امروزه در صنایع مختلف نیاز روز افزون به انرژی الکتریکی بصورت دائم باعث شده است که تجهیزات مولد انرژی الکتریکی (خصوصا در شرایط اضطراری و یا کاربرد های خاص)، مانند دیزل ژنراتور (که جزو تجهیزات پر کاربرد در این زمینه است) از اهمیت بالایی برخوردار باشند. پیرو همین امر،  نقش نگهداری و تعمیرات دیزل ژنراتور نیز بسیار پررنگ تر می گردد به همین منظور در این مقاله به عیب یابی دیزل ژنراتور و خرابی های رایج در دیزل ژنراتور پرداخته شده است.

تعدادی حالت خرابی وجود دارد که معمولا درعیب یابی دیزل ژنراتور باید در نظر گرفته شود زیرا که خرابی های رایج در دیزل ژنراتور در این حالات خرابی (مانند خرابی باتری، نبود سوخت) اتفاق می افتد. برای پیشگیری از بروز این خرابی نیز بکارگیری نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه بسیار موثر بوده و عملا بدون برنامه نگهداشت پیشگیرانه، جلوگیری از این خرابی ها ناممکن است.

تعمیر و سرویس و نگهداری صحیح دیزل ژنراتور بر عملکرد و طول عمر این تجهیز تاثیر بسزایی دارد. در تعمیرات دیزل ژنراتور برای عملکردی مناسب نیاز به فاکتور های اساسی مانند وجود دانش فنی، قطعات یدکی اورجینال و اصلی و امکانات سخت افزاری مانند دستگاه دیاگ، دستگاه تست نهایی، تعمیرات تخصصی مکانیکی و غیره بسیار مهم است.

خرابی های رایج در دیزل ژنراتور

جهت عیب یابی دیزل ژنراتور معمولا به 7 آیتم باید دقت کرد زیرا این موارد معمولا باعث از کار افتادن کلی ژنراتور می شود و به طبع تدوین برنامه نگهداشت برای این 7 آیتم در پیشگیری از خرابی و افزایش راندمان دیزل ژنراتور بسیار موثر است. این 7 آیتم شامل موارد زیر است:

۱-تمام شدن سوخت دیزل ژنراتور

اولین مورد در عیب یابی دیزل ژنراتور کمبود سوخت است. کمبود سوخت می تواند به دلایل زیر باشد:

کمبود سوخت همچنین می تواند نشانه از نشتی سوخت در دیزل ژنراتور باشد که در اثر خطای انسانی یا خطای سیستم پمپ سوخت اتفاق می افتد.

همیشه این احتمال وجود دارد که نشانگر سوخت به درستی عمل نکند.

به دلیل ایستا بودن دیزل ژنراتور احتمال غلیظ شدن سوخت نیز وجود دارد بنابراین بهتر است سوخت دیزل ژنراتور بصورت روتین  بررسی گردد.

۲-خرابی هیتر در سیستم خنک سازی دیزل

در سیستم خنک سازی دیزل ژنراتور معمولا از روغن استفاده می شود واین روغن در سرتاسر موتور جریان دارد و نقس سیال خنکساز را اجرا می کند. برای جلوگیری از غلیظ شدن این روغن در هوای سرد در دیزل ژنراتورها معمولا از یک هیتر استفاده می شود. از آنجایی که این هیتر دائما در مدار است امکان خرابی آن بالاست و می تواند یکی از مواردی باشد که در عیب یابی دیزل ژنراتور باید مورد بررسی قرار گیرد.

این هیترها اکثرا در هوای سرد برای کمک به استارت دیزل ژنراتور بکار برده می شوند اما در هوای گرم نیز با تثبیت دما در سیستم خنک سازی دیزل از خرابی های بیشتر جلوگیری می کند.

۳-عملکرد نامناسب سیستم خنک سازی دیزل ژنراتور

خرابی هیتر در سیستم خنک سازی باعث کاهش دمای روغن و تلغیظ روغن می شود. در نتیجه این امر سیستم خنک سازی در دیزل ژنراتور بخوبی کار نکرده و افزایش دما در دیزل ژنراتور اتفاق می افتد. نشتی داخلی و یا خارجی در سیستم خنک سازی نیز عملکرد این سیستم را کاهش می دهد. نشتی ها معمولا در شیلنگ هیتر اتفاق می افتد. بعضی از دیزل ژنراتورها به دلیل خنک سازی نامناسب آلارم مخصوص این خطا را به صدا در آورده یا خاموش می شوند.

