با در نظر گرفتن انرژی برق پشتیبان در  صنایع یا ساختمان ها، دیتاسنترها و یا تولید انرژی در صورت نبود برق شبکه، دو گزینه ژنراتور اصلی وجود دارد که هر شخص یا سازمان نیاز دارد در نظر بگیرد، ژنراتور دیزلی یا گازی، با در نظر گرفتن امنیت ، قابلیت اطمینان و به صرفه بودن کدام یک بهترین منبع سوخت برای انتخاب به عنوان سوخت اصلی می باشد.

مقایسه دیزل ژنراتور و ژنراتور گازی معمولا به منظور بررسی سوخت­ های مصرفی و نوع کارایی و فواید هر یک از این دو انجام می شود. عمدتا یکی از دو ژنراتورهای دیزلی قابل حمل و ژنراتور گازی در زمان های قطعی برق و به منظور جلوگیری از نصب و راه اندازی یک سیستم پشتیبانی دائمی و پرهزینه در اداره جات، شرکت ها و منازل مورد استفاده قرار می گیرند. قابلیت جابجایی ژنراتورها جهت برق رسانی به منازل و ساختمان های کاری که مجهز به سیستم برق نمی باشند می تواند گزینه مناسبی باشد.

ژنراتور دیزلی:

این ژنراتور ها جهت تولید برق از یک موتور دیزل و یک آلترناتور تشکیل شده اند. قابلیت استفاده از ژنراتور های دیزل در هر نقطه از بزرگترین مزیت های ژنراتور دیزلی می باشند. همین امر سبب استفاده از ژنراتور های دیزلی در بسیاری از پروژه های عمرانی، نفت و گاز و … گردیده است.

ژنراتورهای دیزلی بر اساس برند و توان موتور دیزل و ژنراتور استفاده شده و نیز کلیدها و قطعات قدرت بکار رفته در تابلو کنترل دارای قیمت ها و کیفیت های متنوعی هستند.

ژنراتورهای گازسوز:

ژنراتور های گازسوز از یک موتور گازسوز به علاوه یک آلترناتور تشکیل شده اند. ژنراتورهای گازسوز دارای چندین مزیت عمده در مقایسه با ژنراتورهای دیزلی می باشند.

قیمت بسیار پایین تولید برق، قیمت پایین سوخت مصرفی ژنراتور های گازسوز به دلیل استفاده از گاز طبیعی سبب گردیده که هزینه سوخت مصرفی آنها بسیار پایین تر از ژنراتور های دیزلی باشد. همچنین در برخی موارد امکان تامین گاز رایگان جهت ژنراتورهای گازسوز در مقیاس های بالا انجام می گردد. این امر در راستای سیاست های دولت از سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساخت نیروگاه های گازی می باشد.

مقایسه دیزل ژنراتور و ژنراتور گازی

به طور کلی، دیزل ژنراتور دستگاهی مطمئن و ارزان قیمت است اما از سر و صدای بلندی برخوردار بوده و توأم با کثیفی و آلودگی می باشد. در مقابل ژنراتورهای گازی گران قیمت بوده و از سر و صدای کمتری برخوردار می باشند اما نسبت به دیزل ژنراتورها، غیر قابل پیش بینی هستند.

دیزل ژنراتور به دلیل موارد زیر نسبت به ژنراتور گازی کارآمدتر است:

موتورهای دیزل ژنراتور مقاوم تر، سخت تر و مطمئن تر هستند.به دلیل عدم استفاده دیزل ژنراتور از شمع یا سیستم جرقه زنی، در تعمیر و نگهداری آنها نسبت به ژنراتورهای گازی، تا حد زیادی صرفه جویی می شود.عمر متوسط دیزل ژنراتور از یک موتور گاز طبیعی بالاتر است.

