هادی مدقق در خصوص دلایل خاموشی‌های اخیرگفت: رشد مصرف در بخش صنایع و به ویژه صنایع انرژی بر مانند سیمان، پتروشیمی، فولاد و… یکی از مهمترین دلایل افزایش مصرف در کشور به شمار می‌رود این درحالی است که برخی از صنایع راندمان بسیار پایین، اما مصرف انرژی بسیار بالایی دارند.


وی همچنین به نقش چاه‌های کشاورزی نیز اشاره کرد و افزود: حدود ۳۰۰ هزار چاه کشاورزی موجود در کشور، ۹ هزار مگاوات برق مصرف می‌کنند و امسال از اسفندماه وارد مدار شده بودند که بار زیادی به شبکه برق تحمیل شد.


مدقق عامل بعدی در بروز خاموشی‌ها را افزایش دمای هوا و کاهش تراز سد‌ها و تولید نیروگاه‌های برق آبی دانست و افزود: هم اکنون حدود ۴۰ درصد از نیروگاه‌های برق آبی را در مدار نداریم.


مدیرکل دفتر هوشمندسازی و فناوری‌های نوین توانیر در عین حال به نقش رمزارز‌ها نیز اشاره کرد و گفت: امسال پدیده رمزارز‌ها باعث تحمیل ۲ هزار مگاوات بار جدید و غیرمجاز به شبکه برق شد این درحالی است که اکنون رمز ارز تنها به مفهوم سوزاندن سوخت فسیلی و آلوده کردن محیط زیست شده است.


مدقق با بیان این که در حال سپری کردن تجربه‌ای هستیم که کشور‌های توسعه یافته دنیا در دهه ۷۰ میلادی به لحاظ کمبود انرژی با آن روبه رو شده بودند، خاطرنشان کرد: نشانه‌های این مرحله با کمبود گاز در زمستان پدیدار شده بود و باید اضافه کنیم که هرچه بیشتر پیش برویم، تنها افزایش ظرفیت تولید برق به دلیل محدود بودن سوخت‌های فسیلی، کارساز نخواهد بود.


وی اضافه کرد: راهکار گذر از این مرحله توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و توجه بیشتر به بهره وری انرژی است.


مدق گفت: هوشمندسازی ابزار بهره وری انرژی است و هدف آن رصد رفتار مصرفی تک تک مشترکان است.

 

برای مشاهده مقالات و پروژه های بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.