در دیزل ژنراتورها برای کنترل فرکانس و دور دیزل بایستی دریچه سوخت متناسب با فرکانس یا دور دیزل باز و بسته شود تا در نهایت در تمام شرایط کارکرد دیزل ژنراتور ، دیزل دارای دوری ثابت باشد که در نتیجه آن فرکانس ثابتی داشته باشیم . نقش کنترل دور دیزل را گاورنر به عهده دارد.

بعضی اوقات به گاورنرهای دیزل ژنراتور، کنترل‌کننده سرعت موتور نیز گفته می شوند. موتور دیزل برای حفظ سرعت از پیش تعیین شده باید خروجی مشخصی داشته باشد. در صورت درست نبودن سرعت موتور، ژنراتور مشخصات خروجی مورد نیاز را حفظ نمی‌کند.

گاورنر ژنراتور یکی از تجهیزات مهم در سیستم قدرت می باشد و گاورنرها، انواع مختلفی دارند. هنگامی که ژنراتور زیر بار قرار میگیرد باتوجه به مصرف کننده ای که به آن متصل شده است مقداری افت سرعت خواهد داشت که نتیجه آن افت فرکانس است و همانطور که میدانیم تغییرات فرکانس برای بار مضر می باشد.

به همین دلیل باید قطعه ای تغییرات سرعت را حس کرده و با تنظیم سوخت سرعت را به مقدار قبلی باز گرداند که این وسیله گاورنر نامیده می شود .به زبان ساده تر قطعه ای است که در دیزل ژنراتور ها جهت تثبیت سرعت و درنتیجه فرکانس استفاده می شود.

این دستگاه با توجه به تعداد پالس تولیدی از پیکاپ (Pickup) که مماس بر دنده فلایویل نصب است سیگنال کنترلی مناسبی را جهت تثبیت سرعت دور دیزل تولید و به شیر برقی اکچویتور (Actutor) که در مسیر سوخت قرار دارد فرمان‌های لازم را می‌دهد؛ که در نتیجه‌ی این پروسه سرعت دیزل و در نهایت فرکانس خروجی چه در حالت بی باری و چه در حالت با باری ثابت می‌ماند.

گاورنر ژنراتور اگر برقدار شود عمل میکند. لذا باید موقع راه اندازی یا چند ثانیه قبل از راه اندازی دیزل ژنراتور برقدار شود. گاورنر ژنراتور پس از استارت زدن با دریافت سیگنال از مگنت پیکاپ سنسور (Pickup) دور سنج دیزل شروع  به حرکت دادن اهرم گاز یا اکچویتور (Actutor)  میکند.

 طریقه سیم کشی گاورنر ژنراتور به این صورت است که یک ورودی مثبت و منفی دارد که تغذیه دستگاه می باشد.و دو ورودی مگنت پیکاپ دارد که به سنسور دور سنج نصب شده بر روی دنده فلایویل موتور متصل میشود. و دو خروجی اکچویتور دارد که مستقیما به اکچویتور دیزل ژنراتور متصل میشود. سایر سیم کشی های گاورنر ژنراتور بسته به نوع موتور متفاوت می باشد.

معرفی بخش های مختلف سیستم گاورنر

۱- کنترل کننده دیجیتال برنامه پذیر (PLC) گاورنر و کنترل کننده پیکاپ back up آن که محل قرارگیری آن ها در تابلو الکترونیک گاورنر بوده و وظیفه آن ها کنترل خودکار و غیرخودکار دریچه‌های توربین است.

۲- تجهیزلات مربوط به تابلو الکترونیک گاورنر که شامل سوئیچ‌ های سنسور سرعت و دو عدد ترانسمیتر اندازه گیری میزان بازشدگی دریچه‌های توربین ۲۴ ولت با خروجی ۴ الی ۲۰ میلی آمپر برای PLC گاورنر اصلی و پشتیبان و دو عدد آمپلیفایر سیگنال ۲۴ ولت برای (Moving Coil Valve) شیر کنترل اصلی مکانیزم عمل کننده گاورنر می باشد.

۳- تجهیزات مدار هیدرولیکی (Shut Down) واحد (ادوات مدار هیدرولیک با لوله‌های سایز پایین) .

۴- مکانیزم عمل کننده هیدرولیکی گاورنر شامل واحد مولد قدرت هیدرولیکی و تابلو کنترل مکانیکی ( متشکل از کنترل کننده دیجیتال PLC کنترل فشار روغن) و تانک فشار روغن گاورنر.

تنظیم گاورنر الکترونیک بر روی دیزل ژنراتور


گاورنرهای الکترونیک دارای تنظیم اولیه کارخانه سازنده می‌باشد، ولی از آنجایی که این گاورنر‌ها بروی عمده موتورهای دیزل نصب و باشد باید سیستم گاورنر را با دیزل انطباق داد. جهت تنظیم گاورنر بعد از سیم کشی باید طبق نقشه مربوطه به ترتیب زیر عمل کنید:


۱ -ابتدا دیزل را روشن و سپس دور را با پتانسیومتر تنظیم کنید.
۲ -پس از گرم شدن دیزل اقدام به تنظیم کردن ضریب بهره با پتانسیومتر GAIN نموده بطوریکه با چرخاندن پتانسیومتر مذکور در جهت حرکت عقربه‌های ساعت دیزل از حالت عادی خارج می‌گردد و به نوسان می‌افتد سپس به آرامی پتانسیومتر برخلاف جهت عقربه‌های ساعت چرخانده تا دیزل به حالت عادی برگردد در این حالت ضریب بهره گاورنر تنظیم شده است.
۳ -پس از تنظیم کردن ضریب بهره گاورنر اقدام به تنظیم کردن ضریب پایداری گاورنر با پتانسیومتر STABILITY نموده بطوریکه با چرخاندن پتانسیومتر مذکور در جهت عقربه‌های ساعت دیزل از حالت عادی خارج و به نوسان می‌افتد سپس به آرامی پتانسیومتر را خلاف عقربه‌های ساعت چرخانده تا دیزل به حالت عادی برگردد در این حالت ضریب پایداری تنظیم شده است.
۴ – پس از از تنظیم گاورنر در حالت بار می‌بایستی با اعمال بار به دیزل تنظیمات را مجدد انجام داد.

برای مشاهده مقالات و پروژه های بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.