قطعه اکچویتور (Actuator)  یا سلونوئید یا شیر برقی دیزل ژنراتور، به عنوان محرک سوخت در دیزل وظیفه کنترل دور را از طریق فرمان گاورنر دیزل ژنراتور بر عهده دارد. به همین دلیل از اکوچویتور با نام شیر برقی ، رگولاتور تنظیم دور و سرعت خاموش کن ، سلونوئید در گفتار عموم مردم استفاده می شود. در صورت خرابی شیر برقی ، دیزل ژنراتور استارت و روشن نخواهد شد.

در موتور دیزل معمولاً از اکچویتر به عنوان یک سیستم  محرک در سیستم سوخت استفاده می شود و میزان سوخت دیزل تزریق شده به موتور را کنترل می کند. اکچویتر معمولاً توسط گاورنر یا ECU (دستگاه دیاگ و تشخیص) دیزل ژنراتور کنترل می شود.

هنگامی که بار را به  موتور دیزل اعمال می کنید ، اکچویتر مانند یک شیر برقی کنترل شونده عمل کرده با گرفتن فرمان از گاورنر یا ECU  دریچه ی سوخت را باز کرده و مقدار سوخت بیشتری به دیزل وارد می شود و در واقع سرعت آن را ثابت نگه می دارد. هنگامی که بار را حذف می کنید ، مجدداً برای حفظ سرعت ، دریچه سوخت را بسته و مقدار  سوخت ورودی به دیزل ژنراتور را محدود می کند.

محرک یا اکچویتور در واقع یکی از اجزای دستگاه دیزل ژنراتور است که به عنوان مثال با باز کردن دریچه وظیفه حرکت و کنترل مکانیسم یا سیستم را بر عهده دارد. به زبان ساده ، این یک “حرکت دهنده” است. اکچویتور نیاز به سیگنال کنترل و منبع انرژی دارد. منبع انرژی اصلی اکچویتور ممکن است یک جریان الکتریکی ، فشار مایع هیدرولیک یا فشار پنوماتیک باشد.

اکچویتور هنگامی که سیگنال کنترل را دریافت می کند ، با تبدیل انرژی سیگنال به حرکت مکانیکی عمل می کند. اکچویتور مکانیزمی است که سیستم کنترل بر روی یک محیط کار می کند.

وظیفه اکچویتور دیزل ژنراتور چیست؟

در موتور دیزل ژنراتور ، اهرم شیر سوخت کشیده می شود (در بعضی دیزل ژنراتورها باید فشرده شود) تا موتور خاموش شود نیازمند خاموش کن یا استاپ سلونویید (stop solenoid) و در دیزل ژنراتور هایی که برای روشن ماندن نیاز به فشردن یا کشیدن اهرم سوخت موجود بر روی پمپ انژکتور باشیم از شیر برقی یا فیول سلونویید (fuel solenoid) استفاده می کنیم.

انواع اکچویتور های دیزل ژنراتور

اکچویتر دیزل ژنراتور دارای انواع مختلفی می باشد که در دو سری  ۱۷۵ و  ۲۲۵ ساخته می شود. که این اکچویتر ها به دو دسته ۱۲ ولت و ۲۴ ولت تقسیم می شوند.

انواع سلونوئید موتور های دیزل ژنراتور

خاموش کن یا سلونویید یا شیر برقی ها در دو نوع دو سیم و سه سیم وجود دارند.

  • نوع دو سیم معروف به خاموش کن (stop solenoid) می باشد. این نوع خاموش کن ها را بخاطر جریان مصرفی زیاد ( تا ۱۶ آمپر) نمیتوان از مدت زمان کوتاهی (چند ثانیه تا یک دقیقه) بیشتر فعال نمود.
  • نوع سه سیمه معروف به شیر برقی یا سلونوئید (fuel solenoid) می باشد و کمتر به عنوان خاموش کن مورد استفاده قرار می گیرند. مگر اینکه موتور ژنراتور شما زمان زیادی طول می کشد تا خاموش شود. این نوع سلونوئید ها بخاطر وجود سیم سوم موسوم به نگهدار ، میتوانند به صورت دائم وصل بمانند.

ولتاژ مصرفی خاموش کن ژنراتور ۱۲ یا ۲۴ ولت DC می باشد. بهترین محل جهت نصب سلونوئید موتور دیزل، خنک ترین محل کنار موتور دیزل ژنراتور می باشد.

برای مشاهده مقالات و پروژه های بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.