چه زمانی باید پنل‌های خورشیدی را تمیز کرد؟

اگر پنل‌های خوشیدی عملکرد مناسبی نداشته باشند و انرژی کافی تولید نکنند وقت آن رسیده که پنل‌های خورشیدی را تمیزکرد.

گرم گرد و غبار در هر متر مربع می‌تواند تا ۳۰% اتصال انرژی خورشیدی را کاهش دهد.

اگر شما نزدیک به دریا زندگی می‌کنید، پنل‌های خورشیدی در معرض بلور‌های نمکی قرار می‌گیرند که در طول زمان بسیار انباشته می‌شوند. همچنین افتادن پرنده، گرده و …، ظرفیت تولید پانل‌های خورشیدی را به شدت کاهش می‌دهد.

آلودگی همچنین یکی از عوامل مهم در پنل‌های خورشیدی است که در تولید انرژی، به ویژه در مناطق تجاری و صنعتی، باعث عملکرد نادرست پنل‌های خورشیدی می‌شود.

به طور متوسط سعی شود هر ماه یک الی سه بار بسته به مواردی که ذکر شد پنل های خورشیدی تمیز شوند.

شستشوی سطح پنل خورشیدی

پس از آنکه یک سیستم برق خورشیدی راه اندازی شد، باید هر چند وقت یکبار سطح صفحات خورشیدی را تمیزکاری کنید. اگر سیستم شما کوچک است به راحتی می توانید با چک کردن سلول ها، آنها را گردگیری و در صورت نیاز شستشو کنید. برای سیستم های کوچک این شستشو، با وسایل خانگی هم امکان پذیر است فقط باید دقت کنید از ابزار تیز که ممکن روی سطح پنل خراش یا خط بیندازد استفاده نکنید.

البته در ادامه به اصول تمیز کردن سلول ها اشاره خواهیم کرد. در اینجا بیشتر صحبت از تمیزکاری برای نیروگاه خورشیدی است، جایی که تفاوت تمیز کردن و نکردن سیستم، منجر به از دست رفتن یا نرفتن میلیون ها تومان درآمد شما خواهد شد. پس با دقت این مطلب را مطالعه کرده و به دوستانی که از سیستم فتوولتائیک استفاده می کنند توصیه کنید.

اگر پنل های خورشیدی استفاده شده در سیستم شما عملکرد مناسبی نداشته باشند و انرژی کافی تولید نکنند، وقت آن رسیده که پنل های خود را تمیز کنید.

۴ گرم گرد و غبار در هر متر مربع می تواند تا ۳۰% تولید انرژی را در سیستم شما کاهش دهد. اگر شما نزدیک به دریا زندگی می کنید، پنل های خورشیدی در معرض بلور های نمکی قرار می گیرند که در طول زمان بسیار انباشته می شوند. پس این نکته را در نظر بگیرید که برای تمیز کردن سیستم خود، تنها گرد و غبار را در نطر نگیرید. همچنین افتادن پرنده، گرده و … ظرفیت تولید پنل های خورشیدی را به شدت کاهش می دهد.

آلودگی همچنین یکی از عوامل مهم در پنل های خورشیدی است که در تولید انرژی، به ویژه در مناطق تجاری و صنعتی، باعث عملکرد نامناسب پنل های خورشیدی می شود.

شما باید به این عمل به عنوان یک هزینه نگهداری دائم نگاه کرده و برای آن حتما برنامه و پلن مشخصی داشته باشید. البته سیستم شما باید به گونه ای طراحی و اجرا شود که امکان راه رفتن در بین آرایه ها و شستشوی راحت آنها وجود داشته باشد، وگرنه بعدها با مشکل روبرو خواهید شد. اتصالات و کابل ها باید طوری اجرا شده باشند که با تمیزکاری و شستشو خللی در سیستم شما ایجاد نشود. با این حال شما برای شستشوی پنل در نیروگاه خورشیدی مگاواتی دو روش را به شما پیشنهاد می کنیم که با بررسی باید یکی از آنها را به کار گیرید؛

یکی به روش دستی و به کمک نیروی انسانی و دیگری به کمک روش های مکانیزه و روبات های شستشوگر. در ادامه هر دو مورد را بررسی کرده و نقاط ضعف و قوت هر کدام را بررسی خواهیم کرد.

در حالتی که از نیروی انسانی بخواهید استفاده کنید، باید بدانید این روش دقت بسیار بالایی نداشته و همچنین میزان مصرف آب نیز در این حالت بالا است. همچنین شستشوی سلول ها در این روش زمانبر است. شما باید به فکر قبض آب خود در این مکان نیز باشید، این در حالتی است که فرض کنیم آب لوله کشی شده دارید. اگر این آب را نداشته باشید باید با تانکرهای آب، این حجم آب را به محل نیروگاه منتقل کنید.

