نصب یک دیزل ژنراتور، شرایط نصب و رعایت اصول ایمنی و کارکردی آن، تاثیری مستقیم بر میزان راندمان کاری آن دارد. پس، صرفا نصب یک دیزل ژنراتور و شروع به کار آن، به معنای رعایت استانداردهای مربوطه نیست.چه بسیار کارخانجات و صنایعی هستند که دیزل ژنراتورهای خود را به صورتی غیرحرفه ای راه اندازی کرده و سال ها با راندمانی پائین در حال بهره برداری ناقص از دیزل ژنراتورهای خود هستند. این عدم آگاهی آنها باعث می شود میزان راندامان کسب شده با هزینه ای که پرداخته اند، تناسبی نداشته باشد.

در بعضی از موسسات و سازمانها مانند فرودگاه ها ، بیمارستانها ، سینما ، سیستمهای حساس کارخانه جات ، سایت های کامپیوتر و … قطع برق برای چند لحظه کوتاه هم ممکن است لطمات جبران ناپذیر جانی و مالی وارد نماید. لذا  برق اضطراری برای این مراکز در نظر گرفته می شود. با توجه به نوع کاربرد از سه نوع راه انداز برای برق اضطراری استفاده می شود که در ادامه این مطلب به آن اشاره می گردد.

انواع حالت های راه اندازی دیزل ژنراتور ها

۱- برق اضطراری با راه انداز اتومات :

 در این نوع نیروگاه پس از قطع برق یک دیزل ژنراتور استارت خورده و پس از رسیدن ولتاژ و فرکانس به مقدار نامی کلیدی برق تولیدی را به شبکه وصل می نماید . برای اینکه زمان راه اندازی در این نوع نیروگاه زیاد نشود لازم است که درجه حرارت روغن ، آب و وضعیت باطری در تمام زمانها کنترل گردد و به طور دوره ای دیزل استارت گردد . زمان خاموشی پس از قطع برق در این نوع نیروگاه بسته به نوع دیزل زنراتور به چندین ثانیه طول می کشد و مناسب برای روشنایی تاسیسات ، کوره های ذوب الکتریکی ، سینما و …
۲- برق اضطراری با راه انداز سریع :

 در این نوع دیزل ژنراتور در هنگام عادی یک چرخ  دورانی هم محور با ژنراتور توسط یک موتور در حال چرخش است و در هنگام قطع برق در فاصله قطع برق و استارت دیزل ، انرژی ذخیره شده در چرخ طیار انرژی مورد نیاز برای چرخاندن ژنراتور و انرژی شبکه را تامین میکند . در این نوع راه اندازه خاموشی در حد زمان قطع و وصل یک کلید است ( حداکثر 0.5 ثانیه ).
۳- برق اضطراری با راه انداز بدون تاخیر :

در این نوع راه اندازی که کاربرد آن در بیمارستان ها و مراکز کامپیوتری می باشد ژنراتور دائما در مدار قرار دارد و در حالت عادی توسط یک موتور سنکرون میچرخد و مقداری انرژی نیز به شبکه میدهد . پس از قطع برق انرژی ذخیره شده در چرخ طیار انرژی مورد نیاز ژنراتور را تامین میکند . ولی چون قطع و وصل کلید در کار نیست وقفه ای در تولید الکتریسیته صورت نمی گیرد .

نکاتی مهم در مورد نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور ها

۱-اولین نکته در نصب و راه اندازی یک دیزل ژنراتور، توجه به فضای آن است. نقطه ای که دیزل ژنراتور در آن قرار گرفته باید فضای کافی برای دریافت اکسیژن جهت احتراق داشته باشد.

به این مسئله هم توجه داشته باشید که ما در واقع با یک موتور در این جا سروکار داریم و کارکرد یک موتور، در هر حال و در هر شرایطی ایجاد دما می کند (دماساز است)، پس باید علاوه بر هوای مورد نیاز برای احتراق، هوای مورد نیاز برای جریان هوای داغ و در اصطلاح هوای مورد نیاز برای تنفس دستگاه هم در نظر گرفته شود.

۲- قبل از راه اندازی دیزل ژنراتور دفترچه ها و اسنادی که به همراه دستگاه تحویل گرفته اید، را با دقت مطالعه کنید. در دفترچه راهنمای هر دیزل ژنراتور، میزان حجم هوای مورد نیاز برای احتراق آن ذکر شده است اما همیشه باید میزان هوای مورد نیاز جهت احتراق، مقداری بالاتر مفروض شود تا فضای تنفسی برای دستگاه هم لحاظ شده باشد.غیر از هوای مورد نیاز برای احتراق، فضای کافی برای خروج هوای اگزوز هم باید در این زمینه لحاظ شود. این مسئله هم نیاز به کارشناسی دقیق برای تعیین میزان هوای خروجی اگزوز و میزان دمای حاصل از آن دارد تا تمهیدات لازم در این باره اخذ شود.

