پژوهشگران پارک علم و فناوری دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) استان قزوین با پشتیبانی صندوق حمایت از صنایع الکترونیک (صحا) راهکاری برای جایابی نیروگاه‌های پراکنده خورشیدی عرضه کردند که استفاده از این روش جایابی، کاهش اتلاف انرژی در شبکه توزیع برق را به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری گسترش صمت، احمد مدرسی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فنی و مهندسی درباره این طرح گفت: هدف از انجام این طرح ارائه روشی جدید برای جایابی و اندازه ‌دهی بهینه منابع تولیدات پراکنده نیروگاه‌های خورشیدی (انرژی نو) بوده و با توجه به ابعاد پژوهشی و عملی طرح همچنین اهمیت مقوله تولید انرژی‌های نو و تجدید پذیر، نتایج در حوزه دانشگاهی و تولید نیرو قابل‌استفاده است.

وی بابیان اینکه مبحث نیروگاه‌های خورشیدی با توجه به محدود بودن فعالیت در این زمینه، در کشور رواج پیداکرده است، گفت: درحال‌حاضر نیروگاه‌های برق از مصرف‌کنندگان صدها کیلومتر فاصله دارد. این فاصله احتیاج به شبکه‌های انتقال توان دارد که در این فاصله انرژی بسیاری اتلاف می‌شود. با احداث نیروگاه‌های تولیدات پراکنده مقیاس کوچک (خورشیدی) و که با  حذف خطوط انتقال این مشکل مرتفع می‌شود.

این محقق با تأکید بر اینکه بیشتر مطالعات صورت گرفته در این زمینه تنها به‌منظور بهبود یک پارامتر انجام‌شده است، اظهار کرد: در بیشتر پروژه‌ها توان بارها و تولید انرژی الکتریکی ثابت در نظر گرفته می‌شود و جایابی و تعیین ظرفیت نیروگاه‌ها در مقدار پیک‌بار و تولید انجام می‌شود که در این پروژه کلیه حالات تولید انرژی و مصرف بار بررسی و محاسبه می‌شود.

وی بابیان اینکه این شرکت در بحث تولید فناوری خورشیدی برای تولید برق فعالیت می‌کند، بیان کرد: متأسفانه در کشور به فنّاوری ساخت تجهیزات بهره‌برداری توان از طریق خورشید دست نیافته‌ایم. بنابراین واحد تحقیق و توسعه (R&D ) این شرکت متشکل از متخصصان و کارشناسان در رشته‌های برق، مواد، شیمی مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه بین‌المللی امام خمینی استان قزوین با ارائه طرح کسب‌وکار در این زمینه با پشتیبانی مؤثر صندوق حمایت از صنایع الکترونیک درصدد تولید این نوع تجهیزات هستند.

لینک خبر در سایت روابط عمومی صحا :

http://www.airdfh.ir/fa/news/437/با-پشتیبانی-صحا-ارائه-می-شود-راهکار-محققان-کشور-در-کاهش-اتلاف-انرژی-در-نیروگاه-های-خورشیدی