زمانی که شما بخواهید از روبات استفاده کنید، این کار باعث می شود سرعت شستشو بالاتر برود، میزان آب کمتری استفاده شود و از نیروی کار کمتری استفاده خواهید کرد. این نیروی کار جهت جابه جایی روبات شستشوگر و عوض کردن ردیف آن، مورد استفاده قرار می گیرد. و به حداکثر ۲ نفر احتیاج است.

البته این منوط به حالتی است که از یک روبات استفاده کنید. ممکن است در یک مزرعه خورشیدی به بیش از یک روبات احتیاج باشد. برای آنکه بدانید آیا از لحاظ هزینه ای استفاده از روبات به صرفه است یا خیر، این به نسبت میزان آلودگی آن مکان و مقیاس نیروگاه، میزان در دسترس بودن آب و عوامل دیگر بستگی دارد. شما در این مورد می توانید با کارشناسان فنی ما مشاوره کنید.

برای بررسی هزینه های هر کدام از روش های بالا باید دوره شستشو در آن منطقه و مقیاس نیروگاه مشخص شود. ما برای شما مشخص خواهیم کرد که از کدام روش استفاده کنید بهتر است. هر چه نیروگاه خورشیدی بزرگتر باشد، استفاده از روبات به صرفه تر و منطقی تر است.

برای آنکه مشخص شود هر چند روز یکبار صفحات خورشیدی شستشو شوند باید توجه کنید در کدام منطقه از ایران هستید. بطور مثال اگر در استان خوزستان باشید ممکن است هر یک هفته تا ۱۰ روز یکبار، سیستم را تمیزکاری کنید. اگر در استانی مانند کردستان هستید، به دلیل وجود هوای پاکیزه و گرد و غبار کم معلق در هوا، ممکن است هر ۴۵ روز یکبار سطح پنل خورشیدی را تمیز کنید. البته عوامل محیطی دیگر و فصل ها را نیز باید مدنظر قرار دهید. مثلا اگر در کنار یک جاده خاکی پر رفت و آمد هستید، مجبور خواهید شد سلول خورشیدی را در دوره های زمانی کمتری شستشو کنید.

شستشوی دستی پنل خورشیدی

برای عملیات شستشو ابتدا باید سیستم را کاملا خاموش کنید. پیشنهاد می کنیم حتی الامکان شستشو را در شب انجام دهید و یا از عصر که ساعت کار سیستم تمام شد آنرا خاموش کرده عملیات پاکسازی را انجام دهید. البته می توانید شستشو را در روزهای ابری و یا صبح زود انجام دهید.البته گفته می شود بهترین زمان برای شستشوی صفحات خورشیدی اگر شما عمل شستشو را بصورت اصولی و درست انجام دهید، هم راندمان سیستم را بالا می برید و هم طول عمر پنل خورشیدی را بهبود می بخشید. البته شستشوی دستی بیشتر برای نیروگاه های ۵۰۰ کیلووات و پایین تر توصیه می شود.

شستشوی مکانیزه سلول خورشیدی

ربات شستشوی پنل خورشیدی با توجه به تاثیر مستقیمی که در افزایش راندمان سیستم دارد، پیش بینی می شود در مدت یک و نیم تا سه سال هزینه خود را بازگرداند. در مناطقی که دارای میانگین گرد و غبار متوسط تا بالایی هستند، مانند بخش هایی از جنوب و مرکز، آلودگی در روزهای عادی، به ازای هر روز میزان ۰٫۴% تا ۰٫۸% کارایی کلی سیستم را پایین می آورند و اگر انباشته شود بخش قابل توجهی از راندمان سیستم را می کاهد. در روزهایی که تند باد ها و گرد و غبار غلیظ باشد، ممکن است تا حداکثر ۶۰% کارایی سیستم خورشیدی را پایین آورد.

ربات شستشوی پنل خورشیدی بصورت شارژی است و با هر بار شارژ حدود ۵ تا ۸ ساعت قابل استفاده است. یکی از دلایلی که ما استفاده از ربات شستشوی پنل را پیشنهاد می کنیم این است که اینکار علاوه بر بالا بردن راندمان سیستم، هزینه های نگهداری را هم به میزان قابل توجهی پایین می آورد. این مجموعه در حال ساخت یک روبات با کیفیت و قابل اتکا برای نیروگاه های خورشیدی مگاواتی است، با ضمانت معتبر که هم اکنون در شرایط آزمایشگاهی مورد بررسی است و تا رسیدن به استانداردهای ورود به بازار، اندک زمانی باید صبر نمود.

این روبات به دو روش عمل می کند؛ یکی مکانیزم پاکسازی بدون کمک آب و دیگری تمیزکاری با استفاده از آب است. در برخی شرایط امکان استفاده از آب برای کاربر وجود نداشته و این روبات ها کارایی خود را به خوبی نشان می دهند.

برای مشاهده مقالات و پروژه های بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.