان استارت جرقه می‌زند و باعث می‌شود ژنراتور گازی روشن شود.

برای مشاهده مقالات و پروژه های بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.