به دلیل قابلیت اشتعال پایین تر گازوئیل در مقایسه با سایر سوخت­ها، دیزل ژنراتورها امتیاز ویژه و بالاتری را از لحاظ ایمنی کسب می کنند. زیرا آنها از شمع یا وایر استفاده نکرده و این احتمال آتش سوزی به خاطر جرقه را از بین می برد.

 مزایای استفاده از گاز طبیعی

  1. مطلوب ترین کاربرد گاز طبیعی به عنوان سوخت، این است که منبع انرژی پاک تر، و ارزان تری از دیگر سوخت های فسیلی بوده و کارایی بالایی دارد.
  2. با مقایسه گاز طبیعی با نفت و زغال سنگ، میزان گوگرد، نیتروژن، و دی کسید کربن (یک گاز گلخانه ای) به میزان قابل توجهی در آن پایین تر است.که این امر موجب می شود تا گاز طبیعی یکی از تمیزترین منابع سوخت های فسیلی باشد.
  3. گاز طبیعی بوی زیادی که برای ژنراتورهای با سوخت های دیزلی و نفت مرسوم است را ایجاد نمی کند.
  4. ژنراتورهای گاز طبیعی در صورت استفاده برای تامین برق خانه ها، در زمینه کاهش هزینه ها موثر بوده، زیرا برقی که از سوی شرکت های آب و برق تامین می شود گران تر خواهند بود.
  5. جدا از ارزان تر بودن و آلودگی کمتر حاصل از گاز طبیعی، گاز طبیعی همچنین در شهرهای بزرگ کاربردی تر است زیرا به صورت مستقیم از طریق خطوط لوله زیرزمینی منتقل شده و به مکان هایی که مورد نیاز ارسال می شود.به همین دلیل، در زمان استفاده از ژنراتورهایی که با گاز طبیعی کار می کنند، نیازی به مخازن ذخیره نخواهد بود.

جدا از مزایای بازر آن، ژنراتورهای گاز طبیعی دارای معایبی نیز هستند.

معایب استفاده از گاز طبیعی

  1. یکی از مزایای آن می تواند به عنوان نقطه ضعفی برای آن نیز در نظر گرفته شود.به دلیل اینکه نیازی به ذخیره سازی گاز طبیعی نمی باشد، به دلیل اینکه عموماً از طریق خطوط لوله به محل استفاده منتقل می شود.در زمان وقوع فجایع و حوادث، ممکن است جریان گاز طبیعی به صورت موقتی قطع شود.فقدان سوخت برای راه اندازی تجهیزات در زمان قطعی برق و هنگامی که منابع مرسوم نیروی الکتریکی قطع شده اند، می تواند یک مشکل اساسی برای حفظ کسب و کارتان تا هنگامی وصل شدن برق باشد.
  2. گاز طبیعی به راحتی منفجر شده و در صورت آسیب به خطوط لوله می‌تواند منجر به خطر آتش سوزی شود.

در مقایسه با دیزل ژنراتور، ژنراتورهای گاز طبیعی:

  • هزینه بیشتری برای راه اندازی دارند.
  • گازهای گلخانه ای بیشتری را در هوا آزاد می کنند.
  • همچنین گاز طبیعی یک منبع سوخت غیرقابل تجدید است.

مزایای استفاده از ژنراتور دیزلی

 کارایی سوخت: زمانی که نوبت به انتخاب نوع سوخت می رسد، قیمت عموماً عامل تعیین کننده است.با توجه به افزایش روز افزون تقاضا و کاهش عرضه، زمانی که نوبت به انتخاب سوخت می رسد همیشه در رابطه با سوخت انتخابی بحث و گفتگو وجود دارد.یکی از مهمترین موارد کلیدی در رابطه با یافتن منبع سوختی است که هم در زمینه انرژی صرفه جویی کرده و هم هزینه عملیاتی پایینی داشته باشد.

