بطور کلی دیزل ژنراتور ها زیر گروهی از مولدهای الکتریکی هستند که در آنها از یک موتور دیزل جهت به حرکت درآوردن ژنراتور استفاده می گردد. با توجه امکان ارسال سوخت به هر نقطه امکان جابجایی و حضور دیزل ژنراتور ها در مکان های مختلف وجود دارد. همچنین با توجه به رشد روز افزون صنایع و جوامع و نیاز هر چه بیشتر به برق و مزیت های دیزل ژنراتور ها، این امر سبب مضاعف شدن سرعت رشد استفاده از ژنراتور برق گردیده است.

برق نعمتی است که همیشه در دسترس است اما فقط تا زمانی که به دلایل مختلف قطع نشود و از این نعمت ما را بی‌بهره بگذارد، آیا شما راه‌حلی برای مواقعی که برق قطع می‌شود دارید؟ نصب یک ژنراتور یا موتور برق راه‌حلی قابل‌اعتماد است که باعث می‌شود خانه‌ای مجهز، دارای سیستم‌های همیشه روشن امنیتی، روشنایی دائمی، یخچالی که هیچ غذایی در آن خراب نمی‌شود و آبی داغ که برای استحمام و شستشو فراهم است تا دوباره برق اصلی به شبکه وصل شود. از این رو در ادامه به موقعیت هایی که وجود دستگاه دیزل ژنراتور ضروری می باشد می پردازیم:

موقعیت های ضروری نیازمند دیزل ژنراتور

پروژه های عمرانی:

یکی از موارد کاربرد ژنراتور برق ، پروژهای عمرانی می باشد. با توجه به اینکه اغلب پروژه های عمرانی بزرگ دور از شبکه های توزیع شروع به فعالیت میکنند و نیز با توجه به عدم وجود امکانات ساختاری همچون انشعابات استفاده از دیزل ژنراتور در پروژه های عمرانی به جزء لاینفک این طرح ها تبدیل گشته است. همچنین با توجه به نیاز جا به جایی مکرر دیزل زنراتور جهت آسودگی در حمل و نقل و دسترسی به توان الکتریکی استفاده می گردد.

صنایع و مراکز نیازمند به برق دائم:

در برخی از موارد که قطعی برق به هیچ عنوان مجاز نیست تعدادی از دیزل ژنراتور ها بطور همزمان با حداقل توان خود با برق شبکه در حال کار هستند و درصورت قطع برق قسمت های اصلی را پوشش داده و با رسیدن به 100% بار خود سایر قسمت ها را نیز زیر پوشش قرار می دهند. از جمله این مراکز می توان به : بیمارستان ها ( اطاق عمل)، مراکز صدا و سیما … و بسیاری موارد دیگر به کاربرد دیزل ژنراتور و موارد استفاده آنها در صنایع اشاره نمود. از دیگر کاربرد ژنراتور و موارد استفاده آنها در صنایع می توان به مراکز اطلاعاتی (Data Center) اشاره کرد.قطعی برق شبکه به خصوص در مراکز اطلاعاتی می تواند خسارت های بسیار را به سرویس گیرندگان از این مراکز وارد نماید.

مکان های در معرض گردباد و طوفان:

بادهایی با سرعت بسیار ‌بالا می‌تواند سبب آسیب جدی به خطوط مقاوم برق وارد کند و شما را بدون روشنایی، گرما و تهویه هوا تنها بگذارد اگرچه در این‌گونه مواقع سریعاً پشتیبانی‌ها شروع به تعمیر خطوط می‌کنند اما به دلیل خسارات واردشده معمولاً چندین روز تا برگشت برق به شبکه زمان لازم است.

همچنین بادهایی با سرعت کم که حامل گرد و غبار و ریز گردها هستند می‌تواند خساراتی شدید را وارد شبکه توزیع و پست‌های برق کند، این‌گونه بادها در مسیر خود خسارات سختی را می‌زنند زیرا گرد و غبار و ریز گردها وارد سیستم‌های و دستگاه‌های برقی می‌شوند و موجب از کارافتادگی کامل آن‌ها می‌شوند که موجب قطع برق خواهد شد.

مکان هایی در معرض بلایای طبیعی:

  • از آسیب رساندن به شبکه‌های اصلی تا خطوط انتقال برق رعد و برق یکی از دلایل عمده آسیب رساندن به روند برق‌رسانی و قطع برق است. 
  • قطعی برق طولانی‌مدت در زمان‌هایی که زلزله به زیرساخت‌های شبکه برق می زند قطعی است. یک ژنراتور یا موتور برق می‌تواند برق موردنیاز شمارا برای چندین روز تأمین کند و شمارا در بهترین موقعیت تا زمانی که اوضاع به حالت اولیه برگردد قرار دهد.
  • جاری شدن سیل و سیلاب و می‌تواند تمامی تجهیزات زیرزمینی و روی زمین شبکه برق‌رسانی را به‌طور کامل از بین برده و از کار بیندازد، قطع طولانی‌مدت برق، روند ناممکن و بسیار طولانی تعمیرات و بازگرداندن برق به شبکه توزیع از عوامل سیلاب‌ها است.

گرمای تابستان:

گرمای شدید و طولانی‌مدت باعث آسیب رساندن به خطوط انتقال برق می‌شود و از سوی دیگر بالا رفتن میزان مصرف برق در این فصل نیز باعث اخلال در برق‌رسانی و قطعی برق خواهد شد، دیزل ژنراتور ها و  موتور برق ها می‌توانند در این فصل به شما خنکی، تهویه هوا و هندوانه‌ای خنک از درون یخچال هدیه کند.

سرمای زمستان:

یخ‌زدگی می‌تواند خطوط انتقال برق را در بر بگیرد و موجب شکستن و خرابی آن‌ها شود. همچنین برف سنگین نیز می‌تواند موجب اخلال در شبکه برق، خرابی کامل آن و قطع برق شود. دارا بودن ژنراتور یا موتور برق می‌تواند باعث نجات زندگی، گرما و آب گرم در هوای سرد زمستان شود.

برای مشاهده مقالات و پروژه های بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.