هیتر دیزل ژنراتور چیست ؟

هیتر با خاموش شدن موتور دیزل شروع به کار میکند.این قطعه با گرم کردن آب موجود در موتور وظیفه آماده به کار نگه داشتن موتور دیزل ژنراتور را به عهده دارد .همچنین در دماهای پایین محیط ،زمان رسیدن دیزل ژنراتور به دور و توان مطلوب افزایش میابد لذا هیتر تاثیر بسیار زیادی بر روی کاهش زمان رسیدن به مرحله بارگیری از دیزل ژنراتور دارد.

معرفی هیتر دیزل ژنراتور

هیتر دیزل ژنراتور در واقع با گرم کردن آب موجود در موتور دیزل ژنراتور وظیفه آماده به کار نگه داشتن موتور دیزل ژنراتور را به عهده دارد. هیتر دیزل ژنراتور با خاموش شدن موتور دیزل ژنراتور شروع به کار می‌کند. می‌دانیم که با سرد شدن هوا موتور سخت‌تر روشن خواهد شد.

 در نتیجه استارت بیشتری نیاز خواهد بود تا موتور روشن شود که در این موضوع دو عامل سفت شدن روغن و پایین آمدن دور استارت و بحث تاثیرات دما بر روی احتراق عامل این قضیه خواهند بود. در ژنراتورهایی که برای مصارف اضطراری یا امرجنسی مورد استفاده قرار می‌گیرند, مساله پذیرش بار و زمان رسیدن به بار کامل نیز مورد توجه است که سرد بودن موتور این زمان را طولانی تر خواهد کرد. در نتیجه در محیط های سردسیر نیاز به گرمکن یا هیتر دیزل ژنراتور کاملا محسوس خواهد بود .

روش نصب گرم کن دیزل ژنراتور

  1. در ابتدا کافیست دو عدد کورکن (پیچ) که مربوط به آب دیزل ژنراتور است را پیدا کنید.
  2. دو عدد شیر در آنجا نصب کنید.
  3. سپس با دو عدد شیلنگ و چند عدد بست گازی گرمکن را کنار دیزل ژنراتور نصب کنید.

نکاتی که باید در هنگام نصب هیتر دیزل ژنراتور در نظر بگیرید:

  • در صورتی که محل شیرهای خروجی آب یکی پایین تر از دیگری باشد جریان طبیعی آب (در اثر انقباض و انبساط) باعث می شود که آب سرد از شیر پایین تر وارد گرمکن شده و آب گرم از شیر بالاتر وارد بدنه موتور دیزل ژنراتور می شود.
  • در صورتی که اینگونه نتوانستید گرمکن را نصب کنید یا فاصله آن از دیزل‌ژنراتور زیاد است از یک عدد پمپ آب (Water Pomp)  در مسیر آب استفاده میکنیم. البته گرمکن با پمپ سیرکوله نیز وجود دارد.
  • استفاده از هیتر در مناطق سرد‌سیر و در دماهای پایین هوا خصوصا زمستان الزامیست . باید توجه داشت که اندازه و توان هیتر با توجه به قدرت و ابعاد موتور دیزل‌ ژنراتور تعیین می شود.

ساختار داخلی هیتر (گرمکن)

هیتر ها به طور کلی از یک بدنه ، تعدادی المنت ، یک ترموستات  و اتصالات ورودی و خروجی تشکیل می‌شوند. نحوه کار هیتر به اینصورت است که آب به صورت جریان طبیعی یا پمپ وارد هیتر می‌شود. در گرمکن توسط المنت گرم شده و وارد موتور می‌شود  و هر زمان که دمای تعیین شده توسط ترمستات رسید هیتر خاموش می‌شود. تغذیه هیترها از برق شهری یعنی ۲۲۰ ولت می باشد و به صورت دائمی مادامی که موتور روشن نشده است آب داخل موتور را در حد دمای مطلوب کار که دمایی بالای ۴۰ تا ۷۰ درجه است نگهداری می‌کنند.

انواع هیتر دیزل ژنراتور

گرمکن آب

این نوع گرمکن برای گرم نگه داشتن آب داخل موتور استفاده می‌شود. اساس کار آن به این صورت است که یک انشعاب کوچک از خروجی آب رادیاتور گرفته می‌شود و از یکی  از مجراهای ورودی آب موتور وارد موتور می‌شود. این روش این قابلیت را به وجود می آورد که آب به صورت طبیعی گردش داشته باشد. اما در موافعی که گرمکن دور از موتور نصب شود باید از یک پمپ برای گردش آب استفاده کرد .

گرمکن سوخت

این نوع هیتر دیزل ژنراتور در مناطق با هوای بسیار بسیار سرد که در آن احتمال یخ زدن گازوئیل وجود دارد توصیه می شود . معمولا گازوئیل از دمای کمتر از منفی هجده درجه سانتی‌گراد به حالت ژله‌ای  تبدیل می‌شود به تدریج یخ می زند و منجمد می شود. استفاده از این نوع گرمکن نیاز به مهارت و تخصص دارد و در صورت نصب غیر‌اصولی ممکن است باعث آتش‌سوزی شود. توصیه کارشناسان معمولا بر این است که حتی المقدور از این نوع گرمکن استفاده نشود. استفاده از ضد یخ گازوئیل معمولا تا حدود زیادی چاره‌ساز است و از یخ‌زدگی گازوئیل جلوگیری می‌کند.

گرمکن روغن

این نوع گرمکن در هوای بسیار سرد توصیه می شود. وظیفه این نوع گرمکن این است که روغن را گرم نگه دارد. اساس کار آن هم به این صورت است که به صورت صفحه به زیر کارتر با چسب مخصوص چسبانده میشود تا همواره روغن داخل کارتر گرم بماند .

مزایای استفاده از هیتر دیزل ژنراتور

  • با استفاده از هیتر استهلاک موتور در لحظه استارت به شدت کاهش میدهد .
  • به طور کلی استفاده از هیتر سبب افزایش عمر و کاهش تعداد تعمیرات در دوره های زمانی می شود.

برای مشاهده مقالات و پروژه های بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.