فیلتر روغن فیلتری است که برای حذف آلودگی ها از روغن موتور، روغن  انتقال، روغن روان کننده یا روغن هیدرولیک طراحی شده است.وظیفه فیلتر روغن دیزل ژنراتور، تصفیه روغن دستگاه می باشد. فیلتر روغن اصلی دیزل ژنراتور در مسیر خروجی پمپ روغن قرار گرفته و  تمامی روغن خروجی از پمپ روغن وارد آن شده و پس از تصفیه به سمت یاتاقان ها هدایت میشود .

فیلترهای روغن دارای سوپاپ اطمینان میباشند که در صورت گرفتگی و مسدود شدن کاغذ فیلتراسیون ، باز شده و راه عبور روغن به موتور را باز میکند تا موتور دیزل ژنراتور بدون روغن کار نکند ( روغن کاری با روغن تصفیه نشده بهتر از کار کردن بدون روغن میباشد ).

 صافی درونی فیلترهای روغن سطحی و عمقی می باشند که صافیهای سطحی  از جنس کاغذ چین دار آکاردئونی و صافیهای فیلترهای عمقی که از ضریب فیلتراسیون بالایی نیز برخوردارند از جنس پنبه و سایر مواد جاذب ساخته شده اند . مواد خارجی و آلوده روغن هنگام عبور از میان هر دو نوع صافی ، توسط منافذ ریز آنها گرفته میشود . تعداد فیلتر روغن دستگاههای دیزل ژنراتور بر اساس قدرت و دور دستگاه دیزل ژنراتور متفاوت است (یک یا دو و یا بیشتر میباشد).

عملکرد فیلتر روغن دیزل ژنراتور

فیلتر روغن از یک واشر فلزی سوراخ دار به همراه یک واشر آب بندی و یک سوراخ که در وسط بلوک سیلندر پیچ میشود و به همراه یک کاسه فلزی محتوی کاغذ فیلتر دار جهت تصویه روغن تشکیل شده است. روغن از سوراخ های روی واشر وارد فیلتر شده و پس از عبور از کاغذ صافی روغن از وسط فیلتر و سوراخ وسط وارد موتور دیزل ژنراتور میشود، بدین ترتیب روغن کثیف به وسیله فشار پمپ روغن وارد فیلتر شده و با عبور از صافی تصفیه میگردد.

فیلتر روغن در مسیر ورودی روغن به موتور قرار می گیرد و علاوه بر حفظ پاکیزگی روغن در شرایطی همچون استارت اولیه در هوای سرد، فشارهای زیاد ناشی از رفت و آمدهای پی درپی و حرارت بالای موتور در زمان کارکرد طولانی و سرعت های بالا موجب کارایی مناسب روغن می گردد.

عدم مقاومت در برابر ورود روغن، جدا سازی مطلوب ذرات، قدرت جذب بیشتر آلودگی ها، مقاومت در برابر پارگی، محفظه کار آمد، با قابلیت تحمل فشار بالا آب بندی مناسب و دارا بودن سوپاپ اطمینان در مجموع از جمله مواردی هستند که در طراحی و ساخت فیلتر روغن دیزل ژنراتور ها مورد توجه قرار گرفته است .

انواع فیلتر های روغن دیزل ژنراتور

فیلتر های روغن دیزل ژنراتور دارای دو نوع کارکرد  فیلتر روغن اصلی یا اولیه و فیلتر روغن بای پس ( فرعی ) می باشد . فیلتر روغن بای پس در مسیر خروجی پمپ روغن قرار میگیرد و قسمتی از روغن ( حدودا 5 الی 10 درصد ) روغن خروجی از پمپ روغن پس از ورود به ان تصفیه شده و مجددا به کارتل بر می گردد .

در موتورهای دیزل امکان وجود یک یا چند فیلتر روغن وجود دارد برای مثال ممکن است در موتوری یک فیلتر باجریان کامل و یک فیلتر با جریان فرعی (بای پس) وجود داشته باشد در موتوری دیگر دو یا چند فیلتر جریان کامل با هم سری شده باشد.

فیلتر اولیه (جریان کامل):

در این نوع از فیلتر ها روغن  از اویل پمپ عبور کرده و در فیلتر روغن اولیه تصفیه بعد از آن برای استفاده در سیستم روغنکاری و یاتاقانها ارسال میشود این فیلتر های دارای تحمل فشار بالای می باشد و در بعضی از مدل ها یک شیر فشار شکن بروی فیلتر وجود دارد تا در صورت مسدود شدن این شیر باز شود.

فیلتر ثانویه یا جریان فرعی (بای پس):

سیستم های مدرن فیلتر روغن بایپس برای موتور های دیزلی در حال اشاعه بیشتر میان کاربریهای مصرفی هستند همچنین بدلیل کاهش هزینه های نگه داری دراستفاده های تجاری نیز بسیار مورد استفاده قرار میگیرند و فیلترهای روغن عموما نزدیک به قسمت وسط یا انتهای موتور قرار دارند.

نحوه عملکرد این فیلتر ها به این صورت است که روغن تمیز درون کارتل پس از عبور از سیستم روغنکاری برای تصفیه به درون این فیلتر می روند و بعداز فیلتراسیون به کارتل بازگشت داده می شوند. بیشتر روغن مستقیما از صفحه روغن به قسمت های کاری موتور شارش پیدا کرده و قسمت جزیی تری از روغن از مجرای فیلتر از طریق مسیر عبوری دوم که به موازات مسیر اول است فرستاده می شود.

نکات ضروری برای تعویض فیلتر روغن دیزل ژنراتور

۱- پایه فیلتر را تمیز باید کنید.

۲- فیلتر را باروغن پر کنید.

۳- واشر آب بندی را به روغن آغشته سازید.

۴- فیلتر را در جاییش قرار داده و بپیچانید تا واشر با سطح پایه تماس پیدا کند.

۵- به اندازه بیش از نیم دور کمتر از 3/4 دور آنرا سفت کنید.

۶- پس از روشن شدن کردن دیزل فیلتر را از نظر نشتی بررسی کنید.

برای مشاهده مقالات و پروژه های بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.