دیزل ژنراتور‌ها مولد‌های انرژی الکتریکی هستند که با استفاده از سوخت دیزل، انرژی حرکتی برای به کار انداختن شفت ژنراتور را فراهم می‌کنند. موتور‌های دیزلی بالاترین راندمان حرارتی را نسبت به موتور‌های احتراق داخلی دارند و در کمتر از ۱۰ ثانیه راه اندازی می‌شوند.

برای انتخاب دیزل ژنراتور موارد زیر را در نظر می‌گیریم:

هدف از محاسبه‌ی بار الکتریکی رسیدن به مقدار حدودی از نیاز به انرژی الکتریکی برای تهیه ژنراتور مناسب است چراکه اگر ژنراتور ظرفیتی کمتر از مقدار محاسبه شده داشته باشد نمی‌تواند پاسخگویی برای نیاز مصرفی باشد و در صورت انتخاب ظرفیت بزرگتر از تقاضا هزینه اضافی به سرمایه گذار تحمیل خواهد کرد. در صورتی که دیزل ژنراتور در مواقع اضطراری بهره برداری شود لزومی به انتخاب ژنراتور در ظرفیت کامل محاسبه شده نیست و می‌توان فقط تاسیسات ضروری را به ژنراتور متصل کرد.

اما این سوال که چه عواملی بر قیمت دیزل ژنراتور ها تاثیر گذار می باشد در ذهن ‎بسیاری از صاحبان صنایع و همچنین پیمانکاران مطرح می باشد و تمایل دارند خیلی سریع به جواب برسند.با توجه به تنوع برند های موتور دیزل و ژنراتور و شرکت های کوپل کننده و نیز تغییر مشخصات فنی موتور دیزل مانند توان مصرفی، تعداد سیلندر، سیستم سوخت ، سیستم خنک کاری، کشور سازنده و … قیمت دیزل ژنراتورها بسیار متنوع است.


‎از طرف دیگر به دلیل وارداتی بودن دیزل ژنراتور افزایش نرخ ارز باعث افزایش قیمت فروش این ماشین آلات می شود. افزون بر تمام این مسائل، موارد انتخابی مورد نیاز دیزل ژنراتور مانند کنوپی، تابلو ATS ، برد های کنترل و … نیز بر برآورد قیمت تاثیر گذار می باشد.

اما بطور کلی دیزل ژنراتور ها به دلیل استفاده از قطعات متعدد مکانیکی و الکتریکی، به فاکتور‌های متعددی بستگی دارند و عوامل زیر بر روی قیمت دیزل ژنراتور ها تاثیر گذار خواهد بود:

عوامل موثر بر قیمت دیزل ژنراتور

۱-توان دستگاه

افزایش توان دستگاه، افزایش قیمت آن را به دنبال خواهد داشت بنابراین محاسبه سزح انرژی مورد نیاز و اقدام به تهیه دیزل ژنراتور با مقدار محاسبه شده از تحمیل هزینه اضافی به سرمایه گذار جلوگیری خواهد کرد.

۲- برند تولید کننده
در ایران دیزل ژنراتور‌های موجود در بازار به سه دسته، آمریکایی و اروپایی، ایرانی و چینی دسته بندی می‌شوند که سیر تغییر قیمت در این سه دسته نزولی خواهد بود.

۳- تابلو کنترل و قطعات جانبی
تابلوی کنترل دیزل ژنراتور کنار موتور و ژنراتور قرار می‌گیرد و کیفیت تجهیزات و تکنولوژی بکار رفته در تابلو تعین کننده خواهد بود همچنین قطعات جانبی نظیر، باتری، سایلنسر (خفه کن) اگزوز، شاسی دیزل ژنراتور، ظرفیت باک سوخت، لرزه گیرو کانوپی در قیمت تمام شده دستگاه موثر خواهند بود.

۴- کوپل دستگاه
یک دستگاه دیزل ژنراتور از سه بخش زیر تشکیل شده است:
-موتور دیزل
-ژنراتور
تابلو کنترل
که اتصال موتور و ژنراتور به هم روی شاسی فنری و قراردادن یک تابلو کنترل در کنار آن کوپله کردن نام دارد. اینکه این کوپل در کشور تولید کننده انجام می‌شود و یا توسط شرکت وارد کننده انجام شود در قیمت تمام شده دستگاه تاثیر گذار خواهد بود.

۵- قیمت ارز
باتوجه به اینکه بیشتر دیزل ژنراتور‌های موجود در بازار وارداتی هستند می‌توان نتیجه گرفت که تغییرات قیمت ارز نوسانات قیمت برای دیزل ژنراتور را به همراه خواهد داشت.

همچنین از دیگر مواردی که علاوه بر قیمت، انتخاب دیزل ژنراتور را تحت تاثیر قرار خواهد داد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف سوخت دستگاه
  • امکان تهیه قطعات در صورت نیاز به تعویض
  • امکان تعمیر و نگهداری
  • پشتیبانی و گارانتی خرید

برای مشاهده مقالات و پروژه های بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.