موتورهای دیزل ژنراتور یکی از انواع محصولات و وسایل صنعتی هستند که می توان گفت بدون وجود آن ها در مناطقی که امکان برق رسانی با کابل برق نیست، نمی توانیم از نیروی الکتریسیته بهره مند شویم. دیزل ژنراتورهای برق کاربرد های مختلفی دارند و روغنی که همچون روغن موتور در آن ها وجود دارد، اهمیت بسیار زیادی در نحوه عملکرد و کارایی آنها دارد.

تجزیه و تحلیل روغن موتور دیزل ژنراتور سریعترین روش غیرتخریبی برای ارزیابی میزان سلامت موتور است. آنالیز روغن موتور شامل انواع تست ها و آزمایشات بر روی نمونه‌های روغن می‌باشد. نتایج آزمایشات اطلاعات لازم را در مورد وضعیت روانکار، سطح آلودگی و میزان خردگی سطوح قطعات در ارتباط با همان روغن را در اختیار می‌گذارد.

روغن موجود در دیزل ژنراتور و موتور برق نشان دهنده کارکرد دستگاه می باشد. به همین دلیل آزمایش روغن و نمونه داری از آن به منظور اطلاع از عملکرد قطعات صورت می گیرد. آزمایش روغن منجر می گردد که بتوان اطلاعات لازم در مورد کیفیت روغن را به دست آورد و بتوان به سرعت نسبت به تعمیر دیزل ژنراتور اقدام نمود.

نمونه برداری و آزمایش روغن با رعایت اصول و مطابق با دستورالعمل ها صورت می پذیرد. پس از نمونه برداری میزان مواد مختلف موجود در روغن مورد بررسی قرار می گیرد و با توجه به مقدار این مواد وضعیت قطعات موتور دیزلی و موتور برق تعیین می گردد.

آنالیز مواد موجود در نتایج آزمایش روغن دیزل ژنراتور

روغن دیزل ژنراتور ، در تمام سیستم موتور به چرخش در می آید و تمام موادی که بر روی قطعات داخلی موتور نشست کرده است را می شوید و با خودش حمل می کند. به همین دلیل است که می توان با بررسی این روغن، به مشکلات، نقص ها و خرابی های داخلی سیستم که هنوز بروز پیدا نکرده است پی برد.

به صورت کلی دوازده ماده مختلف می تواند در روغن دیزل ژنراتور وجود داشته باشد و هر کدام از آن ها معنی خاصی دارد که در زیر به آنها می پردازیم:

۱-آهن: اگر آهن در روغن نمونه برداری شده بیشتر از 100 ppm باشد این وضعیت نشان می دهد که در قسمت بوش ها، میل لنگ، سوپاپ ها، میل سوپاپ ها و رینگ ها ساییدگی بیش از حد مجاز پدید آمده است. این امر می تواند در اثر ایجاد فشار زیاد به موتور پدید آمده باشد. در این حالت لازم است که قطعات دچار مشکل شده تعمیر و یا تعویض گردند.

خرابی میل لنگ، بوش، میل سوپاپ، تایپید. در صورتی که ذرات و براده های آهن در روغن موتور وجود داشته باشند، بهتر است نسبت به میزان کاری که از موتور دیزل ژنراتور خود انتظار دارید، تجدید نظر کنید زیرا وجود آهن نشان دهنده آن است که موتور شما بیشتر از حد توانش کار می کند و باید نسبت به باز کردن موتور و تعویض برخی از قطعات داخلی آن اقدام کنید.

۲- سرب: پوسته یاتاقان ها، شاتون، میل لنگ

۳- مس: پوسته یاتاقان های سر بزرگ، شاتون، میل لنگ و محور اصلی

۴- قلع: لایه سطحی یاتاقان های متحرک

۵- کروم: در صورتی که مقدار کروم موجود در روغن بیشتر از 10 ppm باشد رینگ های پیستون و میل سوپاپ ها که با نام ساق سوپاپ نیز شناخته می شوند دچار ساییدگی بیش از حد مجاز شده و باید قطعات دچار مشکل شده تعمیر و یا تعویض گردند.

۶- آلومینیوم: منحصرا پیستون ها

۷- نیکل: لایه زیرین پوسته یاتاقان های متحرک

۸- سیلیکون: شن و ماسه ها و گرد و غبار

۹- مواد غیر قابل حل: این مواد که منحصرا در آب حل نمی شوند شامل دوده، ذرات ناشی از احتراق و همچنین روغن سوخته می شوند.

۱۰- آب: در روغن موتور دیزل ژنراتور در صورت بررسی دقیق حتی می توان آب نیز پیدا کرد که به دلیل تبخیر آب موجود در افتر کولر، اینتر کولر و یا سیستم خنک کنندگی کلی است. گاهی اوقات هیچ کدام از قطعات سیستم خنک کننده مشکل ندارند، اما اورینگ های دور بوش ها هستند که دچار نشتی شده اند.

۱۱-گازوئیل رقیق: وجود گازوئیل رقیق شده در روغن موتور دیزل به دلیل احتراق ناقص سوخت و در نتیجه وجود نقص در موتور است که می تواند بسیار جدی باشد.

۱۲- ضدیخ: ماده آخری که در روغن موتور امکان پیدا شدنش وجود دارد ضدیخ است. تشخیص ضدیخ با بررسی وجود یا عدم وجود ماده سدیم است. در واقع در صورت وجود سدیم یا همان ضد یخ در روغن موتور احتمال نشتی مایع خنک کاری که در سیستم های رادیاتور و…وجود دارد، است.

به طور کلی وجود دوازده ماده ای که در روغن موتور دیزل ژنراتور برق وجود دارد، هر کدام معنا و مفهوم مشخصی دارند که با توجه به آن می توان به عیب و مشکل اصلی موتور دیزل ژنراتور پی برد. فراموش نکنید که موتورهای دیزل ژنراتور برق معمولا در توان های مختلف و همچنین ابعاد گوناگونی وجود دارند که نمی توان این بررسی تخصصی روغن موتور را برای تمامی آن ها انجام داد.

زیرا این نوع از بررسی و بازبینی دارای هزینه زیادی است که نمی توان برای موتورهای دیزل ژنراتور با توان پایین و موتورهای کوچک آن را انجام داد ولی برای موتورهای با ظرفیت بزرگتر از ۵۰۰ کاوا (KVA) با توجه به کمیاب بودن قطعات و هزینه‌ی بالای تعمیرات به شدت توصیه می‌گردد.

برای مشاهده مقالات و پروژه های بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.