بررسی انواع ژنراتور های گازسوز

ژنراتور های پایه گاز سوز

این دسته از موتور ژنراتورها دارای طول عمر بسیار طولانی می باشند.با توجه به اینکه این دسته از موتور ژنراتورها در زمان طراحی در کارخانه سازنده موتور به طور اساسی بر اساس سوخت گاز طراحی می گردند.

به این معنی که تغییراتی مانند، تغییر نسبت تراکم، مقاوم سازی بلوک سیلندر، سرسیلندر، تغییر در ساختار سیستم سوخت رسانی، سیستم جرقه، میل بادامک، سیستم خنک کاری، روغن کاری، جانمایی موتور، مخازن، کیت گازسوز و … به صورت اولیه و اصلی در هنگام تولید در کارخانه طراحی گردیده است.

در این نوع موتورها به دلیل تولید اولیه به صورت گازسوز مشکلات، افت توان، گشتاور، آلایندگی بالا، مشکل خنک کاری موتور و … تا حدود بسیار زیادی مرتفع گشته است.

این دسته از موتور ژنراتورها دارای یک قابلیت دیگر به نام سی اچ پی یا سی سی اچ پی می باشند . بدان معنی که همزمان با تولید برق میتوان با بازیابی حرارت هایی که تلف می شود مثل اگزوز با ۴۰۰ درجه سانتی گراد و یا آبی که جداره سیلندر را خنک میسازد ، آب گرم و یا حتی بخار آب تولید نمود.

راندمان الکتریکال موتور ژنراتورها حدود ۴۰ درصد است. یعنی از گاز ورودی ۴۰ درصد آن به انرژی مفید تبدیل می شود که بسیار ارزشمند می باشد. در این دسته از مولدها سوخت توسط کاربراتور با هوا مخلوط و توسط شمع عمل جرقه زنی صورت می گیرد.

ژنراتور های گازی دستی

 این دسته از موتور ژنراتورها دارای طول عمر کمی هستند و در زیر بار بدترین پاسخدهی را دارند چرا که اساس آنها دیزل است و توسط کیت هایی به گازسوز تبدیل می شوند.

 با توجه به اینکه اولاً در حجم سیلندر هیچ گونه تغییری ایجاد نمی گردد و حجم مذکور متناسب با ارزش سوخت گازوئیل در ابتدا طراحی شده است بنابراین روی سوخت گاز به هیج عنوان به توان گازوئیل نمی رسد.

ثانیاً مواد خورنده سوخت گاز و گازوئیل کاملاً متفاوت می باشد و بنابراین جنس سیلندر و پیستون در موتور ژنراتورهای گازوئیل سوز و گازسوز کاملاً متفاوت است . در هنگام تبدیل این مورد امکان تبدیل ندارد .

ثالثاً در موتور ژنراتورهای گازسوز پارامتری بنام knock وجود دارد و در مواردی که تبدیل صورت می گیرد برای این مورد فکری نمی گردد که بسیار مخرب می باشد.

ژنراتور های دو گانه

 پاشش سوخت در این دسته از موتور ژنراتورها توسط انژکتور صورت می گیرد و فقط دارای سنسورهای knock می باشند. سیکل کارکرد آنها بسیار شبیه به دیزل ژنراتور ها می باشد. این ژنراتور ها از پایه ی موتور خود  بر اساس دو نوع سوخت طراحی شده است.

برای مشاهده مقالات و پروژه های بیشتر ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.