سرویس و نگهداری پیشگیرانه (PM) برای آنکه عملکرد دیزل ژنراتور با مشکل روبه رو نشود بسیار حائز اهمیت است. خرابی و نقص های غیر قابل پیش بینی به دلایل مختلفی می توانند رخ دهند که نیاز به بررسی و اقدامات کارشناسی دارد.در حین کار کرد دیزل ژنراتور، می‌توان به علائمی اشاره کرد که نشان دهنده‌ی شرایط غیر ایمن و یا حتی خطرناک می‌باشد؛ که اپراتور با علم به این اطلاعات و انجام بازدید‌های منظم از رخداد اتفاقات ناگوار و یاعدم آماده بکار بودن مولد جلوگیری می‌کند. از این رو در این مقاله به راه های شناسایی علائم نشان دهنده دیزل ژنراتور معیوب می پردازیم.

بخش های نشان دهنده علائم خرابی دیزل ژنراتور به شرح زیر می باشد:

اگزوز (Exhaust):

بازدید ازکل سیستم اگزوز که شامل منیفلد، توربوشارژر و لوله‌های مربوط به مجرای خروجی می‌شود. چک کردن محل اتصالات، جوش، واشر‌ها و محل‌هایی که به هم متصل شده اند فاقد نشتی باشد؛ و در صورت مشاهده نشتی سریعا برطرف شود. همچنین مطمئن شوید که لوله اگزوز محیط مجاور خودش را بیش از اندازه گرم نمی‌کند.

سیستم سوخت رسانی (Fuel System):

در حین عملکرد دیزل، بازرسی از لاین انتقال سوخت، لاین برگشت وفیلترها. انجام شود. با بازدید‌های منظم ازخطوط انتقال سوخت ازعدم شکستگی احتمالی آن مطمئن شویم و فاقد اصطکاک با هر جسم دیگری باشند. سیستم برق رسانی:DC electrical system چک کردن سر باتری که فاقد سولفاته و محکم باشد (اتصال غیر استاندارد مانع از استارت مناسب می‌شود).

موتور (Engine):

بررسی سطح و دمای آب رادیاتور به همراه چک کردن وضعیت روغن و فشار آن به صورت روزانه.
اکثر مشکلات موتور با یک آلارم مشخص می‌شود. با دقت به موتور در هنگام کارکرد توجه کنید و به صدا‌های آن گوش دهید؛ که اگر تغییری در ظاهر آن مشاهده شد نشان می‌دهد به سرویس یا تعمیر نیازمند است.
گوش به زنگ عملکرد اشتباه، لرزش، دود بیشتر از اندازه، کم شدن توان یا زیاد شدن مقدار روغن داخل کارتر، مصرف سوخت و همچنین صدای غیرمتعارف از موتور باشید.

سطح روغن هنگامیکه موتور خاموش است در فواصل زمانی معین بررسی شود.برای صحت این مطلب در قسمت اطلاعات روغن موتور می‌توانید بببینید:” موتور را خاموش کنید و حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید تا اجازه داده شود به روغنی که در قسمت بالای موتور است به (crank case) یا محل میل لنگ برگردد. همیشه سطح روغن را نزدیک قسمت full نگه دارید.

• سعی شود از روغنی که دارای استاندارد‌های کمپانی است استفاده شود که دارای ویسکوزیته مناسب است.
• روغن‌ها و فیلتر‌ها را طبق دستور کمپانی تعویض کنید. (هر ۲۵۰ ساعت کارکرد یا هر ۶ ماه)
• قبل از تعویض فیلتر و روغن حتما دستورالعمل کمپانی را مطالعه کرده و طبق آن عمل کنید.
روغن و فیلتر‌ها باید طوری دفع شود که از آسیب زدن به محیط زیست جلوگیری شود. در ذیل مواردی که برای همواره ایمن بودن وعملکرد بهترمولد می‌بایست به طور مستمر مورد بازدید و بازرسی قرارگیرند، بیان شده است.

