یکی از مفاهیم مهم در ژنراتور ها بررسی مقادیر نامی آن می باشد در این مقاله به معرفی و بررسی این مفهوم می پردازیم.مقدار نامی توان یک ژنراتور به عنوان قدرتی تعریف می‌شود که می‌تواند توسط یک مولد با خیال راحت و کارآمد تحت برخی شرایط خاص تحویل داده شود.

افزایش بار باعث افزایش تلفات در ژنراتور می‌شود که منجر به افزایش دمای دستگاه می‌شود. قطعات هادی و عایق دستگاه دارای توانایی تحمل دما تا حد معینی هستند. به این ترتیب سازنده مقدار نامی قدرت یک ژنراتور را مشخص می‌کند که در آن توان حداکثر درجه حرارت قسمت‌های مختلف دستگاه از حد مجاز ایمن آن‌ها عبور نمی‌کند.

نحوه محاسبه توان نامی ژنراتور ها

تلفات مس یعنی تلفات  I2R  با جریان آرمیچر متغیر است و تلفات هسته با ولتاژ متغیر است. افزایش دما یا گرم شدن ژنراتور به اثر تجمعی تلفات مس و تلفات هسته بستگی دارد. از آنجا که ضریب توان هیچ اثری بر این تلفات ندارد، مقدار نامی به صورت VA یا KVA یا MVA داده می‌شود.

به عبارت دیگر، از آنجایی که تلفات ژنراتور از ضریب توان الکتریکی مستقل است، از این رو ضریب توان در حالی که ما محاسبه و تخمین می‌زنیم، قدرت نامی یک ژنراتور را نشان نمی‌دهد. اگرچه تلفات ژنراتور به مقدار KVA یا MVA آن بستگی دارد، اما بازده واقعی با ضریب توان الکتریکی متفاوت است.خروجی الکتریکی یک ژنراتور محصولی از ضریب توان و VA است. ما خروجی را در KW  بیان می‌کنیم.

گاهی اوقات در ژنراتور‌ها نیز به جای مقدار VA از قدرت آن استفاده می‌شوند. در این زمان ضریب توان الکتریکی ژنراتور نیز باید مشخص شود.علاوه بر مقدار نامی  KVA، یک مولد دارای ولتاژ، جریان الکتریکی، فرکانس، سرعت، تعداد فاز‌ها، تعداد قطب‌ها، جریان میدان، ولتاژ تحریک، حداکثر حد مجاز افزایش دما و … نیز می‌باشد.

نحوه محاسبه صحیح توان مصرفی جهت انتخاب ژنراتور

در مورد نحوه محاسبه ظرفیت دیزل ژنراتور یا موتور برق موردنظر میتوان گفت به دلیل اینکه اکثر مصرف کنندگان این دستگاهها عمدتا عوام می باشند و متخصص برق جهت انتخاب دستگاه یا آمپر یا کیلووات (KW) مورد نظر ندارند. به همین دلیل پیشنهاد می گردد که حتما توسط افراد دارای صلاحیت انجام گردد.

مهم ترین دلیل برای محاسبه دقیق دیزل ژنراتور این است که اگر دیزل ژنراتور را حتی کمی کوچک انتخاب کنید اصلا به درد نخواهد خورد. و اگر دیزل ژنراتور را بالا انتخاب کنیم هزینه خیلی زیادی کرده ایم پس کمی توجه برای انتخاب صحیح دستگاه خیلی به ما در هزینه کمک خواهد کرد.

برای آسانی کار ابتدا باید ببینیم که در یک خانه یا کارخانه و یا یک واحد تولیدی و یا هرجای دیگری چه مقدار لوازم برقی داریم که میخواهیم توسط دیزل ژنراتور کارکند. چون در خیلی از موارد تمامی دستگاههای موجود راه با دیزل ژنراتور راه اندازی نمی کنند. مگر آنکه در آن نقطه کلا برق وجود نداشته باشد مثل معادن سنگ و پاسگاه های مرزی و غیره. زمانی که لوازم برقی مورد استفاده را لیست کردیم. در مرحله بعد میزان برق مصرفی آنها را با هم جمع میکنیم توجه داشته باشید که هنگامی که موارد را با هم جمع میکنیم همه با یک واحد باشند.

مهمترین هدف از محاسبه توان مصرفی ، رسیدن به عدد درست برای انتخاب ژنراتور است زیرا اگر ژنراتور را کوچکتر از توان مورد نیاز خریداری کنیم عملاً نیازمان بر آورده نشده و نمیتوانیم توان همان دستگاه را زیاد کنیم و اگر ژنراتور بزرگ تر بگیریم ، هزینه اضافه کرده ایم و باید هزینه سوخت و استهلاک بیشتری را بپردازیم .

 مهم نیست که کنتور برق شهر شما چند آمپر است یا چه امتیازی از اداره برق گرفته اید زیرا برق شهر پشتوانه شبکه داشته و به عنوان مثال ممکن است شما از یک کنتور 100 آمپر به اندازه 150 آمپر در لحظه توان مصرف کنید یا از یک کنتور 100 آمپر ، 20 آمپر هم مصرف نکنید .

ابتدا نام مصرف کننده ها را لیست کنید . سپس آنها را به دو دسته ی سه فاز و تکفاز تقسیم بندی کنید . روی پلاک یا برچسب هر مصرف کننده ای مشخصات فنی بر حسب : اسب بخار (HP) یا کیلووات (KW) یا کاوآ (KVA) یا آمپر (A) قید شده است .

 با استفاده از روابط ذیل تمام آنها را به آمپر تبدیل کنید :

اسب بخار ضربدر 0/736 = کیلووات

کاوآ ضربدر 0/8 = کیلووات

کیلووات سه فاز ضربدر 1/8 = آمپر سه فاز

کیلووات تکفاز ضربدر 4/4 = آمپر تکفاز

از آنجاییکه ژنراتور برق را در لحظه تولید می کند و پشتوانه ای مانند شبکه برق شهری ندارد لذا در محاسبه توان ژنراتور باید کلیه مصرف های لحظه استارت (استارت اولیه) را در نظر بگیریم .

برای مشاهده مقالات و پروژه های بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.