یکی از ماشین آلات تولید نیرو که استفاده گسترده ای  از آن در سطح جهان می گردد دستگاه مولد برق با استفاده از گاز طبیعی است که اصطلاحاً به آن ژنراتور گازسوز اطلاق می گردد. از ترکیب یک موتور گازسوز و یک ژنراتور می توان یک ژنراتور یا موتور برق گازسوز ساخت که توسط آن تولید برق کرد.

هر ژنراتور گازی شامل یک موتور است ، موتور دستگاهی است که  یک انرژی یا یک سوخت را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند.در این دستگاه ورودی موتور ، گاز CNG یا LPG است که با ایجاد احتراق در سیلندرهای موتور در خروجی به شما انرژی مکانیکی می‌دهد و باعث ایجاد چرخش شفت موتور میشود تا با اتصال آن به ژنراتور (آلترناتور) بتوان برق تولید کرد.

ژنراتور گازی از 4 جزء اصلی تشکیل شده که شامل موتور احتراقی با سوخت گاز، ژنراتور مولد برق، شاسی نگهدارنده سیستم و نهایتا تابلوی فرمان و قدرت می باشد که در این بین مهم ترین بخش آن موتور احتراقی با سوخت گاز طبیعی یا همان CNG می باشد.

این موتور ها به دلیل دسترسی آسان به سوخت آنها در نقاط مختلف کشور، آلودگی محیطی کمتر، صدای کمتر و هزینه های تأمین سوخت کمتر دارای طرفدار بیشتری نسبت به دیزل ژنراتورها می باشند. برای این که بیشتر راجع به ژنراتور گازسوز بدانیم، در ادامه اجزای موتور گازسوز همراه با توضیحات مربوط به هر یک از اجزا آن آورده شده است.

اجزای ژنراتور گازسوز 

روتور:

قطعه ای از نوع چرخشی و حرکتی در یک سیستم الکترومغناطیسی است که نام این سیستم الکترومغناطیسی، همان ژنراتور است . این قسمت دورانی، بین سیم پیچ ها تعامل ایجاد می کند و میدان مغناطیسی به وجود می آورد تا از این طریق، انرژی را به استاتور انتقال دهد.

استاتور:

سیم پیچ ثابت بخش آلترناتور است که از انرژی میدان مغناطیسی حاصل از چرخش روتور استفاده می کند تا در خروجی انرژی الکتریکی ایجاد کند.

کارت  AVR :

کارت AVR مخفف Automatic Voltage Regulation یا به عبارتی، همان تنظیم ولتاژ خودکار است . این مدار الکترونیکی، ولتاژ را در پایانه خروجی برق ژنراتور به صورت خودکار تنظیم می کند که این فرایند تنظیم کردن میزان ولتاژ خروجی، با توجه به میزان جریان کشی از دستگاه و دمای کار است. البته لازم به ذکر است که این قابلیت در موتور برق ها و ژنراتور های کمتر از ۸ کیلو وات وجود ندارد.

استارت و اتوماتیک استارت:

دستگاهی است که به عنوان راه انداز موتور عمل میکند. استارت عمل چرخش میل لنگ را تا زمان احتراق و روشن شدن موتور انجام میدهد.استارت ها میتوانند برقی ، پنوماتیکی و هیدرولیکی باشند.معمولاً استارت ژنراتور های گازسوز و موتور برق گازی برقی می باشد.

اگزوز:

اگزوز خروجی دود حاصل از احتراق موتور است. نکته اصلی این است که اگر اگزوز به خروجی وصل نباشد موتور صدای وحشتناکی تولید میکند .

 اگزوز های ساخته شده برای ژنراتور های گازسوز دارای نقشه‌ای است که فشار دود خروجی از موتور را در مراحل مختلف کاهش می دهد تا صدای کارکرد دستگاه به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

تابلو برق و اجزای آن:

تابلو برق، محل قرار گرفتن سیستم های فرمان دهنده، کنترل پنل، فیوز ها، شارژر باتری و سایر لوازم برقی ژنراتورهای گازی و موتور برق های گازسوز است.

کنترل پنل:

یک دستگاه الکترونیکی است که مرکز فرمان ژنراتور گازی یا موتور برق گازسوز محسوب می شود .کار کنترل پنل، نشان دادن اعلانات و هشدارهایی مثل خرابی، وجود مشکل در یک بخش، میزان کارکرد و بسیاری از پارامترهای دیگر است.
یعنی به طور کلی می توان با استفاده از صفحه نمایشگر و دکمه های تعبیه شده بر روی آن، دستگاه را روشن کرد یا برای آن، محدوده توان خروجی تعریف کرد یا این که زمان انجام سرویس های دوره‌ای و بسیاری از موارد دیگر را مشاهده کرد و آن ها را تنظیم کرد.

شارژر باتری:

این شارژر، یک مدار الکترونیکی است که وقتی دستگاه، روشن است با جریان معین و ولتاژی مشخص شروع به شارژ کردن باتری می‌کند، به این علت که در زمان استفاده دوباره از ژنراتور گازسوز، باتری آن به اصطلاح نخوابد.
شارژ کردن باتری های ۱۲ ولتی معمولا به وسیله شارژری با جریان ۵ آمپر و ولتاژ ۱۳٫۸ ولت DC مناسب است و برای باتری های ۲۴ ولت، جریانی ۱۰ آمپری و ولتاژی ۲۸٫۵ ولت DC استفاده می شود.

کلید اضطراری:

کلید اضطراری وسیله ای است که در هنگام خطر یا این که در مواقعی که زمان کافی برای خاموش کردن ژنراتور به صورت عادی و همیشگی وجود ندارد، به کار می آید. اگر در چنین وضعیت و مواقعی قرار گرفتید فقط کافی است که این دکمه را فشار دهید تا موتور برق گازسوز در سریع ترین زمان خاموش شود.

باتری :

همه ژنراتور ها یک باتری دارند که مورد مصرف آن برای تامین برق کنترل پنل و استارت زدن است.

برای مشاهده مقالات و پروژه های بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.