تابلو ATS مخفف Automatic Transfer Switch به معنای سوییچ انتقال دهنده اتوماتیک بار می باشد. تابلو ATS یا همان تابلو برق اضطراری، یک دستگاهی جانبی برای دیزل ژنراتور ها و همچنین ژنراتور های گاز سوز است که به منظور قطع و وصل کردن جریان برق در مصرف کننده ها به کار گرفته می شود. این تابلو برق  ها بر روی دیزل ژنراتور هایی که به صورت اضطراری استفاده می شوند نصب می گردند. در زمانی که جریان برق قطع می شود تابلو ATS دیزل ژنراتور، به صورت خودکار ژنراتور را روشن و بعد از این که به فرکانس لازم رسید آن را وارد مدار می کند.

 بطور کلی تابلو برق های مورد استفاده در دیزل ژنراتور ها دارای انواع مختلفی هستند که در زیر به صورت مختصر به معرفی آنها می پردازیم:

۱. تابلو چنج اور 

تابلو چنج اور وظیفه تعویض منبع تامین جریان برق را برعهده دارد، به این مفهوم که به کمک این نوع تابلو می توان از دو منبع تامین جریان استفاده کرد با این شرط که در هر زمان فقط یکی از منابع ، مورد مصرف قرار می‌گیرد، یعنی استفاده از یک منبع مستلزم قطع دیگری می باشد.

اما نکته مهم در واقع اینجاست که با استفاده از این سیستم دخالت اپراتور از بین می‌رود، و باید در طراحی و ساخت این تابلو و همچنین نصب و راه اندازی دقت بالایی انجام شود. تا اتفاق هایی همچون برگشت فاز یا احتمال ورود جریان معکوس به ژنراتور یا دو فاز شدن به صفر برسد و اتفاق نیافتد تا  مصرف کننده ها آسیبی نبینند.

۲. تابلو پارالل و سنکرون

تابلوهای پارالل و سنکرون برای همسوکردن و جمع کردن جریان خروجی دو یا چند منبع مورد استفاده قرار می‌گیرد. این منابع می‌توانند دو یا چند موتوربرق یا دیزل ژنراتور باشد، این روش یک راه حل منطقی برای جبران کمبود برق است.

معرفی سیستم تابلو های ATS

سیستم ATS :

سیستم ATS ، یک سوئیچی است که وظیفه انتقال منبع برق به صورت اتوماتیک را دارد. این سیستم که عملکرد انتقال خود را بدون وقفه انجام می دهد زمانی که در برق شبکه سراسری به علت افت ولتاژ، یا فرکانس فاز ها و یا قطعی برق در لحظاتی اختلال ایجاد گردد به عنوان یک منبع ثانویه عمل کرده و برق مورد نیاز تجهیزات الکتریکی را تامین می کند. و به دلیل داشتن این ویژگی از آن در شبکه ها، یو پی اس ها، دیزل های ژنراتور و اینورتر ها استفاده می گردد.

کلید اتوماتیک ATS :

برای انتقال جریان الکتریکی نیاز به سوئیچ است که این سوئیج ممکن است به صورت دستی و یا اتوماتیک باشد. در سوئیچ دستی کلید توسط کاربر فشرده می شود. اما در سوئیچ اتوماتیک کار انتقال جریان برقی کاملا به صورت اتوماتیک صورت می گیرد و سوئیچ به محض این که حس کند توان هر یک از منابع کم یا زیاد شده است به طور خودکار زده می شود.

قطعات مورد استفاده در تابلو های ATS

۱- برد کنترل:

برد کنترل مدیریت کامل پارامترهای موتوربرق یا دیزل ژنراتور را انجام می‌دهد از قبیل فشار آب ، فشار روغن ، مقدار ولتاز خروجی، کیفیت خروجی‌، فرکانس و ولتاژباطری، ساعت کارکرد و امکان ذخیره سازی اطلاعات را در بازه مشخص دارد.

برای مشاهده انواع برد های موجود در بازار و دریافت کاتالوگ و مشخصات آنها به بخش محصولات سایت مراجعه کنید.

۲- کلید اتوماتیک (کلید اصلی):

به منظور حفاظت از ژنراتور در برابر خطا اضافه ولتاژ و جریان از کلید اتوماتیک استفاده می‌شود.

در واقع اضافه بار جریان، هرسه فاز اصلی مدار قدرت را قطع می‌کند.

۳- کنتاکتور تابلو کنترل :

کنتاکتور در واقع دارای تعدادی کلید می‌باشد که با استفاده از خاصیت مغناطیسی، تعدادی از تیغه ها را باز و بسته میکند، در تابلو اتوماتیک از دو کنتاکتور استفاده می‌ششود یکی برای برق شهر و دیگری برق ژنراتور

حساس ترین قسمت تابلوهای اتوماتیک در واقع کنتاکتورها هستند زیرا که همیشه در حالت فعال و اکتیو هستند.

۴- رله تابلو کنترل:

کاربرد رله ها به شرح زیر است:

  • برای فعال کردن استارت و روشن شدن دیزل ژنراتور
  • برای قطع و وصل کردن سوخت دیزل ژنراتورها

برخی از امکانات تابلو ATS

  • قابلیت اجرا برنامه هفتگی جهت روشن و خاموش شدن دیزل ژنراتورها به طور خودکار جهت آماده بکار بودن همیشگی برای موارد اضطراری که اهمیت بسیار بالایی دارند.
  • دارای نمایشگر که تمام عیب های موتور را نشان دهد از جمله  فشار روغن دستگاه ، میزان و فشار آب و حرارت دستگاه
  • قابلیت گذاشتن آلارم بر روی دستگاه که درصورت روشن نشدن آژیر فعال شود یا پیامک اعلان ارسال کند.
  • برنامه نویسی و ایجاد برنامه بر روی گوشی که بتوان از فاصله دور دستگاه را روشن کرد .

برای مشاهده مقالات و پروژه های بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.