شکل ۳-۲ مقطعی از یک پمپ گریز از مرکز یک مرحله ای با مکش انتهای را نشان میدهد. از این شکل به عنوان مرجعی برای تعاریف ذیل استفاده نمایید. پمپ های کارخانه شما ممکن است با توجه به تفاوتی که در ساختار آنها وجود دارد با پمپ های ارائه در این مقاله یکسان نباشد. لیکن تعاریف ارائه شده برای قسمتهای مختلف آنها یکسان است.

بدنه پمپ: محفظه ای است که پره های پمپ، محور و سیستم آب بندی آنرا در بر میگیرد و مایع از میان آن جریان مییابد . معمولا بدنه پمپ از نوع حلزونی یا ازنوع قطر افزاینده است.

محور پمپ: بسته به نوع موتور مورد استفاده، محور پمپ میتواند بخشی از روتور موتور بوده، و یا مستقل و به محور موتور جفت شده باشد. محور میتواند دارای یاتاقان مستقل بوده، یا توسط یاتاقانهای موتور نگه داشته شود . روش مورد استفاده به طراحی پمپ بستگی خواهد داشت.

پروانه پمپ: قسمتی از پمپ است که نیروی زیادی به سیال وارد کرده تا سرعت و مقدار حرکت آنرا افزایش دهد. منفذ مرکز پروانه را چشم پروانه می گویند تا که حدودی تعیین کننده ظرفیت پمپ است.

پره های پمپ: قسمت هایی از پروانه اند که سیال را در داخل پمپ هدایت میکنند.

روپوش پروانه (shroud) : پره های پمپ را پوشانده وجریان سیال را در ناحیه پروانه محدود مینماید.

نقطه مکش: محل ورود سیال به پمپ است که معمولا در نزدیکی مرکز بدنه آن قرار دارد . قطر برای عبور در این نقطه تا حدودی میزان آبدهی پمپ را تعیین میکند.

حلقه های سایش: در تمام پمپ ها در نظر گرفته نمیشود . اما اگر در نظر گرفته شوند معمولا قابل تعویض خواهند بود . بدین طریق یک آببندی هیدرولیک انجام میشود که کارایی پمپ را افزایش میدهد. علاوه بر این، مقدار اندکی سیال از طرف رانش به طرف مکش پمپ باز گردانده میشود.

کاسه نمد: موجب آببندی جریان سیال در داخل پمپ میشود . کاسه نمد میتواند شامل یکواحد آببندی از نوع بافته شده قابل تعویض و قابل تنظیم یا از نوع مکانیکی باشد.

شیپوره Diffuser: معمولا در پمپ های گریز از مرکز استفاده نمیشود . لیکن ممکن است گاهی به منظور جهت دادن به جریان آب بکار گرفته شود. با استفاده از بدنه حلزونی از شیپوره کمتر استفاده میشود.

نقطه رانش یا تخلیه: نقطه ای است که پمپ سیال را به سیستم لوله کشی میراند . برای نمایش قطعات پمپ ازنوع ساده، پمپ های یک مرحله ای با یک دهانه مکش استفاده شده است. اما پمپ های گریز از مرکز نیز در طرحهای چند مرحله ای بامکش دو گانه ساخته میشوند . نوع پمپ مورد استفاده بر حسب مقدار سیال پمپ شونده و فشار لازم تعیین میگردد.پمپ دو گانه بسیار شبیه پمپ بامکش واحد است، با این تفاوت که در آن سیال از هر دو طرف پروانه کشیده شده و از طریق یک دهنده خروجی رانده میشود.

بدنه پمپ هاپمپ های گریز از مرکز در کارخانه ها از لحاظ ساختمان و کاربرد با یک دیگر تفاوت دارند. از این رو، بدنه پمپ ها به صورت مختلف ساخته میشوند، که چند مورد آنها درشکل ۵ نشان داده شده است . از این تصاویر میتوان دریافت که انواع مختلف پمپ ها با یک دیگر تفاوتهای فیزیکی دارند. در ضمن جنس بدنه پمپ ها میتواند از مواد مختلف مانند چدن، فولاد، برنز و یا آلیاژ های مقاوم در برابر خوردگی وسایش ساخته شود.

برای مشاهده مقالات و پروژه های بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.