اینورتر وسیله ای است که برق مستقیم یا DC دریافتی را به یک برق متناوب یا AC با ولتاژ بالاتر و به خصوص هم تراز با ولتاژ برق شهر تبدیل می کند تا در فعال سازی لوازمات برقی متداول، مورد استفاده قرار گیرد و در پنل های خورشیدی و باتری ها کاربرد زیادی دارد.

اینورتر خورشیدی (Solar Inverter) وسیله ای اساسی در هر سیستم خورشیدی است.کارکرد اصلی اینورتر تغییر ولتاژ مستقیم و جریان مستقیم پنل های خورشیدی به جریان متناوب است.یکی از نکات مهم در مورد اینورترها نصب و راه اندازی آنها می باشد. برای نصب اینورترها باید حفظ ایمنی اشخاص و حفاظت تجهیزات را در نظر گرفت و نکات ایمنی را رعایت نمود.

نکات ایمنی نصب اینورتر های الکتریکی

اینورترها از تجهیزات پرکاربرد در صنعت برق هستند که در کنترل دور موتورها کاربرد دارند. برای نصب اینورترها برای حفظ ایمنی اشخاص و حفاظت تجهیزات باید نکات ایمنی را رعایت نمود.

نکات ایمنی هنگام نصب اینورترها عبارتند از:

  • بدنه اینورتر به ارت بسته شود.
  • با دست خشک با کی پد دستگاه کار کنید.
  • از اتصال سیم نول به ترمینال N جدا خود داری فرمایید.
  • از نصب اینورتر در محیط‌های قابل اشتعال خودداری فرمایید.
  • از نصب اینورتر با توان پایین‌تر از توان موتور خودداری فرمایید.
  • از ورود براده چوب، آهن، کاغذ و گرد و غبار و اجسام دیگر به داخل اینورتر جلوگیری فرمایید.
  • قبل از اتصال برق ورودی حتما از نوع ورودی (سه فاز یا تک فاز بودن درایو) اطمینان حاصل فرمایید.
  • سیم بندی مجدد و انجام عملیات جدید روی اینورتر باید حداقل ۱۰ دقیقه بعد از قطع برق ورودی انجام شود.
  • در صورت مشاهده هر گونه خطا، اینورتر را خاموش نموده و با بخش فنی شرکت مربوطه تماس حاصل فرمایید.

نقشه ی نصب اینورتر خورشیدی

نقشه ی نصب اینورتر خورشیدی و تعریف آن :

نقشه ی نصب اینورتر خورشیدی به عنوان مبدل بسیار حائز اهمیت است زیرا این وسیله برق باتری را به برق ۲۲۰ تبدیل می کند حال چه تک فاز و چه سه فاز.اهمیت نقشه ی نصب اینورتر خورشیدی در این است که طراحی کلی یک اینورتر را مشخص می کند.

کاربرد نقشه ی نصب اینورتر خورشیدی :

هرگز نمی توان وجود نقشه ی نصب اینورتر خورشیدی را در انتخاب نوع اینورتر خورشیدی نادیده گرفت چون نقشه برای ما تعیین می کند چه نوع اینورتری را انتخاب کنیم متصل به شبکه یا اینورتر جدا از شبکه و کاربری بالایی را داشته باشیم. این نقشه راهنمای اصلی برای طراحی و نصب یک سیستم خواهد بود.

هدف ما از استفاده ی نقشه ی نصب اینورتر خورشیدی :

هدف ما از استفاده ی نقشه ی نصب اینورتر خورشیدی در واقع طراحی یک اینورتر خورشیدی استاندارد و به دنبال آن سیستم خورشیدی کار آمد خواهد بود. زیرا زمانی که از نقشه برای طراحی استفاده می کنیم راهنمای قدرتمندی در دست ما است که می تواند ما را راهنمایی کند که از چه نوع اینورتر و با چه ولت و توانی استفاده کنیم.

ورودی اینورتر (درایو):

زمانی که می خواهید یک اینورتر را نصب کنید یا مدار الکتریکال نصب اینورتر را طراحی نمایید، شرایط توزیع برق و توان توزیع را نیز مدنظر داشته باشید. این توزیع قدرت است که  اینورتر را تغذیه می کند و در برگیرنده آمپدانس منبع و طرح ارتینگ (گراندینگ) است.

زمانی که توزیع درست قدرت را درک کردید می توانید نصب اینورتر موتور خود را به درستی پیکربندی و انجام دهید.

انطباق قدرت ورودی برای عملکرد و طول عمر اینورتر ضروری و حیاتی است. شما می توانید ترانسفورماتور را از نظر KVA با اینورتر منطبق کنید و برای حفاظت بیشتر اینورتر در برابر خطرات ورودی از راه حلی همچون نصب چوک ورودی (راکتور خطی) را اتخاذ نمایید.

خروجی اینورتر (درایو):

زمانی که می خواهید خروجی اینورتر را مدنظر قرار دهید به خاطر داشته باشید که طول کابل ها و مسیریابی آن بسیار مهم است. اگر سخت افزارها یا فیلترهای اضافی برای کاهش پیک ولتاژ درموتور و جلوگیری از اسیب نیاز باشد مسافت بین اینورتر و موتور باید تعیین گردد.

برای مشاهده مقالات و پروژه های بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.