سنسور دور سنج دیزل ژنراتور یا پیکاپ (Pickup) دیزل ژنراتور یا سنسور سرعت دیزل ژنراتور برای تعیین دور موتور دیزل ژنراتور استفاده می‌شود.

این سنسور متشکل از یک آهن ربای دائم و یک سیم پیچ بوده و در فاصله ای بسیار نزدیک به دندانه های چرخ لنگر (فلایویل) قرار می گیرد. عبور دنده فلایویل از نزدیکی سنسور باعث تغییر شار مغناطیسی در سیم پیچ شده و در نتیجه یک ولتاژ متناوب با دامنه ثابت و فرکانسی متغیر متناسب با سرعت دنده فلایویل در سیم پیچ تولید می گردد.

واحد کنترل الکترونیک سیگنالهای تولید شده توسط سنسور سرعت را گرفته و پس از تغییر شکل سیگنال به سیگنال مربعی با پهنای متغیر و فرکانسی متناسب با تغیرات فرکانس سنسور سرعت از ۲۵۰ تا ۵۰۰ هرتز تولید نموده و پس از تقویت آنرا در خروجی ظاهر می کند.

مگنت پیکاپ یا دور سنج (Magnetic Pickup) :

ست گاورنر الکترونیکی شامل پیکاپ، ECU  و سوزن انژکتور می باشد. در انتهای موتور سنسور سرعت را جهت کنترل دور موتور نصب می نمایند و سیم های پیکاپ را به گاورنر Speed Control وصل می کنند.

سنسور پیکاپ دیزل ژنراتور از طریق حرکت دندانه های چرخ لنگر (فلایویل) از جلوی آن تولید سیگنال نموده و با ارسال به گاورنر سرعت موتور محاسبه می شود.

نحوه عملکرد سنسور پیکاپ

در ژنراتور های دیزلی و گازسوز جهت رسیدن به دور ۱۵۰۰ و فرکانس ثابت ۵۰ هرتر نیاز به سنسور دور دیزل ژنراتور می باشد که با ثبت دور و ارسال آن به ECU و گاورنر دیزل ژنراتور جهت رسیدن به دور ثابت و فرکانس بدون نوسان در خروجی از سنسور دور استفاده می گردد.

سرعت چرخش توسط سیگنال دوره زمانی سیگنال های سنسور ، پس از عبور از حرکت چرخ دنده صورت می پذیرد.

ولتاژ خروجی یک پیکاپ مغناطیسی تحت تأثیر سه عامل زیر می باشد:

  • ولتاژ با افزایش سرعت سطح کنترل شده افزایش می یابد.
  • ولتاژ با کاهش فاصله هوا بین وانت مغناطیسی و سطح دنده فلایویل افزایش می یابد.
  • شکل موج ولتاژ ارسالی به گاورنر توسط سنسور دور دیزل ژنراتور با توجه به اندازه و شکل دنده فلایویل تعیین می شود .

طریقه نصب سنسور دور سنج دیزل ژنراتور (Magnet Pickup) :

برای نصب مگنت پیکاپ یا دور سنج کافیست سوراخی قلاویز شده بر روی پوسته دنده فلایویل دیزل ژنراتور پیدا کنید. مگنت پیکاپ معمولا بصورت پیچی ساخته می شود. لذا سنسور دور سنج را مانند پیچ روی پوسته دنده فلایویل بپیچید تا به انتها برسد.

 سپس مگنت پیکاپ یا دور سنج را اندازه سه چهارم دور باز میکنیم. دقت کنید فاصله سر مگنت پیکاپ با دنده فلایویل دیزل ژنراتور کمتر از ۰.۴۵ میلیمتر نشود.

جهت کاهش اثر نویز سیم های آن به هم پیچیده شوند یا شیلد دار باشند و شیلد آن از بدنه دیزل ژنراتور عایق باشد. محدوده مجاز مقاومت مسیر بین ۳۰ تا ۱۲۰۰ اهم می باشد.

سنسورهای دور سنج به گاورنر ، برد کنترلی و گیج نشان دهنده دور موتور یا ECU دیزل ژنراتور متصل می شوند. هر کدام از این قطعات نیاز به یک سنسور دورسنج جدا دارند.

برای مشاهده مقالات و پروژه های بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.