همه دیزل ژنراتورها برای اینکه بصورت کامل حفاظت شوند به تابلو برق احتیاج دارند. تابلو برق یک محفظه برقی کابینتی برای تجهیزات الکتریکی یا الکترونیکی برای سوئیچ ، دکمه ها و نمایشگرها و جلوگیری از شوک الکتریکی به کاربران تجهیزات و محافظت از محتویات در محیط است. محفظه تنها بخشی از تجهیزات است که توسط کاربران مشاهده می شود.

 وظیفه تابلو برق در دیزل ژنراتور این است که دیزل ژنراتور را کنترل کند و در صورت بروز اشکال و نقص فنی بوسیله برد کنترلی آن را به مصرف کننده اطلاع دهد. عملیات دیگری که تابلو برق ها انجام می دهند این است که بصورت اتوماتیک مصرف کننده را به برق شهر و یا دیزل ژنراتور وصل کند که این وظیفه تابلو چنج آور- تابلو اضطراری-  تابلو ATS  می باشد.

تابلو کنترل دیزل ژنراتور یکی از اجزای مهم دستگاه دیزل ژنراتور میباشد که محفظه ای است برای نصب و سیم بندی تجهیزات الکتریکی یا الکترونیکی که بر روی آن چندین کلید، نمایشگر و قطعات کنترلی، المان های حفاظتی، مدارات فرمان  قرار گرفته است . این دستگاه برای خاموش و روشن، تنظیمات و کنترل کردن لوازم الکتریکی مورد استفاده قرار میگیرد.

تابلوهای برق وسیله ای جهت جلوگیری از وارد شدن شوک الکتریکی به کاربرانِ و حفاظت تجهیزات در برابر عوامل محیطی استفاده می شود. تابلوهای  برق معمولاً از پلاستیک های سفت و سخت یا فلزاتی مانند فولاد ، فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم ساخته می شوند.

نحوه عملکرد تابلو برق

به طور معمول، یک سنسور گرما در داخل ژنراتور تجمع گرما را در بدنه ژنراتور احساس می کند و آن را به ریز پردازنده در صفحه کنترل منتقل می کند. سپس، اگر ریزپردازنده، فشار روغن کم یا دمای خنک کننده خیلی زیاد باشد، و منجر به تجمع گرما شود، ریز پردازنده اقدامات موثری را برای تنظیم عملکرد دستگاه از جمله خاموش شدن آن انجام خواهد داد.

در شرایط صنعتی، این عملکرد تابلو های کنترل به طور فزاینده ای حیاتی می شود. ریزپردازنده یا میکروکنترلر در مدارهای داخل صفحه کنترل تعبیه شده است و طوری برنامه ریزی شده است که ورودی سنسور را گرفته و بر اساس کنترل برنامه ریزی شده نسبت به آن واکنش نشان می دهد.

تابلو های کنترل می توان با یک سوئیچ انتقال خودکار (ATS) ترکیب کرد تا تداوم برق را حفظ کند. ATS با قطع شبکه محلی شما قطعی برق را تشخیص می دهد و به صفحه کنترل سیگنال می دهد تا ژنراتور را راه اندازی کند. بسته به نوع ژنراتور مورد استفاده، پانل کنترل ممکن است شاخه های برقی را برای مدت زمان قابل تنظیم فعال کند. سپس ژنراتور را با استفاده از یک استارت اتوماتیک راه می اندازد ، شبیه به همان چیزی که صبح هنگام روشن کردن کلیدها در احتراق ماشین خود مواجه می شوید.

به محض رسیدن سرعت به موتور ژنراتور ، استارت خاموش می شود. سپس ATS به برق ژنراتور تغییر می کند و می توانید مثل همیشه به کار خود ادامه دهید ، بدون اینکه بفهمید چه چیزی باعث قطعی برق شده است. از این رو یک تابلو برق در خانه ها در شرایط بد آب و هوایی و در کارخانه های صنعتی بسیار مفید می باشد.

انواع تابلوهای برق دیزل ژنراتور

۱-تابلو کنترل دستی دیزل ژنراتور:

‎ ساده ترین نوع در تابلو برق ها ، تابلو دستی می باشد. نوع ساده و قدیمی تابلو دستی دیزل ژنراتور معمولا دارای پنج عقربه چهارگوش آنالوگ نشانگر آمپر جریان خروجی سه فاز، ولتاژ و فرکانس خروجی موتور برق یا دیزل ژنراتور بود. همچنین دو نشانگر گردکوچک، میزان فشار روغن دیزل و درجه حرارت آب دیزل، نشانگر انالوگ  ساعت کارکرد، سوئیچ و دکمه روشن و خاموش را نشان میداد. امروزه حتی در تابلوهای کنترل دستی دیزل ژنراتورها از انواع بردهای الکترونیکی (PLC)  استفاده میگردد، که پارامترهای دیزل و ژنراتور مانند: میزان سطح آب رادیاتور، میزان فشار روغن، میزان دمای آب و روغن، میزان دور دیزل و …، را با دقت بسیار بالا و به سهولت کنترل کرده و نمایش می دهند.

