سایلنسر اگزوز دیزل ژنراتور (صدا خفه کن اگزوز دیزل ژنراتور) سبب کاهش صدای دیزل ژنراتور می شود. وظیفه منبع اگزوز دیزل ژنراتور نیز خفه کردن و کم کردن صدای خروجی دیزل ژنراتور است درست همانطور که اگر در یک موتور سایلنسر اگزوز دیزل ژنراتور حذف شود صدای وحشتناکی تولید می کند.

در صورتی که سیستم سبب ایجاد فشار برگشتی زیادی در دیزل ژنراتور شود و دود خروجی از اگزوز به صورت کامل خارج نشود این امر سبب می شود که مصرف سوخت دیزل ژنراتور افزایش یابد ، عمر دیزل ژنراتور کاهش پیدا کرده و همچنین سبب کم شدن کارایی و راندمان دستگاه و خرابی های ناشی از آن می شود.

معمولا از سایلنسر اگزوز یا اگزوز دیزل ژنراتور برای کاهش صدای دیزل ژنراتور و یا ژنراتور گازسوز استفاده می شود. بطور کلی اگزوز با كاهش تلفات ناشی از فشار معكوس گازهای خروجی سبب ذخيره كردن بيشتر قدرت توليدي موتور و در نهايت قدرت خروجی دیزل ژنراتور می گردد. در واقع ارزان ترین روش سایلنت نمودن دیزل ژنراتور روش استفاده از سایلنسر اگزوز می باشد.

به طور کلی سه نوع سایلنسر اگزوز دیزل ژنراتور وجود دارد:

  1. سایلنسر اگزوز دیزل ژنراتور خفه کننده راکتیو یا منعکس شده (Reactive Silencer) : از لحاظ ساختمان داخلی این سایلنت کننده دیزل ژنراتور از سه محفظه تشکیل شده است که به وسیله لوله به یکدیگر وصل می شوند. نصب این نوع سایلنسر باعث پرش سر و صدای خروجی بین محفظه ها و کاهش صدای خروجی می شود. از سایلنسر اگزوز دیزل ژنراتور خفه کننده راکتیو یا منعکس شده برای کاهش نویز با فرکانس پایین در حد متوسط استفاده می شود.
  2. سایلنسر منبع اگزوز دیزل ژنراتور جذب کننده صدا (Absorptive Silencers) : این سایلنسر از لحاظ ساختمان داخلی شامل فایبر گلاس یا عایق شیشه ای E است. سر و صدای خروجی از طریق عایق توسط این نوع سایلنسر خنثی می شود. از این روش برای کاهش امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده می شود.
  3. سایلنسر اگزوز یا خفه کن ترکیبی (Combination Silencers) : این نوع سایلنسر اگزوز دیزل ژنراتور از ترکیب دو روش فوق ساخته می شوند. مواد عایق صدا در قسمت جذب کننده صدا نصب می شوند و تمامی فرکانس های خروجی را حذف می کنند.

انواع طراحی سایلنسر اگزوز

منبع اگزوز ساده چیست؟

منبع اگزوز ساده که یک منبع تو خالی می باشد صرفا ضربات اگزوز را گرفته است. این منبع تاحدودی صدای کوبش را از خروجی اگزوز حذف خواهد کرد. در این نوع اگزوز اثری از طراحی خاص و عایق نیست و صرفا به دلیل حالت مخزنی که دارد صدای کوبش موتور را حذف میکند .

سایلنسر اگزوز سه مخزنه

سایلنسر اگزوز سه مخزنه دارای یک مخزن اصلی می باشد که در دل خود دارای دو مخزن دیگر می باشد. سایلنسر اگزوز سه مخزنه با طراحی مخصوص خود باعث می شود برخود جریان خروجی اگزوز می شود. این برخورد ها خود شکست فرکانسی ایجاد خواهد کرد و تاثیر قابل توجهی در صدای خروجی اگزوز دارند.

سوپر سایلنسر

سوپر سایلنسر ، این نوع از اگزوز از ترکییبی از اگزوز سه مخزنه و عایق صداگیر در جداره داخلی اگزوز می باشد در این نوع از اگزوز ها علاوه از کاهش صدا از طریق برخورد جریانات هوایی از خروج صدا از طریق ارتعاش بدنه اگزوز هم جلوگیری می‌کنند . البته عایقی که در جداره این نوع از اگزوزه ها استفاده می شود علاوه بر بحث صدا ، دمای جداره بیرونی اگزوز را هم به شدت کاهش می دهد که تاثیر مهمی در کاهش دمای محیط خواهد داشت و البته که از انتقال حرارت اگزوز به تجهیزات جانبی موتور نیز جلوگیری خواهد کرد .

معیار های تعیین کیفیت سایلنسر اگزوز در ژنراتور

  1. طراحی شبکه های داخلی سایلنسر
  2. نوع عایق مورد استفاده در جدار داخلی
  3. حجم و مقدار عایق مورد استفاده در جدار داخلی سایلنسر اگزوز
  4. نحوه ساخت سایلنسر
  5. قطر یا ضخامت ورق مورد استفاده در بدنه اگزوز

برای مشاهده مقالات و پروژه های بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.