رگولاتور ولتاژ یا ای وی آر (AVR) دیزل ژنراتور وسیله ایست که سطح ولتاژ خروجی ژنراتور را کنترل میکند. عملکرد رگولاتور ولتاژ (AVR) دیزل ژنراتور به این صورت می باشد که با تغییر جریان و ولتاژ تحریک میزان ولتاژ خروجی ژنراتور را تغییر می دهد.

رگولاتور ولتاژ ژنراتور وظیفه تولید برق DC مورد نیاز برای اکسایتر یا سیم پیچ تحریک ژنراتور را بعهده دارد. رگولاتور ولتاژ  از برق خروجی ژنراتور تغذیه می شود .

در ابتدا به نظر میرسد ولتاژ خروجی ژنراتور صفر است پس چگونه AVR ژنراتور تغذیه می شود؟! ژنراتور بخاطر وجود پسماند مغناطیسی سیم پیچ ها در حد چند ولت ولتاژ در خروجی دارد.

لذا رگولاتور ولتاژ ژنراتور از همین ولتاژ بوسیله یک حلقه فیدبک مثبت ولتاژ ژنراتور را بالا می آورد سپس حلقه فیدبک رگولاتور ولتاژ  (AVR) منفی می شود و ولتاژ خروجی را بر روی 400 ولت یا مقدار تنظیم شده فیکس می کند.

ولتاژ خروجی ای وی آر حدود 12 ولت DC می باشد.لذا میتوان بوسیله باتری نیز این ولتاژ را تنظیم کرد.

ولی نکته قابل تامل این است که رگولاتور ولتاژ ژنراتور  وظیفه رگوله کردن ولتاژ خروجی را بعهده دارد تا در بارهای خروجی متغیر و دور ها یا فرکانس های مختلف دیزل ژنراتور ولتاژ خروجی ژنراتور تغیر نکند.

AVR  ژنراتور برای هر نوع ژنراتور بخاطر جریان های تحریک متفاوت مورد نیاز ژنراتور متفاوت می باشد. همچنین مدل رگولاتور ولتاژ (AVR)  برای کاربردهای مختلف ، متفاوت می باشد.

طریقه نصب رگولاتور ولتاژ  (AVR) دیزل ژنراتور: 

جهت نصب رگولاتور ولتاژ ژنراتور به کاتالوگ درون جعبه آن مراجعه نمایید. سیم کشی آن طبق سیم کشی کاتالوگ باید انجام گیرد. موقع نصب رگولاتور ولتاژ یا  (AVR) در ژنراتور دقت کنید که جای آن محکم و قابل اعتماد باشد.

باید اتصالات و فیشهای برق ورودی و خروجی محکم باشند. بوسیله بست کمربندی ، AVR و سیم ها و اتصالات مربوطه را به هم و به بدنه ژنراتور محکم ببندید. وگرنه در اثر لرزش ژنراتور هر اتفاقی امکان دارد رخ دهد.

سیم های برق ورودی و خروجی رگولاتور ولتاژ ژنراتور را بوسیله فیوزهای حرارتی مخصوص وایرینگ ، حفاظت کنید تا در صورت اتصالی کردن فیوز بسوزد.

سیم های اکسایتر را از جایی دور از کلمپ های برق خروجی ژنراتور عبور دهید و سیم های آن را بوسیله وارنیش حرارتی حفاظت کنید.

برای مشاهده مقالات و پروژه های بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.