۳- حتما باید در محل نصب یا نزدیک آن، کپسول آتش نشانی و دیگر وسائل و تجهیزات مقابله با آتش وجود داشته باشد. وجود این قبیل تجهیزات می تواند مانع از بروز حوادثی شود که احتمالا پیامدهای منفی به همراه خواهند داشت. پس باید مسئله ایمنی را در مورد این دستگاه ها مسئله ای جدی در نظر گرفت.

۴- در هنگام راه اندازی دیزل ژنراتور به محل نصب آن نیز دقت کنید. محلی که ژنراتور قرار است در آنجا مستقر شود باید کاملاً تراز باشد و نصب هم، با توجه به اندازه دیزل ژنراتور، در صورت امکان با مستقر کردن و در واقع بولت کردن آن به کفی که روی آن قرار گرفته انجام شود.اگر دیزل ژنراتوری بزرگ دارید پس لرزش های آن هم بالاست و در نتیجه باید به گونه ای آن را مستقر کنید که از شدت لرزش های موتور و تاثیر آن بر سایر اجزاهای دستگاه جلوگیری شود.

۵- با توجه به نقطه ی جغرافیایی که ژنراتور در آنجا قرار است نصب شود تمهیدات لازم نیز باید مورد توجه قرار گیرد. مثلا اگر در نقطه ای پربارش و در فضای خارج قرار است اقدام به نصب ژنراتور کنید، سرپناه و باران گیر هم باید لحاظ شود. در اقلیم های خشک هم باید دستگاه از تابش مستقیم آفتاب دور نگه داشته شود.

۶- در هنگام راه اندازی دیزل ژنراتور، اگر امکانات سیستم خروجی دود مناسب نباشد، فشار معکوس بالا می رود که این می تواند به معنای مصرف سوخت بالاتر، استهلاک دستگاه، راندمان پائین تر و نتیجۀ این موارد کاهش عمر دستگاه باشد.

۷- به طور کلی بعد از نصب و راه اندازی دستگاه نیز نیاز است که به برخی نکات توجه کنیم. روغن و فیلتر باید بعد از ۲۰۰ ساعت کار عوض شوند. البته تعویض روغن و فیلتر باید با توجه به محیطی که دیزل ژنراتور در آن به کار گرفته می شود انجام شود. در محیط های پرگرد و غبار بهتر است که این بازه های زمانی تعویض را کاهش دهید.

۸- از دیگر نکاتی که لازم است بعد از راه اندازی دستگاه به آنها توجه کنیم باتری دستگاه می باشد. باتری دیزل ژنراتور می بایست هفته ای یکبار بررسی شود و قبل از شروع به کار دوباره از کامل بودن شارژ آن مطمئن شوید.

بررسی ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺧﻨﻚ ﻛﻨﻨﺪﻩ در زمان راه اندازی دیزل ژنراتورها

در زمان ﺗﻌﻮﻳﺾ ﻣﺎﻳﻊ ﺧﻨﻚ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻣﻮﺗــﻮر دیزل، ﺍﺯ ﻫﻤﺎﻥ ﻧﻮﻉ مایع خنک کننده ای که در دوره قبلی توﺳــﻂ ﺳﺎﺯﻧﺪﻩ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﭘﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﻨﻴﺪ. ﺗﺮﻛﻴﺐ ﺍﻧﻮﺍﻉ ‫ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﺎﻳﻊ خنک کننده سبب ﺻﺪﻣﻪ دیدن ﻣﻮﺗﻮﺭ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ. ‫ﺿﺪ ﻳـﺦ ﻋﻼﻭﻩ ﺑـﺮ ﺍﻳﺠـﺎﺩ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﺩﺭ  ﺗﺮﻛﻴﺐ ۴۰% ﺿﺪ ﻳﺦ ﻭ ۶۰% ﺁﺏ ﺧﺎﻟﺺ، ﻣﻮﺗﻮﺭ  ﺭﺍ ﺗﺎ ۵۲- ‫ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻳﺦ ﺯﺩﮔﻰ، ﺧﻮﺭﺩﻧﺪﮔﻰ ﻭ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺭﺳﻮﺏ ﺩﺭ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺧﻨﻚ ﻛﻨﻨﺪﻩ محافظت می کند.

‫- ﺿــﺪ ﻳﺦ ﻭ ﺁﺏ ﺧﺎﻟــﺺ ﺭﺍ ﻗﺒﻼ ﺩﺭ ﻇﺮﻑ ﭘﻼﺳــﺘﻴﻜﻰ ﺟﺪﺍﮔﺎﻧﻪ ﺍﻯ ‫‫ﻛﺎﻣﻼ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻣﺨﻠﻮﻁ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺭﺍﺩﻳﺎﺗﻮﺭ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺁﻥ ﭘﺮ ﻛﻨﻴﺪ.

‫- ﻫﻨﮕﺎﻡ ﭘﺮ ﻛﺮﺩﻥ ﺭﺍﺩﻳﺎﺗﻮﺭ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﺭﺍﻣﻰ ﭘﺮ ﻛﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﻓﺮﺻﺖ ﺧﺎﺭﺝ ‫ﺷﺪﻥ ﻫﻮﺍ ﺍﺯ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﻮﺩ.

