ژنراتورها دستگاه های مفیدی هستند که حین قطع برق ، نیروی الکتریکی را تامین کرده و مانع قطع فعالیت های روزانه یا اختلال در فعالیت های تجاری می شوند. ژنراتورها در پیکربندی های الکتریکی و فیزیکی مختلفی برای استفاده در کاربردهای مختلف در دسترس هستند. در این مطلب به چگونگی عملکرد ژنراتور ، اجزای اصلی یک ژنراتور و نحوه عملکرد ژنراتور به عنوان منبع ثانویه نیروی برق در کاربردهای مسکونی و صنعتی و همچنین بررسی کامل ژنراتور های دائم کار پرداخته شده است.

دیزل ژنراتور های برق را می توان به سه روش تقسیم کرد:

حالت دائم کار ، پرایم یا اضطراری.

ژنراتور های دائم کار (Continuous) :

برق دائمی معمولاً در مراکز اطلاعاتی (دیتا سنتر ) مورد استفاده قرار می گیرد. مراکز دیتا سنتر در همه روزهای سال فعال هستند که مشتری ناراضی و اطلاعات از بین رفته نداشته باشند که بتوانند به کار خود ادامه دهند. ژنراتور های مورد استفاده برای این منظور به گونه ای طراحی می شوند که خاموشی آنها بندرت باشد و دائما برق تولیدی خود را به مصرف کننده عرضه کنند. میانگین مولفه بارگزاری این موتورها کمتر از ۱۰۰% با ظرفیت استفاده بیش از حد (Overload) 10% می باشد.

ژنراتور های پرایم (Prime) :

ژنراتور پرایم بگونه ای طراحی میشود که مولد تامین برق اصلی مجموعه باشد.هنگامی که مدت زمان نیاز به استفاده از دیزل ژنراتور به بالای ۳ ساعت می رسد باید از دیزل ژنراتور های پرایم استفاده نماییم. تفاوت این ژنراتور در توان خروجی یک دستگاه ژنراتور می باشد.

به عنوان مثال فرض کنید کارگاهی داریم که هر شیفت کاری آن ۸ یا ۱۰ ساعت در روز باشد.میخواهیم کارگاه خود را به سیستم تامین برق مجهز کنیم. چه کار باید کرد؟ در این حالت ما دیزل ژنراتوری را که انتخاب می کنیم، بر اساس توان پرایم آن بررسی و انتخاب خواهیم کرد.

در حالت پرایم ما نمی توانیم از حداکثر قدرت دیزل ژنراتور استفاده کنیم، زیرا با گذشت زمان و گرم شدن دستگاه به مرور از توان خروجی دستگاه کاسته شده و اصطلاحاً راندمان دیزل ژنراتور کاهش پیدا می کند.معمولاً دیزل ژنراتور را در حالت پرایم با ۷۵ درصد قدرت مورد استفاده قرار می دهند.

ژنراتور اضطراری یا آماده به کار یا استند بای (STANDBY) :

 ژنراتورهای اضطرای در مواقعی طراحی می شوند که شبکه برق اصلی وجود داشته باشد. این نوع ژنراتور فقط بعنوان تامین کننده برق اضطراری با ساعت کاری پایین کار می کند. معمولا این ژنراتور کوچکتر از ژنراتورهای پرایم و دائم کار است. ژنراتور اضطراری تامین کننده برق بخش های ضروری مصرف کننده می باشد. 

تفاوت ژنراتور های دائم کار با سایر ژنراتور ها

ژنراتورهای پرایم و دائم کار بسیار شبیه به هم هستند.که معمولا به عنوان منبع اصلی مولد برق عمل می کنند و طراحی شده اند تا به طور مداوم یا برای مدت زمان طولانی کار کنند. تفاوت عمده بین ژنراتور پرایم و دائم کار این است که ژنراتورهای دائم کار طراحی شده اند که به طور مداوم با بار ثابت سازگار کار کنند.در حالی که ژنراتورهای اصلی یا پرایم برای مدت زمان طولانی در بار متغیر طراحی شده اند.

نوع دیگری از ژنراتور آماده به کار یا اضطراری می باشد که فقط زمانی که برق شبکه یا منبع اصلی برق وجود دارد در وضعیت پشتیبان قرار دارد. مانند یک خودرو که به طور مداوم برای ساعت های طولانی کار می کند، ژنراتورهای دائم کار یا پرایم نیز باید برای کنترل بارهای سنگین مورد پشتیبانی قرار گیرند. علاوه بر این، این واحدها باید بتوانند اصطکاک بین قطعات متحرک را برای دوره های طولانی مدت اداره کنند. و همچنین تولید گرما را کنترل کنند.

در مورد قیمت ژنراتورهای دائم کار و پرایم گران تر از ژنراتورهای ظرفیت مشابه مورد استفاده برای پشتیبان و آماده به کار باشند.

موارد مصرف ژنراتورهای دائم کار چیست ؟

مولد های دائم کار را میتوان در تمامی مکان هایی که نیاز به برق دائمی دارند و یا دسترسی به برق شبکه ندارند مورد استفاده قرارداد.

اما عمده استفاده این ژنراتور ها معمولا برای مصارف صنعتی مانند پروژه های راه و ساختمان ، تولید ارز دیجیتال و ماینینگ و تولید برق و فروش آن به اداره برق استفاده نمود.

ژنراتور دائم کار برای ماینر یا ماینینگ

احتمالا می دانید که ماینرها یا سیستم های ماینینگ به برق همیشگی احتیاج دارند و به عبارتی دائم کار هستند، یعنی دستگاه های ماینر به صورت 24 ساعته نیازمند مصرف برق می باشند. بر همین اساس در بین سه حالت مختلف ذکر شده تنها ژنراتور های دائم کار برای سیستم های ماینینگ مناسب هستند و بطور کلی دستگاه های ماینینگ تنها دو گزینه پیش رو دارند، یکی استفاده از برق شبکه و دیگری استفاده از ژنراتور می باشد.


حالت اول شاخه های مختلفی دارد که هر فرد نسبت به وضعیت خود می تواند یکی از آنان را انتخاب کند.
در حالت دوم ژنراتورهایی با سوخت فسیلی وجود دارند که در سه دسته بندی دیزلی، بنزینی و گازسوز تقسیم بندی می شوند.

خرید دیزل ژنراتور و ژنراتور گازسوز می تواند شرایط کار دائم برای سیستم ماینر را فراهم آورد.
به این نحو که بعد از هر 8 ساعت کار می توان یک استراحت کوتاه مدت یک ساعته به دستگاه داد تا طول عمر مفید آن کاهش نیابد .
برای این کار درصورتی که به عملکرد کاملا 24 ساعته ژنراتور نیاز است بایستی دو دستگاه دیزل ژنراتور تهیه کرد و به هنگام استراحت جای آنان را عوض نمود.لازم به ذکر است که قیمت دیزل ژنراتور نسبت به ژنراتور گازسوز پایین تر است و استفاده بیشتری دارد.

برای مشاهده مقالات و پروژه های بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.