استفاده از برد کنترلر دیزل ژنراتور در انواع مجموعه های دیزل ژنراتور اتوماتیک رایج گردیده و موجب صرفه جویی زیادی در نیروی کار شده است. امروزه تابلو های برق اتوماتیک دیزل ژنراتور که مجهز به برد کنترلر PLC می باشند به عنوان تجهیزات مورد نیاز در مواقع اضطراری به ویژه در بخش مخابرات، نیروگاه های برقی، بیمارستان ها، مدارس، هتل و غیره مورد استفاده قرار می گیرند.

دیزل ژنراتور اتوماتیک بدون نیاز به اپراتور با استفاده از کنترلرهای هوشمند یا همان برد PLC  زمانیکه برق شبکه دچار مشکل می باشد  بطور خودکار شروع به کار کرده، سرعت خود را تنظیم کرده، روشن شده و بار مورد نیاز مجموعه را تامین نمایند. علاوه بر این، می توانند به طور خودکار هنگامی که برق اصلی شبکه متصل گردید دستگاه دیزل ژنراتور را از زیر بار خارج کرده و آن را خاموش کنند.

همانطور که مشخص است، بردهای کنترل کننده منطقی (PLC) ها نقش مهمی در هوشمند سازی سیستمهای گوناگون از جمله دیزل ژنراتورها بازی می کنند. برد کنترلر دیزل ژنراتور PLC جدید با ابعاد کوچک و سرعت بالای کار عملکرد خوبی در کم کردن هزینه ها دارند زیرا منجر به کاهش چشمگیر تعداد زیادی از رله های داخلی تابلو، تایمرها، کلیدهای صفر یک و غیره شده اند.

تمامی دستگاه های الکترونیکی در طی فعالیت خود ممکن است داغ یا کند شده و در برخی موارد حتی ممکن است سرعت آن ها بیش از حد مجاز بالا برود و یا عوامل بسیار مختلف دیگری روی عملکرد صحیح آن ها تأثیر بگذارند. در تمامی تجهیزات الکتریکی موجود، از قبیل ژنراتورها، متغیرهای بیان شده، در واقع سیگنال های الکتریکی ارسال کرده و برد کنترل دیزل ژنراتور وظیفه‌ی دریافت و پردازش  این سیگنال ها را داشته و پس از آن دستورات لازم را به بخش های مختلف آن سیستم الکترونیکی صادر می کند.

کاربرد برد کنترل دیزل ژنراتور

برد کنترل دیزل ژنراتور در واقع اصلی‌ترین بخش دیزل ژنراتور است. برد کنترل دیزل ژنراتور را می‌توان قلبِ یک مجموعه ژنراتور دانست. چراکه این قطعه امکان روشن و یا خاموش شدن ژنراتور به صورت خودکار را ارائه می‌کند. وقتی که قطعه «سوئیچ خودکار انتقال» احتیاج به روشن کردن ژنراتور داشته باشد، پیام را به برد کنترل دیزل ژنراتور ارسال می‌کند و این قطعه نیز دستور شروع به کار ژنراتور را صادر می‌کند.

 برد کنترل دیزل ژنراتور این کار را از طریق ایجاد جریان برق و یا انتقال سوخت و به کار انداختن استارتر انجام می‌دهد. پس از روشن شدن ژنراتور، این قطعه استارتر را خاموش می‌کند. از سوی دیگر، هنگامی که سوئیچ خودکار انتقال تصمیم به خاموش کردن دستگاه کند، این درخواست را به برد کنترل دیزل ژنراتور ارسال می‌کند تا ژنراتور خاموش شود.

برد کنترل دیزل ژنراتور در واقع یک رابط کاربری برای ژنراتور است. به صورت کلی، هر قطعه و هر دستگاه پیچیده احتیاج به یک رابط کاربری نیز دارد با کاربر با استفاده از آن بتواند عملکرد دستگاه را مشاهده کرده و زیر نظر داشته باشد، در صورت نیاز وقفه‌های لازم را در عملکرد ایجاد کند و تصمیمات مختلف را بر اساس اطلاعات درج شده روی این رابط کاربری در جهت بهره وری حداکثری دستگاه خود اتخاذ کند.

تمامی دستگاه‌ها ممکن است داغ کنند، کند شوند، سرعتشان بیش از حد بالا برود و یا اینکه عوامل بسیار مختلف دیگر تاثیری روی عملکرد آن‌ها بگذارند. بنابراین، وجود برد کنترل دیزل ژنراتور در یک ژنراتور بسیار حیاتی است. در تجهیزات الکتریکی، مانند ژنراتورها، این متغیر‌ها در واقع سیگنال‌های الکتریکی ارسال می‌کنند. برد کنترل دیزل ژنراتور این سیگنال‌ها را دریافت کرده، پردازش می‌کند و دستورات لازم را بر اساس آن‌ها به بخش‌های مختلف صادر می‌کند.

قیمت برد دیزل ژنراتور

عوامل مختلفی مانند موتور دیزل، ژنراتور و برد دیزل ژنراتور بر روی قیمت برد دیزل ژنراتور تأثیر می‌گذارند که از این میان، حدود 60% قیمت مربوط به دیزل و ژنراتور و باقی آن مربوط به قیمت برد دیزل ژنراتور می باشد. در این بخش، سه عامل مهم و تأثیرگذار بر روی قیمت برد دیزل ژنراتور به‌طور خلاصه شرح داده می شوند:

۱-قدرت و توان دیزل ژنراتور: با توجه به نوع کاربری دیزل ژنراتور، توان آن می‌تواند افزایش یا کاهش یابد. با افزایش توان دیزل ژنراتور، برد آن نیز باید قوی تر انتخاب شود. دلیل این امر هم آن است که هر چه دیزل ژنراتور قوی تر باشد، میزان گرمای تولید شده در حین کار و شدت جریان آن بیشتر خواهد بود که این دو عامل می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به دیزل ژنراتور وارد نماید، در نتیجه باید برد دیزل ژنراتور آن قوی تر و با کارایی بالاتر انتخاب گردد که همین امر باعث افرایش قیمت برد دیزل ژنراتور می‌شود.

۲- نوع کاربری دیزل ژنراتور: دیزل های ژنراتور در دو مدل صنعتی و خانگی در بازار عرضه می شوند که قیمت برد دیزل ژنراتور صنعتی با توجه به قدرت و امکانات به مراتب از نوع خانگی آن بیشتر است.

۳- امکانات برد دیزل ژنراتور: همان‌طور که بیان شد، امکانات برد دیزل ژنراتور صنعتی از نوع خانگی آن بیشتر بوده که این امکانات شامل وجود و استفاده از نمایشگر، آپشن ها و شاخصه های نظارتی برد دیزل ژنراتور می باشد. همچنین امکانات شخصی سازی شده بر حسب نیاز مشتری، که توسط شرکت های بزرگی همچون Deep Sea ، Comap و Datakom طراحی شده است که خود این امر باعث تغییر قیمت برد کنترل دیزل ژنراتور نیز می شود.

برای مشاهده مقالات و پروژه های بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.