ژنراتورهای دیزلی در هر دوی این موارد امتیاز بالایی را کسب می کنند.اگرچه نسبت به ژنراتورهای گاز طبیعی گران قیمت تر هستند، اما می توانید میزان برق قابل استفاده بیشتری را از سوخت دیزل بدست آورید. ممکن است هزینه بیشتری را برای سوخت دیزلی بپردازید، اما میزان بیشتری برق را از مقدار دیزلی برابر با همان مقدار گاز بدست خواهید آورد.

پایداری: یکی دیگر از مزایای استفاده از ژنراتورهای دیزلی، ضمانت وجود یک منبع برق پایدار است.در موسسات بزرگ، این مورد نقش بزرگی را ایفا کرده، زیرا بسیار از ماشین ها و دستگاه های مورد استفاده به صورت ۲۴ ساعته و در ۷ روز هفته از برق استفاده کرده و قطعی آن منجر به فاجعه خواهد بود. این امر می تواند در زمان هایی مانند عمل جراحی می تواند در صورت قطع شدن دستگاه های حیاتی منجر به مرگ افراد شود.

معایب استفاده از ژنراتور دیزلی

 هزینه خرید یک موتور دیزلی در مقایسه با انواع دیگر می تواند بیشتر باشد.اما، با توجه به این‌که نگهداری از یک ژنراتور دیزلی می تواند کم هزینه تر باشد، این مورد هزینه اولیه خرید را جبران می کند.

 سر و صدا یک مشکل اساسی برای ژنراتورهای دیزلی است.با این‌که مدل های جدیدتر بسیار کم سر و صداتر هستند، اما مدل های قدیمی سر و صدای زیادی دارا می باشند. موتورهای دیزلی که در اطراف مناطق پرجمعیت مورد استفاده قرار می گیرند نیز ممکن است برای ساکنان اطراف این واحدها ایجاد مزاحمت کند.

با توجه به گرایش های اخیر نسبت به سوخت های پاک تر و گازهای گلخانه ای کمتر، دیزل به عنوان یک دلیل اصلی برای آلودگی در بسیار از شهرهای بزرگی که مورد استفاده قرار گرفته، در نظر گرفته می شود.

در مقایسه با یک ژنراتور گاز طبیعی، ژنراتور دیزلی به دلایل زیر کارایی بسیار بیشتری دارد:

  1. موتورهای دیزلی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند نسخه هایی بسیار بهتر از مواردی هستند که بسیار پر سر و صدا بودند و زمان بسیار بیشتری برای نگهداری نیاز داشتند.
  2. موتورهای دیزلی پرکارتر و قابل اعتمادتر هستند.
  3. مزیت دیگری که موتورهای دیزلی نسبت به موتورهای گاز طبیعی دارند این است که آن ها از سیم های برق استفاده نمی کنند.که این امر منجر به کاهش هزینه های نگهداری و تعمیرشان می شود.
  4. طول عمر مورد انتظار یک موتور گاز طبیعی به اندازه یک موتور دیزلی مشابه نیست.
  5. با توجه به این دیزل از دیگر سوخت ها اشتعال پذیری کمتری دارد، استفاده از ژنراتورهای دیزلی ایمن تر از سایرین است.آن ها از سیم استفاده نمی کنند، که این امر احتمال ایجاد جرقه و آتش سوزی را از بین می برد.

نتیجه‌گیری

ژنراتورهای گاز و ژنراتورهای دیزل مزایا و معایب خود را دارند، پس مهم است که کاملا درک شوند و ارزیابی شود که ژنراتور اصلی یا پشتیبان به بهترین حالت انرژی و نیازهای بودجه ای شما را تامین می‌کنند یا خیر. در کل ژنراتورهای گازی به عنوان کار دائم مناسب هستند و دیزل ژنراتور ها به عنوان برق پشتیبان در صورت قطعی برق شبکه و تصمیم گیری در مورد تهیه یکی از این نوع ژنراتور ها بسته به شرایط و موارد ذکر شده برای هر سازمان و ارگانی متفاوت می باشد.

برای مشاهده مقالات و پروژه های بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.