۴-خرابی باتری

باتری دیزل ژنراتور ها معمولا چهار سال (کمتر یا بیشتر) عمر می کنند. نگهداشت روتین معمولا به تشخیص زمان تعویض باتری کمک شایانی می کند.

۵- اخطار NOT ON AUTO

در صورت آلارم خرابی “NOT IN AUTO” در دیزل ژنراتور یا بریکر دستگاه قطع است و یا شاسی قطع اضطراری فعال شده است. برای رفع این آلارم باید دستگاه بصورت فیزیکی ریست شود ( یعنی بریکر وصل و یا دکمه قطع اضطراری غیرفعال گردد).

۶-وجود هوا در سیستم سوخت رسانی

از مواردی که حتما در عیب یابی دیزل ژنراتور باید در نظر گرفته شود و جز خرابی های رایج در دیزل ژنراتور است، وجود هوا در سیستم سوخت رسانی است. هرگونه حباب هوا در انژکتورها باعث می گردد که تا احتراق بصورت کامل اتفاق نیفتد. این اختلال در انژکتورها دیزل ژنراتور حتی باعث استارت نخوردن دیزل می گردد. در دیزل ژنراتورهای قدیمی بروز چنین اتفاقی به معنی نشتی در سیستم سوخت رسانی است.

در دیزل ژنراتورهای جدید نیز با توجه به کالیبراسیون سیستم سوخت رسانی تاثیر منفی هوای بسیار بیشتر است. برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی بهتر است هر هفته به مدت 5 دقیقه دیزل ژنراتور استارت خورده و کار کند.

۷-اثرات محیطی و آب و هوایی

معمولا دیزل ژنراتورها در شرایط بد آب و هوایی که شبکه برق دچار قطعی شده است به کار برده می شوند، بنابراین مکان قرار گیری دیزل ژنراتور باید در مقابل تاثیرات آب و هوایی مقاوم باشد.

وجود آفت و حیوانات موزی نیز در محل نگهداری دیزل ژنراتور خطرناک است و اثرات کثیفی، جویدن و … را به همراه خواهد داشت. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی محل نگهداری دیزل ژنراتور باید بصورت روتین بازرسی شود.

در این مقاله 7 آیتم از خرابی های رایج در دیزل ژنراتور که باعث عدم راه اندازی این تجهیز می‌شود به همراه علل آن بیان شد. این 7 آیتم در بروز خرابی در دیزل ژنراتور بسیار پراهمیت بود و درعیب یابی دیزل ژنراتور باید در نظر گرفته شود. همانطور که پیشتر نیز بیان شد بهترین راه کار برای جلوگیری از این خرابی‌ها تنظیم برنامه نگهداشت روتین برای دیزل ژنراتور است.

عیب یابی و تعمیرات دیزل ژنراتور

در این فرآیند، مشکلات و مسائلی در روند کاری این تجهیز مهم و حیاتی بروز می کند که ما در این نوشتار سعی می کنیم تا حدودی این مشکلات مرسوم را معرفی و نسبت به رفع و سرویس دیزل ژنراتور اقدام کنیم. مشکلاتی که در این روند مطرح است عبارت هستند از: روشن نشدن دیزل ژنراتور، روش هواگیری دیزل ژنراتور و در حالت کلی آموزش تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور.

در زمینه تعمیر این محصول باید همواره سعی شود که با بررسی اجزای تشکیل دهنده آن، شرایط نگهداری صحیح آن فراهم شده و به طبع آن هزینه های مربوط به تعمیرات کاهش یافته و شاهد عملکرد مناسب آن باشیم. مطالعه و دقت در این نوشتار توضیحی مربوط می تواند در روند آموزش کار با دیزل ژنراتور و در حالت کلی آموزش دیزل ژنراتور کمک قابل توجهی بکند.

وضوع تعمیرات دیزل ژنراتور به عنوان یک تجهیز حیاتی در مواقع بحران امری بسیار مهم است که علی رغم هزینه بر بودن و بار مالی، باعث کاهش هزینه های سنگین تر در بلند مدت می شود.

در حالت کلی در فرآیند تعمیرات دیزل ژنراتور ما با چهار بخش اصلی این تجهیز رو به رو هستیم:

  1. قسمت مکانیکی
  2. قسمت الکتریکی
  3. سیستم کنترل و حفاظت
  4. شاسی و کوپلینگ

برای مشاهده مقالات و پروژه های بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.