مزایای استفاده از ژنراتور گازسوز

ژنراتور های دیزلی و گازسوز هر دو دارای مزایا و کاربرد های زیادی هستند. اما امروزه ژنراتور های گازسوز با داشتن قابلیت ها و ظرفیت های خاص سبب شده است که در صنعت بیشتر مورد توجه قرار گیرند. ژنراتورهای گازسوز، همانطور که از نامشان پیداست ، از گاز طبیعی به عنوان منبع سوخت خود استفاده می کنند.

بطور کلی 16 درصد از مخازن گاز دنیا متعلق به ایران است که رتبه دوم جهانی بعد از روسیه را دارا می باشد. سوخت گاز، از منابع مختلف دارای 85 تا 95 درصد متان است که همین امر باعث کاهش آلاینده ها و یا قابلیت کنترل آن می گردد. همچنین از دیگر مزایای ژنراتور های گازسوز می توان به موارد زیر اشاره نمود:

منابع سوخت فراوان

برخلاف ژنراتورهای دیزلی که منابع سوخت محدودی در برابر مخزن سوخت دیزل دارند ، می توان ژنراتورهای گاز طبیعی را به خط لوله گاز طبیعی محلی متصل کرد و بدون ایجاد مشکلات و خرابی خدمات یا سایر عواملی که می توانند روی خط گاز طبیعی تأثیر بگذارند ، منابع سوخت فراوانی را تامین کرد.

ایمنی بالا

 برای بالا بردن ایمنی بیشتر دستگاه، سه شیر ایمنی برای محافظت و جلوگیری از آتش سوزی و نشت گاز تعبیه شده است.

  • شیر اصلی گاز شهری (سیلندر گاز)
  • شیر قطع و وصل گاز
  • میکسر دستگاه (که با خاموش شدن مولد، جریان گاز قطع می گردد)

هزينه كم نسبت به ساير نيروگاههاي حرارتی

هزینه های عملیاتی ژنراتور گازسوز در اغلب موارد از سوخت های دیزلی ارزان تر می باشد و همچنین در دراز مدت نیز هزینه های جانبی آن نسبت به سایر موتور برق ها کمتر می باشد.

همچنین با وجود منابع سوخت فسیلی و لوله کشی گاز شهری در کشور و همچنین هزینه ی پایین سوخت نسبت به سوخت گازوئیل و بنزین می توان اطمینان داشت که موتور برق دائما در حال تولید برق بوده است و لحظه ای از تولید جریان الکتریکی باز نمی ایستد. به دلیل فراوانی سوخت گاز بیش از 60 % می توان در هزینه ی سوخت نسبت به بنزین صرفه جویی کرد.

عملکرد سریع و سهولت در استفاده

 به دلیل وصل بودن به شیر گاز شهری یا سیلندر گاز مایع، تولید برق به سرعت اتفاق می افتد. استفاده از موتور برق گازی بی نهایت ساده و آسان می باشد و نیاز به هیچ مهارت خاص و تکنسین مخصوص ندارد.

دوام و طول عمر بالا

 سوخت گاز در مقایسه با انواع سوخت های دیگر از خورندگی کمتری برخوردار است. همچنین گاز (CNG) آسیب کمتری به دستگاه وارد می کند که همین عامل باعث دوام و عمر بالای موتور برق گاز سوز می شود. در واقع 25% عمر طولانی تر نسبت به موتور برق بنزینی دارد.

عایق صوتی

اکثر موتور برق ها، مانند موتور برق دیزلی دارای یک کاور عایق صدا یا همان کانوپی هستند. در موتور برق گازی به دلیل نوع سوخت، دارای صدای بسیار کمی می باشد و دیگر برای صدا نیاز به کانوپی یا اتاق سایلنت ندارند در واقع به موتور برق های گازسوز، موتور برق گازی بی صدا یا کم صدا هم گفته می شود.

برای مشاهده مقالات و پروژه های بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.