کارشناسان منابع می‌گویند کشورهای تشنه خاورمیانه و شمال آفریقا می‌توانند از پتانسیل انرژی خورشیدی خود برای کنار آمدن با کمبود آب استفاده کنند.به نقل از رویترز، موسسه منابع جهان (WRI) اعلام کرد با سوئیچ از تولید برق با استفاده از سوخت فسیلی که از آب استفاده می کند، به انرژی خورشیدی تجدیدپذیر می‌توان در مصرف آب صرفه جویی کرد.

به گفته تیان یی لوئو، یکی از مدیران موسسه منابع جهان، یافته های این مطالعه نشان می دهد استفاده از انرژی پاک علاوه بر کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، مزایایی دیگری دارد. دفعات متعدد صرفه جویی در آب که با پروژه های تجدیدپذیر حاصل شده، نادیده گرفته شده است.

یمن، عربستان سعودی، عمان، لیبی، الجزایر، مراکش، امارات متحده عربی و اردن از جمله کشورهایی هستند که با کم آبی مواجه بوده و از پتانسیل انرژی خورشیدی برخوردار هستند.به گفته جوردن مک نیک، تحلیلگر آب و انرژی در لابراتوار انرژی تجدیدپذیر ملی آمریکا، این کشورها منابع متوسط یا بالا برای انرژی خورشیدی و بادی دارند که می تواند به آنها در چالشهای مربوط به آب یاری رساند.

بنا بر گزارش بانک جهانی، آب تازه و آب دریا اغلب در فرآیند خنک سازی نیروگاههای سوخت فسیلی که در خاورمیانه و شمال آفریقا فراوان هستند، مورد استفاده قرار می گیرد.طبق برآورد مرکز تحقیقات منابع آب، برای تامین روشنایی یک لامپ ۶۰ واتی به مدت ۱۲ ساعت طی یک سال، بین ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ گالن آب مصرف می شود.پنلهای خورشیدی نیازمند آب کمی برای نصب و نگهداری هستند یا آبی نیاز ندارند.

کشور فقیر و جنگ زده یمن از نظر کمبود آب و پتانسیل برقی که با مزارع خورشیدی می تواند تولید کند، در صدر رتبه بندی موسسه منابع جهان قرار دارد. عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، در رتبه سوم قرار دارد.

با وجود ثروت نفتی، این کشور اخیر به توسعه ظرفیت انرژی خورشیدی پرداخته و در مارس از سرمایه گذاری برای ایجاد بزرگترین پروژه خورشیدی جهان خبر داد. انتظار می‌رود این پروژه تا سال ۲۰۳۰ حداکثر ۲۰۰ گیگاوات برق تولید کند.