کاربرد ژنراتور گازسوز در کاهش هزینه برق ماینینگ

ژنراتور های گازسوز مناسب ترین و کارآمد ترین نوع ژنراتور برای تولید توان الکتریکی و استفاده از آن در سیستم های ماینینگ می باشد.

در دسترس بودن گاز طبیعی در بیشتر مناطق، قیمت پایین و ارزان بودن به نسبت سوخت‌های دیگر از مزیت‌های این نوع ژنراتورها است . عموم افراد بر این باور هستند که این ژنراتورهای گازسوز قابلیت کارکردن به طور مداوم را نداشته و امکان استفاده از آن به طور ۲۴ ساعته برای ماینرها مناسب نیست.

یکی از مزیت‌های ژنراتور گازسوز نسبت به انواع دیگر آن این است که دارای ایمنی بیشتری است. یک ژنراتور گازسوز دارای 3 محافظ است که این سه از نشت گاز جلوگیری می‌کند.

در مرحله اول این حفاظت، شیر گاز شهری یا سیلندر گاز مایع است که همیشه به حالت بسته هست تا از ورود گاز به این دستگاه ممانعت کند.

دومین مرحله محافظت این است که شیر قطع و وصل گاز بسته باشد و بالاخره سومین محافظ این است که زمانی که موتور آن خاموش می‌شود، میکسر گاز به‌صورت خودکار،ورود گاز به آن را قطع می‌کند.

 علاوه بر این سه مزیت مهم و حیاتی که یکی از برگ برنده‌های ژنراتور گازسوز نسبت به دیزل ژنراتور به شمار می‌رود این است که به علت این‌که این ژنراتورها فقط با گاز شهری کار می‌کنند دیگر نیازی به نگهداری از بنزین نیست و خطرات یکجا بودن و نشت بنزین را ندارند و از این نظر هم امنیت بالاتری نسبت به نوع بنزینی دارند.

ژنراتور های گازسوز از نظر اقتصادی هم در رتبه به‌ مراتب بالاتری نسبت به انواعی از سوخت ‌های دیگر قرار دارند و به‌ جرئت می‌توان گفت که صرفه‌جویی اقتصادی آن‌ها نسبت به انواع بنزینی و دیزلی بیش از 70 درصد است.

از نقطه‌نظر طول عمر هم اگر بخواهیم به این مورد بنگریم، قابل‌ذکر است که به دلیل این‌که بنزین و سوخت روغنی، روانکاری موتور را رقیق می‌کند و درنتیجه، قابلیت حفاظت آن را می کاهد اما گاز شهری و یا گاز مایع این مسائل را ندارد؛ بنابراین طول عمر یک موتور برق گازسوز در ساعت های کاری برابر با نوع بنزینی یا گازوییلی ان، 25 درصد بیشتر است.

از دیگر مزیت های ژنراتور گازسوز، نگهداری ساده و آسان آن است که قابلیت های آن را بالا برده است و جایگزین خوبی برای موتور برق بنزینی است. البته ذکر این نکته هم به جاست که اگر خواسته باشیم سوخت ها را در رتبه بندی قرار دهیم، سوخت زغال سنگ قیمت مناسب تری نسبت به گاز شهری و گاز کپسولی دارد ولی با توجه به این که آلودگی بسیار زیادی ایجاد می کند بهتر این است که ان را در مرتبه دوم و پس از گاز قرار دهیم.

بررسی مزایای ژنراتور گازسوز در سیستم های ماینینگ

اکنون با توجه به همه مزایایی که در بالا ذکر شد این نکته را میخواهیم بدانیم که این دستگاه چه فوایدی در ماینینگ دارد. با توجه به این که در حال حاضر، مهیا کردن برق مصرفی برای ماینرها دشوار شده است و از طرفی هزینه برق ماینینگ بسیار بالاست، این مسئله یعنی تأمین برق مصرفی و هزینه برق ماینینگ به یکی از دغدغه ها و نگرانی های فعالان در حوزه ماینینگ تبدیل شده است.

یکی از مشکلات دیگری که در زمینه ی برق برای ماینینگ ها وجود دارد هزینه آن است زیرا تعرفه برق برای ماین کردن به صورت صادراتی محاسبه می شود که اصلاً برایشان به صرفه نیست و لذا از نظر تجاری هزینه برق ماینینگ گران تر تمام می شود.