۲-تابلو برق اتوماتیک یا چنج اور:

این نوع تابلوها، تابلو اتوماتیک یا همان تابلو چنج آور (Change Over) یکی از پر کاربردترین  تابلو ها می باشد.تابلو های اتوماتیک یا امرجنسی معمولا برای دیزل ژنراتورهای استندبای یا استفاده اضطراری به کار می روند.این تابلو ها زمانی استفاده می شوند که دو یا چند منبع تامین جریان برق در اختیار باشد اما در هر زمان فقط مجاز به استفاده از یک منبع باشیم یعنی استفاده از یک منبع مستلزم قطع دیگری است. در تابلوهای چنج آور باید حداقل از دو عدد کنتاکتور و یا کلید مجزا استفاده کرد.

نحوه عملکرد این تابلو به گونه ای است که در هنگام قطع برق شهر بصورت اتوماتیک دیزل ژنراتور روشن شده و پس از پایدار شدن وضعیت ژنراتور، آن را وارد مدار می کند ( این عملیات در حدود چند ثانیه طول می کشد) و پس از وصل شدن برق شهر باز هم بصورت اتوماتیک دیزل ژنراتور را از مدار خارج کرده و برق شهر را وارد مدار می کند.

ساده ترین نوع تابلو چنج اور نوع دستی آن است که شامل یک کلید سه حالته است که با صفر، یک و دو نشانه گذاری می شود. صفر برای حالت خنثی و یا خاموش، حالت یک برای برق شهر و حالت دو برای برق ژنراتور. این نوع تابلو عملکرد اتوماتیک ندارند و بایستی به صورت دستی و توسط اپراتور به کار گرفته شوند. از طرف دیگر، استفاده از این نوع تابلو بشتر در جریان های تکفاز معمول است و برای جریان های سه فاز به ویژه در آمپر های بالا خطرناک است.

‎نوع پیشرفته تابلو های چنج اور نوع اتوماتیک آن است که عملیات تعویض منبع جریان را به صورت اتوماتیک و از طریق یک کلید چنج اور و و یا دو کنتاکتور یا دو کلید موتوردار انجام می دهد. مزیت استفاده از سیستم اتوماتیک این است که در زمان قطع برق اصلی ، دیزل ژنراتور به صورت خودکار وارد مدار می شود و در زمان وصل دوباره برق اصلی، از مدار خارج می شود. شرایط نصب این قبیل تابلوها پیچیده نیست ولی بسیار حساس است.

در واقع از آنجا که با استفاده از این سیستم دخالت اپراتور از بین می رود، باید تمام تمهیدات دیگر مورد نیاز نیز انجام گیرد تا در زمان قطع برق اصلی احتمال روشن نشدن دیزل ژنراتور به کمترین حد ممکن برسد. همانطور که در بخش های دیگر نیز بیان شده است بیشترین تعداد استارت دیزل ژنراتور در زمان قطع برق شش استارت است و در صورت روشن نشدن دیزل ژنراتور پس از شش استارت به دخالت اپراتور نیاز خواهد بود.

‎از جمله موارد فنی حساس دیگر در این سیستم ها، احتمال ورود جریان معکوس به ژنراتور است که باعث به وجود آمدن خسارت های مالی و بعضا انسانی می شود. به این صورت که در زمان وصل دوباره برق اصلی، ممکن است جریان برق وارد ژنراتور شود.

۳-تابلو پارالل و سنکرون:

این تابلو ها برای همسو کردن و جمع کردن جریان خروجی دو یا چند منبع مورد استفاده قرار می گیرد. این منابع می توانند دو یا چند دیزل ژنراتور به همراه برق شبکه باشند.

این تابلوها و یا به عبارت بهتر این روش یک راه حل منطقی برای جبران کمبود برق است به این مفهوم که چنانچه شما به مدار مصرف خود تجهیزات جدیدی اضافه کرده اید و منابع جریان قبلی شما پاسخگوی نیاز فعلی شما نیستند، به جای تعویض منبع جریان قدیمی با یک منبع بزرگتر جدید، شما می توانید یک منبع کوچتر و به اندازه نیاز جدید به منبع قبل اضافه کرده و در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

سیستم های سنکرون توسط بردهای الکترونیک کنترل می شوند و اجرای آنها به لحاظ فنی  بسیار حساس است. خطاهای محاسباتی و اجرایی می تواند به خسارت های مالی بزرگ منجر شود.

دو روش استفاده از دیزل ژنراتور ها :

  • ژنراتور به طور مستقل به بار متصل شود و آن را تغذیه نمایید. این روش بیشتر برای برای مکان های کوچک استندبای استفاده می شود
  • زمانیکه نیاز به توان بال باشد می توان با موازی کردن یک یا چند ژنراتور با برق شبکه یا چند ژنراتور با هم استفاده شوند.

ویژگی های موازی کردن دیزل ژنراتور

  • در صورت خرابی یک ژنراتور، میتوان همچنان برق توسط ژنراتورهای دیگر تامین شود. فقط ژنراتوری که نیاز به تعمیر و سرویس دارد از مدار خارج شود.
  • تولید توان بیشتر و کمتر در هر زمان با اضافه و خارج کردن ژنراتور ها از مدار
  • قابلیت اطمینان بالا (خرابی یکی از ژنراتور ها باعث قطع تمام توان تولیدی نمی شود)

برای مشاهده مقالات و پروژه های بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.