برخی از  نکات مهم برای ﺗﻤﻴﺰ ﻛﺮﺩﻥ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺧﻨﻚ ﻛﻨﻨﺪﻩ:

‫‫۱- ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺧﻨﻚ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺭﺍ ﻛﺎﻣﻼ ﺧﺎﻟﻰ ﻛﻨﻴﺪ. ﺷــﻴﻠﻨﮓ ﺁﺏ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ را ﺩﺭ ﻣﺤﻞ ﭘﺮ ﻛﺮﺩﻥ ﻣﺎﻳﻊ ﺧﻨﻚ ﻛﻨﻨﺪﻩ قرار دهید تا سبب تمیز شدن ﺁﻥ شود و ﺍﺛﺮﻯ ﺍﺯ ﺭﺳﻮﺑﺎﺕ ﻭ ﺁﻟﻮﺩﮔﻰ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺁﺏ ﺍﺯ ﺷﻴﺮ ﺗﺨﻠﻴﻪ باقی نماند.

‫۲- ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺧﻨﻚ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺭﺍﺩﻳﺎﺗﻮﺭ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻣﺨﻠﻮﻃﻰ ﺍﺯ ۱۵ ﺍﻟﻰ ۲۰ ﺩﺭﺻﺪ ﺿﺪ ﻳﺦ ﻭ ﺁﺏ ﺧﺎﻟﺺ ﭘﺮ ﻛﻨﻴﺪ‫‫ البته توجه داشته باشید که ﻣﺨﻠﻮﻁ ﺭﺍ ﻗﺒﻼ ﺩﺭ ﻇﺮﻑ ﭘﻼﺳﺘﻴﻜﻰ ﺟﺪﺍﮔﺎﻧﻪ ﺍﻯ ﻛﺎﻣﻼ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺗﺮﻛﻴﺐ ﻧﻤﺎﺋﻴﺪ ﻭ ﺑﻤﺪﺕ ۱ ﺍﻟﻰ ‫۲ ﺭﻭﺯ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺑﻜﺎﺭ ﺑﻴﻨﺪﺍﺯﻳﺪ.

‫۳- ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﻭﺭﻩ، ﺩﺭ ﭘﻮﺵ ﻣﺤﻞ ﭘﺮ ﻛﺮﺩﻥ ﻭ ﺷــﻴﺮ ﺗﺨﻠﻴﻪ را باز کنید و ﺳﻴﺴــﺘﻢ ﺭﺍ به صورت سریع ﺗﺨﻠﻴﻪ ‫ﻭ دوباره ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺁﺏ ﮔﺮﻡ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﺷﺴﺘﺸﻮ ﺩﻫﻴﺪ ﺗﺎ ﺁﺏ ﻛﺎﻣﻼ ﺗﻤﻴﺰ ﺍﺯ ﺷﻴﺮ ﺗﺨﻠﻴﻪ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﻮﺩ.

۴- ﺷــﻴﺮ ﺗﺨﻠﻴــﻪ ﺭﺍ ﺑﺒﻨﺪﻳﺪ ﻭ ﺳﻴﺴــﺘﻢ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺗﺮﻛﻴﺐ ﻣﻨﺎﺳــﺐ ﺿﺪ ﻳﺦ ﻭ ﺁﺏ ﺧﺎﻟــﺺ (ﻗﺒﻼ ﺩﺭ ﻇﺮﻑ ‫ﭘﻼﺳﺘﻴﻜﻰ ﺟﺪﺍﮔﺎﻧﻪ ﺍﻯ ﻛﺎﻣﻼ ﻣﺨﻠﻮﻁ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ) ﻛﻪ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﻣﻜﺎﻧﻰ ﺑﺎﺷﺪ، ﭘﺮ ﻛﻨﻴﺪ.

‫۵- ﺩﺭ ﻣﻜﺎﻥ ﻫﺎﻳﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﺏ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ، ‫ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺍﻣﻼﺡ ﻭ ﺭﺳﻮﺑﺎﺕ ﺑﺎﻻ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﺯ ‫ﺍﻳﻦ ﺁﺏ ﺑﺮﺍﻯ ﺭﺍﺩﻳﺎﺗﻮﺭ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻧﻜﻨﻴﺪ، ‫ﺯﻳـﺮﺍ ﺍﻳـﻦ ﺍﻣـﻼﺡ ﻭ ﺭﺳـﻮﺑﺎﺕ ﻣﻮﺟﺐ ‫ﻣﺴـﺪﻭﺩ ﺷـﺪﻥ ﻟﻮﻟﻪ ﻫـﺎﻯ ﺁﺏ ﺭﻓﺖ ﻭ ‫ﺑﺮﮔﺸـﺖ ﻭ ﭘﻤﭗ ﺁﺏ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺑﺎﻋﺚ ﮔﺮﻡ ‫ﺷﺪﻥ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﻣﻰ ﮔﺮﺩﺩ.

برای مشاهده مقالات و پروژه های بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.