دلیل اصلی آن این است که اگر هزینه مصرف برق به صورت صادراتی در نظر گرفته شود با احتساب آن، میزان سود دهی ماینرها به مراتب کاهش می یابد و در شرایطی هم ممکن است که زیان انجام این کار بیشتر از سوددهی آن باشد.

پس تا به این جای کار به این نتیجه رسیدیم که باید شرایطی برای ماینرها فراهم بشود که به متضرر شدن آن‌ها منتهی نشود و سودهی آن‌ها را تضمین بکند. با توجه به این که موتورهای دیزلی برای کاربردهای اضطراری مناسب هستند و مصارف دائمی و 24 ساعتی را پشتیبانی نمی کنند، استفاده از ژنراتورهای گازی به جای نوع بنزینی و دیزلی آن گزینه مناسبی برای حل مشکل هزینه برق ماینینگ است.

 با توجه به این که ماینرها دستگاههای پر مصرفی هستند و مهم‌ترین نکته در مورد آن‌ها، مصرف بالایشان است استفاده از نوع گازسوز شرایط بهینه تری را برایشان فراهم می کند.

 ژنراتورهایی که برای دستگاه‌های پرمصرف صنعتی مانند ماینرها استفاده می شود و البته با سوخت گاز کار می کند، از یک موتور گازسوز و ژنراتور ساخته می شود که این قابلیت را دارد که از نیروی تولید شده توسط گاز برای چرخاندن ژنراتور و متعاقباً تولید برق مصرفی استفاده می کند.

ژنراتورهای گازی که در ماینرها استفاده می شود بر دو نوع هستند:

 1. توربین های گازی 2. موتورهای رفت و برگشتی توربین های گازی از اجزایی مثل پره و کمپرسور و … ساخته شده که با برخورد گاز داغ خارج شده از کمپرسور به پره های آن، توربین به چرخش در می آید و پس از آن با چرخش شفت ژنراتور، برق تولید می شود که این توربین ها نسبت به موتورهای رفت و برگشتی راندمان پایین تری دارند و برای تولید مقداری برق گاز بیشتری نسبت به موتورهای رفت و برگشتی مصرف می کنند.

حال در مورد موتورهای گازی مطالبی را بیان می کنیم. این موتورها با حرکت رفت و برگشتی پیستون و تبدیل ان به حرکت چرخشی میل لنگ شفت ژنراتور، آن را می چرخانند و به این وسیله برق تولید می کنند.

 با توجه به مطلبی که در زمینه بازده آنها نسبت به توربین های گازی در متن بالا ذکر شد و مصرف کمتر گاز، در بین نیروگاه ها محبوبیت بیشتری دارد و با ظرفیت های مختلف از 100 کیلو وات تا 12 مگاوات تولید شده است که شرکت های بزرگی نیز عهده دار ساخت آن بوده اند.

 از دیگر مزایای این موتورهای گازی این است که علاوه بر بازدهی بالاتر نسبت به توربین، قیمت کمتری هم دارند و هزینه پایین تری در بهره برداری و کاربرد دارند در نتیجه هزینه برق ماینینگ کاهش پیدا می کند.

شرکت های تولید کننده آن کاترپیلار ، دویتس، ین باخر ، MTU ، MWM و … هستند که به طور متوسط ،مصرف گاز آنها 250 متر مکعب در ساعت است و متوسط بازده آن‌ها 42 درصد است.

 فشار گاز ورودی که این دستگاهها پذیرای ان هستند،در محدوده 10 تا 35 کیلو پاسکال است که از فشار گاز شهری کمتر است و بنابراین برای رسیدن به آن، به ردیوسر احتیاج داریم.

با توجه به مطالبی که در بالا عنوان شد یکی از دستگاهها و ابزارهایی که هزینه برق ماینینگ را کاهش و فعالیت ماینینگ ها را به صرفه تر می کند و سودهی آن‌ها را بیشتر می کند، ژنراتور است و این وسیله اگر از نوع گازسوز باشد که بسیار بهینه‌تر است و کار را به‌مراتب آسان‌تر و با راندمان بالاتری انجام می‌دهد. که رفته‌رفته در بین فعالان در این زمینه جای خود را باز می‌کند و استقبال خوبی از آن می‌شود.

برای مشاهده مقالات و پروژه های بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.