در این مقاله با توجه به حساسیت زياد قطعات الکترونيکی و اهمیت بالای ژنراتورها برای تولید برق مصرفی تأسیسات و تجهیزات الکترونیکی اهمیت سرویس و نگهداری دیزل ژنراتورها را بررسی کرده و از طرفی به مراحل نگهداری و شرایط و عوامل موثر بر عمر مفید دیزل ژنراتور می پردازیم.

سرویس و نگهداری ژنراتور ها به دلیل این که این ابزار به عنوان پشتیبان در تولید برق مصرفی به صورت اضطراری مورد استفاده قرار می‌گیرند بسیار حیاتی بوده و باید به صورت منظم تحت سرویس و نگهداری توسط تیم متخصص قرار گیرند تا بتوان از تولید برق با کیفیت در طول عمر کارکرد موتور ژنراتور اطمینان حاصل کرد.

سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور یکی از اقدامات مهم و حیاتی است که برای کاهش هزینه های اضافی ، تعمیرات و کار کردن به صورت سالم و بهینه همواره لازم است. بهترین روش سرویس و نگهداری ژنراتور ها پیروی از برنامه نگهداری تدوین شده توسط سازنده ژنراتور می­‌باشد.

تمامی موتور ژنراتورها باید دارای سرویس و نگهداری دوره­‌ای باشند (بسته به نوع و شرايط دوره‌هاي ماهيانه، دو ماهه يا سه ماهه). در صورت عدم انجام بررسی خدمات و نگهداری، احتمال خرابی ژنراتور افزایش یافته و هزینه­‌های بسیار سنگینی را در آینده برای کاربر آن به وجود می‌آورد.

مراحل سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور

 راهنمایی های پیشگیرانه تعمیر و نگهداری برای دیزل ژنراتور ، مولد برق بدون وقفه ای را فراهم می کند که بی ضرر و سازگار برای تمام نیازهای مورد نظر است. در طول زمانی که از دیزل ژنراتور استفاده می کنیم ، سیستم اگزوز، سیستم سوخت، سیستم برق باتری DC  و موتور ، نیاز به نظارت دقیق ، جهت هر گونه نشتی که می تواند باعث وقوع خطر شود دارد.

۱-سرويس و نگهدارى سیستم روغنکاری دیزل ژنراتور:

جهت انجام تعمیر و نگهداری همواره از دستوالعمل نگهداری و آیین نامه ایمنی دیزل ژنراتور پیروی کنید. روغن موتور باید در حالی که موتور را در فواصل منظم خاموش می کنیم، چک کرده و در صورت پایین بودن سطح آن ، روغنی با همان کیفیت و نام تجاری ، اضافه کنیم تا سطح روغن تا حد امکان نزدیک به علامت full روی گیج روغن بیاید.

اگر سطح روغن کمتر از حد مناسب باشد دمای آن بالا رفته و موتور جوش می آورد. (اینها نکاتی است که فقط افراد متخصص با تجربه و دانش بالا میدانند.)

چکاپ سيستم روغن كارى (تعويض روغن) دیزل ژنراتور

  • پس از ۱۵۰ الى ۲۰۰ ساعت اوليه كاركرد ديزل ژنراتور ، روغن موتور و فيلتر روغن موتور را همزمان با هم عوض كنيد.
  •  در صورتى كه ديزل ژنراتور براى مصارف اضطرارى استفاده مى گردد، فاصله زمانى تعويض روغن نبايد از ۱۲ ماه بيشتر شود.
  •  هيچ نوع افزودنى به روغن هاى توليدى دیزل ژنراتور اضافه نكنيد، اين امر نه تنها كمكى به بهبود عملكرد و نگهدارى موتورهاى دیزل نمى نمايد، بلكه احتمال صدمه زدن به آن و همچنین سایر دیزل ژنراتورها نيز وجود دارد.
  •  تنها از روغن و روانكارهاى توصيه شده توسط شركت سازنده استفاده نماييد.

تذکر: هر زمان كه روغن موتور عوض مى شود، فيلتر روغن موتور را نيز عوض كنيد.

۲- دستورالعمل سرويس و نگهدارى سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور

– سطح خنک کننده را در زمان های خاموش شدن در فاصله زمانی مشخص، بررسی کنید. بعد از اینکه موتور خنک شد، درب رادیاتور را بردارید و در صورت لزوم آب رادیاتور را اضافه کنید تا سطح آن به حدود ۱/۵ سانتیمتر پایین تر از بالای رادیاتور برسد. موتورهای دیزلی سنگین نیاز به یک مخلوط آب سرد، ضد یخ و مواد افزودنی خنک کننده دارند.

– موانع بیرونی رادیاتور را بررسی کنید و با استفاده از یک برس نرم یا پارچه ای با احتياط تمام رنگ ها یا مواد خارجی را از بین ببرید تا از صدمه به پره های رادیاتور جلوگیری شود. اگر در دسترس باشد، برای تمیز کردن رادیاتور، از هوای فشرده کم فشار یا جریان آب در جهت مخالف جریان هوای طبیعی استفاده کنید.