هفت دلیل برای روشن نشدن دیزل ژنراتور ها

  • خراب بودن باتری:

عمده ترین دلیل استارت نخوردن مولدها در زمان آغاز به کار، به خراب بودن باتری ها بر می گردد. بخش قابل توجهی از این مشکل ناشی از سولفاته شدن سرباتری ها و بروز مشکل در اتصال سر باتری به بدنه می باشد. تهیه یک باتری سالم و جایگزین کردن آن یکی از مواردی است که باعث کاهش مشکل به وجود آمده می شود اما ضروری است که توصیه های شرکت سازنده را در نصب و نگهداری از باتری به کار گرفت.

  • وجود هوا در سوخت مولد:

اگر دیزل ژنراتورها برای مدت زیادی مورد استفاده قرار نگیرند بسیار محتمل است که هوا وارد سوخت شده و باعث نقص در استارت مولد شود. به منظور جلوگیری از این مشکل باید هر هفته مولد تحت تست قرار گرفته و روشن شود. چنین اقدامی سبب می شود تا از عملکرد مولد در زمان مورد نیاز اطمینان حاصل کنیم.

  • نشتی سوخت:

نشتی سوخت در سیستم سوخت رسانی، از جمله مشکلاتی است که به دلیل عدم نگهداری مناسب و یا انتخاب نامناسب محل قرار گرفتن مخزن سوخت به وجود می آید. این عدم نگهداری مناسب منجربه ترک در لوله ها و شیلنگ هایی که سوخت از آن ها می گذرد شود. نشتی سوخت همچنین می تواند باعث هوا گرفتگی مسیر سوخت شده و مشکلات هواگرفتگی مسیر سوخت را نیز به وجود آورد.

  • دود گرفتگی موتور:

دیزل ژنراتورها بر اساس کارکرد در شرایط 70 تا 80 درصد بازده خروجی طراحی و ساخته می شوند. این بازه عملکردی نقطه بهینه استفاده از مولد برق است. زمانی که از ژنراتورها به مدت طولانی در خارج از این بازه بهره گرفته می شود، سوخت اضافی به شکل دوده به هدر رفته و باعث گرفتگی موتور خواهد شد. شرکت های سازنده مولدهای برق، به منظور جلوگیری از این مشکل، توصیه می کنند که در هر بار تست و روشن شدن مولد، مولد ها تحت بار نامی مورد ارزیابی قرار بگیرند تا دوده های احتمالی نیز از مسیر خارج گردند.

  • خراب بودن کلید بریکر یا فیوزهای مرتبط:

زمانی که مولد به علت در مدار نبودن کلید بریکر و یا سوختن فیوزها روشن نمی شود، در ابتدا باید دلیل بروز این مشکل را بررسی کرد و باید اقدامات ضروری را به جهت حل آن انجام داد. تعویض فیوز ها و برگرداندن کلید بریکر به حالت اتوماتیک بدون ارزریابی علت، باعث می شود که مولد در مقابل خطراتی از قبیل Over Load  یا اتصال کوتاه بدون محافظ شود و آسیب های جبران ناپذیری ایجاد شود.

  • پایین بودن سطح آب رادیاتور (Coolant):

از جمله دلایل پایین بودن سطح آب رادیاتور، نشتی از مسیر خنک کاری موتور می باشد. در بازدید های چشمی روزانه و هفتگی، باید مسیر خنک کاری موتور مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد. رنگ و کیفیت روغن را بررسی کنید و به نشانه های وجود آب رادیاتور در روغن توجه کنید.

  • نبود سوخت کافی:

سنجه ها و سنسورهای تعیین کننده سطح سوخت، همیشه به درستی عمل نمی کنند. در برخی مواقع ممکن است به دلیل ارتعاشات مولد برق این سنسورها از جای خود خارج شوند و سطح سوخت را به درستی نشان ندهند. نبود سوخت کافی، به ژنراتور اجازه روشن شدن را نخواهد داد. میزان سوخت موجود را چشمی بررسی کنید و از کافی بودن میزان سوخت اطمینان حاصل کنید.

برای مشاهده مقالات و پروژه های بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.