یکی از المان های مهم در تشکیل نیروگاه های خورشیدی از نظر هزینه های تمام شده، زیبایی، استحکام و سرعت نصب، به خصوص در پروژه های مقیاس بزرگ، استراکچر یا سازه نگهدارنده پنل های خورشیدی می باشد. انتخاب و اجرای سازه های زیبا، مستحکم و در عین حال مقرون به صرفه جهت نصب و اجرای نیروگاه های خورشیدی، یکی از اساسی ترین مراحل طرح ریزی و اجرا در پروژه های انرژی خورشیدی است.

انواع روشهای نصب استراکچر پنل خورشیدی

معمولا از سه روش کلی جهت نصب پنل های خورشیدی استفاده می کنند:

پنل با پایه نگهدارنده ثابت: در این روش ابتدا بهترین موقعیت قرارگیری پنل ها را مشخص نموده (که معمولاً در کشور ما رو به جنوب و با زاویه بین ۲۰ الی ۳۰ درجه بسته به منطقه جغرافیایی) و سپس پایه ها را در مکان مورد نظر ثابت می نمایند. این روش ارزانترین روش نصب پنل خورشیدی می باشد.

پنل با پایه نگهدارنده متغییر : در این روش از استراکچرهایی استفاده می شود که قابلیت تغییر زاویه از حدود ۱۰ تا ۶۵ درجه را داشته باشند و با توجه به تغییر زاویه خورشید در فصول متفاوت سال بهترین حالت قرار گیری پنل را مشخص نموده و زاویه قرار گیری پنل را در همان حالت قرار می دهیم. بازده این روش حدوداً تا ۲۰ درصد نسبت به روش ثابت بیشتر است .

پایه های دنبال کننده خورشید: این روش خود به دو حالت یک بعدی (حرکت افقی از شرق به غرب) و دو بعدی (حرکت عمودی از پایین به بالا) تقسیم می شود که در هر زمان بهترین حالت قرارگیری پنل ها محاسبه شده و استراکچرها بسته به محور قابل تغییرشان بصورت اتوماتیک در بهترین موقعیت قرار می گیرند.

بازده این روش بین ۱۵ الی ۳۰ درصد افزایش می یابد ولی قیمت پیاده سازی آن زیاد است و صرفه اقتصادی ندارد فقط در مکان ها و کاربردهایی که محدودیت فضا و وزن دارند استفاده می شوند.

نصب استراکچر توسط شرکت طلوع صنعت

نصب و چیدمان برای پشت بام های پوشیده شده با ورق های فلزی: نصب مستقیم بر روی ورق فلزی با اطمینان از پایداری و مقاومت در برابر وزش باد یا با نفوذ در ورقه فلزی پشت بام البته با اطمینان از ضد آب باقی ماندن ورق پشت بام و استراکچر و پایداری و مقاومت در برابر وزش باد.

نصب و چیدمان برای سازه های بلند : سازه های بلند می بایست توسط لنگر هایی به سطح مناسب متصل و محکم گردند. پایه های بتنی با وزن و عمق مناسب برای نصب سازه های بلند می بایست به طور مستقیم در زمین کار گذاشته شوند. این سازه ها می بایست توسط بولت لنگری شکل (anchor bolts) به سطح پشت بام از نوع RCC ساختمان متصل گردند.

نصب و چیدمان بر روی سطح زمین : با استفاده از بلوک های بتنی آماده و از پیش ساخته، و در زمین مناسب به طوری که سیستم نصب شده از آسیب های آب، حیوانات و سایر فاکتور های محیطی در امان باشد.

به طور کلی استراکچر پنل خورشیدی باید به گونه ای طراحی شود تا امکان نصب ساده و آسان آن در سایت فراهم گردد و نیازی به جوشکاری و یا یک ماشین پیچیده برای نصب در سایت نداشته باشد.

برای مشاهده مقالات و پروژه های بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.