دیزل ژنراتور‌ها برای تولید برق به صورت اضطراری و یا حالت کار دائم بهره برداری می‌شوند. مقدار توان خروجی و بازدهی دیزل ژنراتور اطلاعات مهمی را برای انتخاب ظرفیت دیزل ژنراتور در اختیار سرمایه گذار قرار می‌دهد. برای تبدیل توان ظاهری به توان حقیقی از ضریبی به نام ضریب توان استفاده می‌شود.

مولدهای برق دیزل ژنراتور در ظرفیت های مختلف تولید و عرضه می شوند، برای تهیه دیزل ژنراتور متناسب با توانی که دیزل ژنراتور بهره برداری خواهد شد اطلاعاتی نظیر توان حقیقی و ظاهری ضروری خواهد بود.

کیلووات (KW) :

یکای اندازه گیری توان حقیقی سیستم الکتریکی است. این توان به شما نشان می‌دهد که چه مقدار نیرو به بازده مفید تبدیل می‌شود.

کاوا (KVA) :

یکای اندازه گیری توان ظاهری دستگاه برقی است. اگر KW میزان توان کار دستگاه در نظر بگیریم،KVA  (کیلو ولت آمپر) مشخص کننده توانی است که در سیستم مورد استفاده قرار گرفته است.

در صورتی که سیستم ما در راندمان ۱۰۰ درصد بهره برداری شود مقدار KW و KVA با هم برابر خواهد بود، اما در واقعیت هیچ سیستمی با راندمان کامل کار نمی‌کند.

جریان ورودی موتور‌ها و ترانسفورماتور‌ها به هنگام راه اندازی مقداری بسیار بزرگی و مقداری در حدود ۶ برابر جریان کامل است (به خاطر خاصیت سلفی موتور‌ها و ترانسفورماتور‌ها) و در نتیجه این مقدار جریان نیاز به KVA مشخص می‌شود.

در صورتی که دیزل ژنراتور برای تامین بار اضطراری تعبیه شود، فقط توان تجهیزاتی که با دیزل ژنراتور تامین خواهند شد مد نظر قرار می‌گیرد، اما در صورتی که از دیزل ژنراتور برای حالت کار دائم و تامین برق مصارفی که دسترسی به شبکه برق ندارند، مورد بهره برداری قرار گیرد، لوازم برقی مورد نظر را لیست می کنیم و باید میزان برق مصرفی آن‌ها را باهم جمع کنیم، که همه‌ی آن‌ها یا بر اساس آمپر می باشد یا بر اساس کیلووات (Kw)، یا براساس کاوا (KVA) و یا همگی براساس وات (Watt) می‌باشد.

هدف از محاسبه‌ی بار الکتریکی رسیدن به مقدار حدودی از نیاز به انرژی الکتریکی برای تهیه ژنراتور مناسب است چرا که اگر ژنراتور ظرفیتی کمتر از مقدار محاسبه شده داشته باشد نمی‌تواند پاسخگویی برای نیاز مصرفی باشد و در صورت انتخاب ظرفیت بزرگتر از تقاضا هزینه اضافی به سرمایه گذار تحمیل خواهد کرد. ابتدا باید بررسی کنیم که چه میزان لوازم برقی داریم برای (خانه، کارخانه، یا محیط‌های تولیدی و غیره) که بخواهیم توسط دیزل ژنراتور کار کند.

گام بعدی ، باید بعد از اینکه لوازم برقی مورد نظر را لیست کردیم ، میزان برق مصرفی آنها را باهم جمع کنیم،که همه ی آنها یا بر اساس آمپر یا بر اساس کیلووات(KV)،یا براساس کاوا (KVA)و یا همگی براساس وات (watt) می باشد.

برق تک فاز یا سه فاز بودن دستگاهها را از هم جدا می کند و برای تبدیل همه ی واحدها به یک واحد از فرمولهای زیر استفاده می کنیم:

تبدیل KVA به KW

برای تبدیل kva به kw به ضریبی به نام ضریب قدرت یا PF احتیاج داریم. در بار‌های القایی مانند موتور‌های الکتریکی یا ترانسفورماتور‌ها شکل موج جریان عقب‌تر از ولتاژ است این ضریب مقداری کمتر از یک دارد. برای دیزل ژنراتور‌ها این ضریب مقداری در حدود ۰.۸ است و فرمول تبدیل مقدار kva به kw به شکل زیر است:

kW=KVA × PF

kW=KVA × 0.8

همچنین تبدیل واحد های الکتریکی دیگر بصورت زیر انجام می گیرد :

  • KW  تک فاز ضربدر ۴/۴ می شود آمپر تک فاز
  • اسب بخار ضربدر ۰٫۷۳۶ شود، می شود KW
  • KW سه فاز اگر ضربدر ۱٫۸  شود، می شود آمپر سه فاز
  • KVA  ضربدر ۰٫۸ می شود،  KW

سپس اعدادی که به دست آمده را جداگانه جمع می کنیم ، یعنی سه فازها را با هم جمع می کنیم و تک فازها را با هم جمع می کنیم.

در روابط گفته شده هر یک از پارامتر ها بصورت زیر تعریف می شود:


Kilo Volt Amperes
kVA کاوا (کیلو ولت آمپر)
KiloWatts (1000 watts = 1 kW) kW کیلوات
Ampere (Volt-Amperes or Current) I آمپر
Volts V ولت
Power Factor PF ضریب توان
Percent Efficiency %EFF راندمان
Horse Power HP اسب بخار

برای مشاهده مقالات و پروژه های بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.