– هنگام تعويض مايع خنك كننده موتور ديزل ژنراتور ، از همان نوع كه قبلاً توسط سازنده موتور پر شده است استفاده كنيد. تركيب انواع مختلف مايع خنك كننده باعث صدمه زدن به موتور مى شود.
–  تركيب ۴۰ % ضد يخ و ۶۰ % آب خالص، موتور را تا ۲۵ درجه سانتيگراد از خطر يخ زدگى محافظت مى نمايد. تركيب بيش از ۵۰ % ضد يخ با آب، موجب كاهش تأثير خنك سازى و بالا رفتن دماى موتور ديزل ژنراتور مى گردد.
–  ضد يخ و آب خالص را قبلاً در ظرف پلاستيكى جداگانه اى كاملاٌ با يكديگر مخلوط و سپس رادياتور ديزل ژنراتور را با آن پر كنيد.
– هنگام پر كردن رادياتور ديزل ژنراتور ، آن را به آرامى پر كنيد تا فرصت خارج شدن هوا از سيستم به آن داده شود.

۳-سرويس و نگهدارى سیستم سوخت دیزل ژنراتور

دیزل در طی یک سال در معرض آلودگی و خوردگی قرار دارد و به همین دلیل است توصیه می شود که ژنراتور معمولی به طور منظم از سوخت های ذخیره شده ، قبل از اینکه فاسد شوند ، استفاده کند. فیلترهای سوخت و فیلترهای آبگیر گازوئیل باید در فواصل مشخص شده به دلیل بخار آب که در مخزن سوخت جمع می شود تخلیه شوند و دیزل ژنراتور هواگیری شود. تست های منظم سوخت ممکن است در صورت استفاده نکردن از سوخت ، در سه تا شش ماه انجام گیرد و در صورت نیاز جایگزین شود.

تعمیرات پیشگیرانه باید یک برنامه منظم عمومی داشته باشد که شامل بررسی سطح خنک کننده، سطح روغن، سیستم سوخت و سیستم شروع به کار شود. لوله کشی و شیلنگ های آب و هوا باید به طور منظم برای نشت، سوراخ، ترک، خاک و آوار، که ممکن است پره های رادیاتور یا اتصالات شل را مسدود کند، بازبینی شود. 

۴-انجام آزمایش باتری و سرويس و نگهدارى باتری دیزل ژنراتور

باتری های با ولتاژ پایین یا کم مصرف، یک علت شایع خرابی سیستم برق آماده به کار هستند. باتری را باید به طور کامل شارژ نگه دارید و به خوبی نگهداری شود تا از تست و بازرسی منظم برای دانستن وضعیت فعلی باتری  و هرگونه استارت زدن به ژنراتور جلوگیری شود. آنها نیز باید تمیز شوند؛  مقادیر ویژه و میزان الکترولیت باتری اغلب بررسی می شود.

  • تست باتری : صرفا بررسی ولتاژ خروجی باتری ها نشان دهنده توانایی آنها در ارائه توان مصرفی مناسب نیست. سن باتری، مقاومت داخلی آنها را نسبت به جریان جاری افزایش می دهد و تنها اندازه گیری دقیق ولتاژ پایانه باید تحت بار انجام شود. در برخی از ژنراتورهایی که برد کنترلی دارند، این آزمون ، هر زمان که ژنراتور استارت می شود، به طور خودکار انجام می شود. 

در سایر مجموعه های ژنراتور، از یک تستر بار باتری استفاده کنید تا وضعیت هر باتری مشخص شود.

  •  تمیز کردن باتری: هر وقت که خاک بیش از حد جمع شود، با پارچه های مرطوب، باطری ها را پاک کنید. اگر خوردگی در اطراف پایانه ها وجود داشته باشد، کابل های باتری را بیرون بیاورید و پایانه ها را با یک محلول از سودا و آب جوش (1/4 کیلوگرم نوشابه گازدار به 1 کیلو آب جوش) شستشو دهید. 

مراقب باشید که محلول  به سلول های باتری راه پیدا نکند و باتری را با آب پاک کنید. پس از جایگذاری اتصالات، پایانه ها را با استفاده از پوششهای شفاف بپوشانید.

• بررسی وزن مخصوص: در باتری های سرب اسید باز با استفاده از یک هیدرومتر باتری ، وزن مخصوص الکترولیت در هر سلول باتری را بررسی کنید. یک باتری کاملا شارژ دارای وزن 1.260 است. اگر خواندن وزن مخصوص زیر 1.215 باشد باتری را شارژ کنید .

• بررسی سطح الکترولیت: در باتری های سرب اسید با باز کردن سلول، سطح الکترولیت حداقل در هر 200 ساعت کاری را بررسی کنید.اگر کم باشد، سلولهای باتری را با آب مقطر پر کنید.

مزایای سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور

  • افزایش طول عمر دیزل ژنراتور و کاهش هزینه ها در اثر پیشگیری از خسارات احتمالی
  • مقرون به صرفه بودن خدمات سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور نسبت به خرید قطعات یا تعمیرات احتمالی
  • تمام سرویس ها و خدمات دیزل ژنراتور ها به طور منظم چک می شوند و از بوجود آمدن خطرات احتمالی مطلع می شویم.

برای مشاهده مقالات و پروژه های بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.