اورهال دیزل ژنراتور

تعریف تعمیرات اساسی یا Overhaul دیزل ژنراتور، این است که قبل از رسیدن دستگاه به یک حالت معین از آسیب جدی ، شکست یا خرابی در آن تعمیرات تخصصی انجام می‏گیرد. اگر برنامه استفاده از دیزل ژنراتور در طول دوران بکارگیری برای سازمان مشخص باشد می‏توان ادعا کرد که بازسازی یا تعمیرات اساسی ( Overhaul ) ، یک فعالیت قابل پیش‏ بینی است و نقش پیشگیری از آسیب جدی دستگاه را ایفاء می‏کند. در واقع تعمیرات اساسی یا Overhaul به معنی تعمیرات کامل کوچکترین و یا بزرگترین قطعات و لوازم مکانیکی ، الکتریکی ، الکترونیکی و کنترلی در دیزل ژنراتور می‌باشد.

تعمیرات اساسی ( Overhaul ) یا اورهال در بخشهای مونتاژ ، دمونتاژ  و بازسازی قطعات و لوازم دیزل ژنراتور می باشد ، تمامی مراحل از جمله تحویل گیری ، دمونتاژ، سرویس و شستشو کاری ، رنگ آمیزی ، بازرسی فنی و مهندسی ، تست کنترل کیفی در حین فرآیند ، تعمیرات اساسی ( Overhaul ) ، بازسازی قطعات مورد نیاز تعمیرات ( سیلندر ، سرسیلندر ، میل لنگ و… ) مونتاژ مجدد دستگاه و راه اندازی نهایی در این بخش باید توسط کارشناسان مجرب و متخصص صورت پذیرد.

تعمیرات اساسی ( Overhaul ) را معمولاً افراد متخصص و با تجربه به دلیل پیچیدگی و متنوع بودن دیزل ژنراتورها با توجه به استانداردهای شرکت سازنده انجام می‌دهند و به همین جهت برای جلوگیری از خطرات احتمالی باید از نیروهای متخصص مکانیک، الکتریک، الکترونیک و کنترل استفاده کرد.

مقدمات و مراحل کلی برای برنامه ريزی و کنترل تعميرات اساسی دیزل ژنراتور (Overhaul)  :

– در ابتدای امر بهتر است یک نرم افزار خاص جهت امر کنترل پروژه تعمیرات اساسی ( Overhaul ) انتخاب گردد.

– در پروژه هایی با حجم فعالیت پایین و دوره زمانی کوتاه مدت، می توانید تمام امور پروژه را در محیطی مانند نرم افزار اکسل ( Excel ) طراحی و اجرا کنید.

– برنامه ریزی بر اساس هر دستگاه  بوده ، به این معنی که کلیه تعمیرات مورد نیاز یک دستگاه شامل (مکانیک ، برق ، الکترونیک و کنترل) شناسایی و برنامه ریزی شود.

– طی جلساتی مشترک با حضور سرپرستان واحدهای تولید ، تعمیرات و بازرسان فنی ، اولویت بندی و زمانبندی فعالیت های تعمیرات اساسی ( Overhaul ) انجام می گردد.

– گروه های کاری متخصص شناسایی و براساس گروه ها برنامه ریزی انجام گردد.

– مواد و متریال مورد نیاز برآورد شده و پروسه خرید و تامین می بایست پیش از اجرای کار پیگیری گردد.

– برنامه تعمیرات اساسی نباید درگیر جزئیات و از هدف اصلی دور شود.

– برای هر فعالیت تعمیر و یا سرویس ، در زمان تعمیرات اساسی دستورکار صادر گردد و پس از انجام به تایید بازرسی فنی و تولید به عنوان تحویل گیرنده کار برسد.

– بر اساس ماهیت برنامه، حجم فعالیت و زمانبندی، در دوره زمانی مشخص ، درصد پیشرفت فعالیت ثبت گردد و نمودارهای مقایسه ای پروژه کارشناسی و کنترل شود.

فوايد بهره گيری از بازرسی بر اساس وضعيت برنامه ريزی تعميرات اساسی (Ovehaul):

مدیریت تعمیرات اساسی شامل المان هایی از جمله تعیین زمان انجام تعمیرات اساسی (Overhaul) ، تعیین فعالیت های پیش اورهال، تعیین فعالیت های تعمیرات اساسی (Overhaul) ، برنامه ریزی دقیق و جزء به جزء ، بودجه ریزی اصولی ، مدیریت پیمانکاران و پیش بینی شرایط بحرانی است. مدیریت صحیح تعمیرات اساسی (Overhaul) منجر به افزایش قابلیت اطمینان و بهره وری ، کاهش چشمگیر هزینه های انجام تعمیرات اساسی اورهال ، کاهش حوادث ایمنی و محیط زیستی در سازمان می شود.

در بسیاری از صنایع مادر ، حتی صنایع بزرگ و به نام ، مدیریت تعمیرات اساسی بدون اینکه سازمان از آن اطلاعی داشته باشد ، به شیوه نادرست و غیر کارآمدی انجام می شود و این امر نه تنها هزینه ها و زمان انجام اورهال را افزایش می دهد که منجر به حوادث ایمنی و محیط زیستی نیز می شود. از دیگرعواملی که در تعمیرات اساسی موجب دوباره کاری میشود ، عدم مستند سازی های متناسب و هدفمند فعالیت ها ، پیش از تعمیرات اساسی و همچنین استفاده از تجربه های بدست آمده از پروژه های قبلی است.

اورهال براساس پیشنهاد کمپانی های سازنده دیزل ژنراتور

در این زمیته نطر کمپانی های سازنده دیزل ژنراتور به شرح ذیل می باشد:

1-Top Overhaul:

تعمیر قسمت بالای موتور در 4000 ساعت کارکرد موتور

در 4000 ساعت ابتدا قسمت بالای موتور شامل سرسیلندرها-توربو شارژرها و یونیت های سوخت الکترونیکی و مکانیکی و پمپ سوخت باز میشوند و پس از تعمیر بروی موتور بسته میشود سپس موتور استارت زده شده و زیر بار میرود.

2-Main Overhaul:

تعمیرات اساسی دیزل در 8000 ساعت کار کرد

در 8000 ساعت کلیه قسمت های مکانیکی و برقی دیزل شامل سرسیلندرها ،پیستون ها ،شاطون ها ، میل سوپاپ ها ، میل لنگ باز و پس از بازسازی و تعویض قطعات یدکی مجددا بروی بلوک سیلندر بسته و موتور استارت زده شده و زیر بار برده می شود.

برای مشاهده مقالات و پروژه های بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.